Workshop Doktorské studium (reflektování průběhu studia – cestování ve vědě – odpovědné bádání) se koná dne 8.11.2007 ve vile Lanně, začátek workshopu 11:00.
Místo konání: Vila Lana, V sadech 1, 160 00 Praha.
Doktorské studium je posledním stupněm vysokoškolského studia a zároveň přípravou na vědeckou práci. Vzhledem k tomu, že doktorské studium je postavené na individuálních studijních plánech, dává dostatek prostoru naložit s touto fází vzdělávací dráhy „po svém“. Studující se pohybuje v rámcích, jako je časový limit, složení zkoušek a především napsání disertace, tedy provedení a obhájení vlastní výzkumné/vědecké práce. Vedle tohoto institucionálního nastavení, které poskytuje formalizovaný rámec pro vstup na akademickou dráhu, je stávání se vědcem a vědkyní, tedy vlastní profesionalizace v této oblasti, záležitostí velmi osobní.
Akademické prostředí se proměňuje. Otevírá se novým způsobům organizace vědecké práce, financování a vědecké spolupráce. Studující doktorských programů jsou zapojováni do výuky i výzkumu. Toto zapojení představuje nejen příležitost seznámit se s akademickým provozem a získat výzkumné zkušenosti, ale je také zásadní pro zajištění výuky na vysokých školách, výzkumu ve výzkumných univerzitních centrech a na akademii věd. Výzkumníky a výzkumnicemi se tak často stávají studující doktorských programů už v průběhu studia a obhájení práce pak představuje spíše stvrzení než nabytí profesní identity. Studentská a vědecká identita se prolínají, aniž by je bylo možné jednoznačně oddělit. Zároveň mohou tyto identity – jejich nároky a zájmy – stát v některých případech proti sobě, vzájemně se vylučovat.
Cíl tohoto semináře je také dvojí. Jednak je zaměřen na vyjádření potřeb a zájmů studujících – konkrétně v diskusi o disertační práci a studijních příležitostech v zahraničí. Začínající vědkyně a vědci mohou budovat svůj vlastní výzkumný záměr a téma pouze v takovém prostředí, které bude pro jejich studium i budoucí samostatnou vědeckou dráhu podpůrné. Seminář se zároveň obrací na doktorandy a doktorandky jako na začínající výzkumníky, kteří nesou širší zodpovědnost za vlastní výzkumnou práci. Zodpovědnost nejen vůči kolegům a kolegyním v akademické komunitě, ale šířeji vůči nám ostatním, kteří se budeme s výsledky/aplikacemi jejich vědecké práce setkávat.
Pozvání na seminář přijala Marie-Claude Roland z l’Institute National de la Recherche Agronomique, kde vyvinula svůj tréninkový program pro mladé výzkumné pracovníky a pracovnice. Cílem tohoto programu je rozvíjet profesionální a akademické dovednosti mladých vědeckých pracovníků a pracovnic. Vytvořila také síť evropských institucí, které pracují na přenosné metodologii pro mentorování studentských prací. V posledních letech vyvíjí Reflexives, výzkumnou lingvistiku a praktiky, které se zaměřují na komunikaci vědy.
Otázkami souvisejícími s odpovědným bádáním se bude zabývat socioložka Tereza Stöckelová, která se ve své práci věnuje sociologii vědy a životního prostředí. Alice Červinková, která se zaměřuje na problematiku akademické mobility, představí mobilitní programy a granty určené konkrétně začínajícím vědcům a vědkyním. O otázkách souvisejících s genderováním vědeckých institucí a drah bude diskutovat Marcela Linková, která se výzkumně zaměřuje na souvislosti mezi genderem a utvářením znalosti.