Od roku 1998 uděluje Učená společnost České republiky ceny (spojené také s finanční podporou) i talentovaným studentům, kteří prokazují předpoklady k vědecké práci v oborech přírodovědných, lékařských či humanitních.
Nové naděje české vědy: autorky a autoři desítky oceněných prací v kategorii středoškolský student
Studentka sociologie FF UK Kateřina Švadlenková (pod umírněným odborným vedením prof. Petruska) provedla retrospektivní výzkum, jehož cílem bylo zjistit, nakolik se odměnění nadále věnují "svému" oboru a kolik z nich případně odešlo do jiných profesí.
Dospěla k zajímavému výsledku. Do konce roku 2007 bylo uděleno 85 cen. Studentce se podařilo získat neobvyklý počet kolem 50 odpovědí zčásti přímo od oceněných, zčásti pomocí ředitelů a učitelů škol, na nichž ocenění studovali, ostatní byli dohledáni pomocí internetu. A výsledky byly nad očekávání pozitivní.
Z celkového počtu oceněných pokračuje ve vysokoškolském studiu na bakalářské nebo magisterské úrovni v oboru svého původního zájmu – medicínském, veterinárním či inženýrském – 37 studentů. Dva studia bakalářská a magisterská již dokončili a zřejmě pracují mimo obor, 14 dalších studuje obor na úrovni doktorandské, tři v něm dosáhli titulu Ph.D. a pracují v něm nadále, čtyři jsou v oboru, aniž by titulu Ph.D. dosáhli, osm jich pracuje mimo obor po dosažení bakalářského či magisterského titulu nebo titulu Ing., MUDr. nebo MVDr. Je samozřejmě možné, ba pravděpodobné, že někteří z těch, kteří neodpověděli nebo se je nepodařilo "dohledat", se s oborem rozešli nebo pracují někde na pomezí, ale na tyto otázky odpovědět neumíme.
Nositelé cen v kategorii vědecký pracovník: Marta Štefánková, Eduard Maur, Miroslav Frumar
Je nesporné – a výsledky to dokládají – že existuje jakási koncentrace oceněných kolem špičkových gymnázií a zřejmě i silně motivovaných a motivujících učitelů: cesta k ocenění i k vědeckým výsledkům překračujícím průměr vede především právě tudy, přes dobré gymnázium nebo střední školu a vynikající kantory. Ostatně – oceněné práce jsou všechny bez výjimky samy o sobě nadprůměrné a dokládají mimořádný zájem studentů o obor, jejich ochotu usilovně, tvrdě a nadšeně pracovat a trvale obohacovat vlastní vědění studiem a experimentováním.
V otevřených odpovědích ("dopisech" Učené společnosti) vyzdvihla řada současných i minulých studentů motivační roli ceny. Někteří dokonce konkrétně uvádějí, že využili částky, kterou obdrželi, k navázání dalších kontaktů s odborníky ze světa, jiní litují, že nebezpečí, ba pokušení nechat se pohltit bohatším světem firem a lukrativnějších zakázek je příliš silné a může je odvést od milovaného oboru a "čisté vědy".
Ve vědě není skutečné cesty vpřed bez dokonalé znalosti teoretických fundamentů a empirické metodologie. Cena Učené společnosti každoročně udělovaná mladým středoškolským talentům se snaží tento směr, toto jedině perspektivní uvažování posílit. Poděkování tedy patří nejen studentům a badatelům, kteří odpověděli, ale především těm učitelům gymnázií a středních škol, kteří dovedli své studenty až na práh opravdové, náročné a celého člověka nekompromisně vyžadující vědy.
Studentka socilciologie na FF UK Kateřina Švadlenková a Miloslav Petrusek představili výsledky svého výzkumu, který se zaměřil na oceněné studenty.
Kateřina Švadlenková, studentka sociologie FF UK,
Miloslav Petrusek, člen Učené společnosti ČR