Konference k reformám univerzit byla sponzorována následujícími institucemi:
Výzkumný tým pro sociální stratifikaci tohoto ústavu obdržel grant na projekt „Bariéry implementace investičního přístupu k financování vysokoškolského studia“. Projekt se zaměřuje na prověření různých hypotéz týkajících se sociálních, politických a institucionálních bariér, které brání implementaci reformy financování vysokoškolského studia. Konference by měla pomoci založit partnerské vztahy pro mezinárodní spolupráci v této oblasti
Tento „think-tank“ byl založen v březnu roku 2002 s cílem zaměřit se na
klíčové problémy, se kterými se česká společnost potýká v průběhu
transformace. Hlavní finanční zázemí institutu poskytuje „Open Society
Fund“. Dlouhodobým záměrem institutu je přispívat k formování politicky
a intelektuálně nezávislého prostředí s cílem specifikování nezbytných
transformačních kroků, které musí Česká republika učinit, aby se mohla
začlenit do Evropské unie jako ekonomicky konkurenceschopná, sociálně
soudržná, kulturně otevřená, politicky stabilní a důvěryhodná země.
Jedním z hlavních projektů institutu je projekt „České vysoké školství
na křižovatce“, jež si klade za cíl zavést model vícezdrojového
financování škol a sdílení nákladů na studium. Projekt je rozdělen do
tří hlavních fází
a) analýza neúspěchů v minulosti při prosazování
principu sdílení nákladů;
b) analýza a prezentace existujících modelů
sdílení nákladů, jejich výhody a nevýhody;
c) realizace projektu
příprava návrhu zákona financování vysokých škol.
Tato instituce koordinuje Mezinárodní srovnávací projekt financování vyššího vzdělávání a přístupu ke vzdělání, financovaný Fordovou nadací. Zaměřuje se na světový trend v uplatňování principu sdílení nákladů na terciární vzdělávání Hlavním koordinátorem projektu je D. Bruce Johnstone, jeden z předních expertů v oblasti financování vyššího vzdělání. Projekt vytváří mezinárodní databázi informací o různých modelech financování vyššího vzdělání a finanční pomoci studentů.
Výbor pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky se otázkou financování vysokoškolského vzdělání zabývá delší dobu a v současné době projednává vládní návrhy nového školského zákona.
Nadace byla založena v listopadu roku 1992 jako česká nadace. Jejím zakladatelem je americký finančník a filantrop George Soros (nar. 1930 v Budapešti), který v New Yorku v r.1979 založil svoji první nadaci. Smyslem filantropické činnosti George Sorose je podporovat rozvoj otevřené společnosti. Dnes jsou prostřednictvím Open Society Institute New York, a Open Society Institute Budapešť (OSI) financovány jednotlivé národní nadace, networkové programy a další instituce v různých částech světa. V roce 1999 schválila Poslanecká sněmovna parlamentu ČR na návrh vlády ČR udělení finančních prostředků ve výši 26 milionů korun z Nadačního investičního fondu (NIF) pro oblast vzdělání, které Nadace OSF Praha získala v rámci výběrového řízení do svého nadačního jmění.
Občanské sdružení podporující a rozvíjející vzájemnou výměnu informací, znalostí a zkušeností z oblasti ekonomie, práva, mezinárodních vztahů, politologie, vzdělávání. Soustřeďuje se i na rozvoj dovedností z oblasti komunikace, prezentace myšlenek a názorů. Za tři roky své existence CEVRO uspořádalo na šedesát akcí, včetně několika mezinárodních konferencí a zahraničních seminářů, vydalo deset publikací a začalo vydávat vlastní časopis (viz www.volny.cz/cevro).
Personální oddělení Škoda-Auto v rámci svých PR aktivit v České republice sponzoruje řadu projektů v oblasti vzdělávání, kultury, ochrany životního prostředí atp. Projekt uspořádání mezinárodní konference k reformám univerzit získal podporu, neboť koncern VW věnuje otázce celoživotního vzdělávání (nejen svých zaměstnanců) velikou pozornost.
Konference přizvala ke společnému diskusnímu stolu přední odborníky z oblasti vzdělávání (bývalé i současné rektory vysokých škol, poslance, vědecké experty) z České republiky, Maďarska, Polska, Slovinska a Ruska na jedné straně a přední mezinárodní odborníky z oblasti financování vysokého školství ze Světové banky, UNESCO, z OECD a ze zemí OECD včetně Velké Británie, Německa, Nizozemí, USA, Kanady, Australie, Israele a Egypta na straně druhé. Mezi nejvýznamnější zahraniční účastníky patřili například Nicholas Barr (London School of Economics, Spojené Království), Bruce Johnston (State University of New York at Bufalo, USA), Alexey Kluyev (Urals State University, Rusko), Peter Illes (University of Debrecen, Maďarsko), Barry McGaw (ředitel, Directorate for Education, OECD, Francie), Milena Bevc, (Institute for Economic Researchi, Slovinsko), Andrzej Pelczar (bývalý předseda Polské konference rektorů), Wendy Piatt (Institute for Public Policy Research, Spojené Království), András Semjén (Eötvös Loránd University Budapest, Maďarsko), Jan Sadlak (ředitel UNESCO-CEPES), Rimma Shamsudtinova (Urals State University, Rusko), Alexander Ian Usher (Canada Millennium Scholarship Foundation, Kanada), Hans Vossensteyn (University of Twente, Nizozemí), Adrian Ziderman (Bar-Ilan University, Izrael), Thomas John Alexander (Open Society Institute, Spojené Království), Hossam Badrawi (Předseda školského výboru Parlamentu Egypta), Watsen Scott Swail (Educational Policy Institute, USA), Viktória Tóth (Ministerstvo školství, Maďarsko), Maureen Woodhall (Světová banka, Spojené Království), Frank Ziegele (CHE Center for Higher Education Development, Německo a další. Domácí scénu reprezentovali např. Josef Jařab (senátor), Walter Bartoš (předseda Výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu, Parlament ČR), Jiří Zlatuška (rektor Masarykovy univerzity v Brně a senátor) a další.
Úvodní seminář konference se věnoval aktuálnímu stavu vysokoškolského vzdělávání ve světě (jak v zemích střední a východní Evropy, tak i v zemích OECD), zejména pak jeho finanční krizi, která je již nyní v mnoha zemích značná a neustále se prohlubuje. Tato krize je zvláště patrná v kandidátských zemích střední Evropy vzhledem ke značnému státnímu deficitu a omezeným finančním prostředkům vkládaným do vysokoškolského systému. Konference se proto soustředila zejména na zlepšení kontroly nákladů na studium a na hledání dalších zdrojů financování vysokoškolského studia, které by umožnily zvýšit kapacity – tedy přístup k vysokoškolskému vzdělání – univerzit bez rizika snížení úrovně studia.
Země, které již implementovaly některý z modelů sdílení nákladů (školné, graduační daň, půjčky), se na konferenci podělili o své zkušenosti se zaváděním reformy i s důsledky těchto reforem na rovný přístup k vyššímu vzdělávání. Odborníci ze zemí, kde byl zaveden takzvaný „duální“ systém (platící vs. neplatící studenti) jako alternativa ke standardnímu školnému informovali o tom, jak toto řešení finanční krize univerzit přispělo k nárůstu studijních možností a za jakou cenu (kvalita, nerovnosti).
Přední odborníci z oblasti vzdělávání informovali o stavu terciárního vzdělávání v jednotlivých zemích, o jeho historii, vývoji a probíhajících reformách. V závěru konference proběhla na základě diskusí ve třech oddělených skupinách strukturovaná diskuse, jejímž cílem bylo na základě prezentovaných studií odpovědět na deset otázek směřujících k optimálnímu řešení finanční krize vysokoškolských systémů střední a východní Evropy a nalezení základních parametrů reformy vysokoškolského systému, jež by vedla ke zvyšování přístupu k vysokoškolskému vzdělání.
Po skončení konference se konala krátká tisková konference, na které byli novináři seznámeni s výsledky třídenního jednání (viz krátká zpráva, která vyšla v ČTK následující den).
V současnosti připravujeme vydání sborníku z konference ve formě CD, na kterém budou všechny prezentace a další dokumenty. Z podnětu několika účastníků konference a vzhledem k vysoké úrovni prezentovaných studií rovněž připravujeme vydání publikace, ve které budou opět prezentované studie, rozšířené o podrobnější výklad od jednotlivých autorů. Tato publikace by měla být vydána do konce tohoto kalendářního roku.
Závěrem lze již jen konstatovat, že konference byla úspěšná a všemi účastníky hodnocena jako velmi užitečná. Všichni účastníci odjížděli s konstatováním, že by bylo dobré po čase podobně inspirativní konferenci zopakovat.
Doc. PhDr. Petr Matejů, Ph.D.
- Vedoucí Oddělení pro výzkum sociální stratifikace Sociologického ústavu AVČR
Blanka Javorová - manažerka projektu „Bariéry implementace investičního přístupu k financování vysokoškolského studia“