První část textů rámuje teoretický článek Jiřího Šafra o funkcích a typech kulturního kapitálu, přispívajícího k individuálnímu úspěchu člověka i utváření kolektivní identity skupin.
Na toto pojednání navazují dva texty s konkrétními studiemi v oblasti školství a sportu. Kateřina Vojtíšková ve svém textu představuje dosavadní výsledky z předvýzkumu, který pomocí fokusních skupin neboli skupinových rozhovorů s rodiči dětí mimo jiné zjišťuje, jak jejich děti tráví volný čas a jaké jsou.
Příspěvek Ondřeje Špačka představuje některé výstupy mezinárodního dotazníkového šetření ISSP 2007 se zaměřením na sport a volný čas.
Článek Marty Kolářové znázorňuje jeden z nových přístupů ve stratifikační teorii, a to křížení či průsečík nerovností. Zabývá se především kombinací nerovností třídních (či socioekonomických), nerovností mezi muži a ženami a rozdíly založenými na rase či etnicitě.
V závěrečném článku Jiří Šafr popisuje, jak se při studii představ o sociální spravedlnosti uplatňuje tzv. kulturní teorie grid-group a jak jsou v ČR náklonnosti k ideologiím vázány na postavení v sociální struktuře.