Taťána Petrasová

Nahoru

Kontakt

PhDr. Taťána Petrasová, CSc.
Oddělení 19. – 21. století
A Husova 4, 110 00 Praha 1, č. dveří 107
E petrasova.at.udu.cas.cz
T 222 221 646
F 221 183 515

Nahoru

Osobní profil

1995 – dosud redaktorka časopisu Umění
1993 – dosud CSc., Ústav dějin umění AV ČR, Praha
2004 červen, stipendium The Attingham Trust, Velká Británie
1998 červenec, stipendium The Victorian Society, Velká Británie 
1980 – 1984 dějiny umění, Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, Praha

Nahoru

Předmět(y) odborného zájmu

architektura a sochařství 19. století

Nahoru

Ostatní významné aktivity (členství, ceny, kurátorská činnost)

  • autorka výstav Člověk a stroj. Strojová estetika v českém výtvarném umění 19. století (Plzeň 2012), Tělo a tělesnost v českém výtvarném umění (Plzeň 2009, spoluautorka Markéta Theinhardtová), Stavitelé chrámu: Petr Parléř († 1399), Josef Mocker († 1899), (část Josef Mocker, Praha 1999–2000)
  • organizátorka plzeňských mezioborových sympozií www.plzensympozium.cz (od 1998)
  • 1999 Cena Josefa Krásy
Nahoru

Bibliografie (výběrová)

Bibliografie od roku 1994 (ASEP)

 

knihy, editované sborníky

  • Člověk a stroj. Strojová estetika v českém výtvarném umění 19. století, Plzeň 2012, 62 s.
  • Tělo a tělesnost v české kultuře 19. století, Praha 2010 (koeditor Pavla Machalíková).
  • Opomíjení a neoblíbení v české kultuře 19. století. Sborník příspěvků z 26. ročníku plzeňské konference, Praha 2007 (koeditor Helena Lorenzová).
  • Dějiny českého výtvarného umění III. 1780–1890, Praha 2001 (koeditor Helena Lorenzová).
  • Fenomén smrti v české kultuře 19. století. Sborník příspěvků z 20. ročníku sympozia k prolematice 19. století, Praha 2001 (koeditor Helena Lorenzová).
  • Jednota pro dostavění Chrámu sv. Víta na Hradě pražském I. 1842–1871, Praha 1999 (spoluautor Marie Kostílková).
  • Salony v české kultuře 19. století. Sborník příspěvků z 19. ročníku plzeňské konference, Praha 1999 (koeditor Helena Lorenzová).

kapitoly v knihách

  • Dvojí italské dědictví: architekt Pietro Nobile, in: Zdeněk Hojda – Marta Ottlová – Roman Prahl (edd.), Naše Itálie. Stará i mladá Itálie v české kultuře 19. století, Praha 2012, s. 271–285.
  • The first Czech Translation (1783) of the five orders: Image rewrites text, in: K. Keserü – Z. Szegedy-Maszák (edd.), Text and image in the 19–20th Century Art of Central Europe, Budapest 2010, s. 59–68.
  • Josef Mocker and Prague’s Medieval Lanscape (1872–1899), in: Zoë Opačić (ed.), Prague and Bohemia: Medieval Art, Architecture and Cultural Exchange in Central Europe, Leeds 2009, s. 224–240 (The British Archeological Association Conference Transaction, 32).
  • La Prague des fondateurs modernes (1850–1890), in: Markéta Theinhardt (ed.), Prague, Paris 2005, s. 309–341 (spoluautor Jiří Pešek).
  • Architektura „státního“ klasicismu, palladiánského neoklasicismu a počátků romantického historismu, in: Dějiny českého výtvarného umění III. 1780–1890, Praha 2001, s. 28–60.
  • Sochařství romantického historismu, in: Dějiny českého výtvarného umění III. 1780–1890, Praha 2001, s. 282–305.
  • The History of the Town Hall in Prague in the 19th Century, in: Jacek Purchla (ed.), Mayors and City Halls. Local Government and the Culutral Space in the Late Habsburg Monarchy, Cracow 1998, s. 183–188.
  • L’idée de la cathédrale de Pragu au 19e siècle, in: Roland Recht (ed.), L’art et révolutions. XXVI Congrès international d’histoire de l’art, Strassbourg 1992, s. 168–179.

články

  • Die unvollendete puristische Instandsetzung des hohen Turms des St.-Veits-Kathedale zu Prag (1879–1911): Quelle der Erkenntnis und Ursprung von Irrtümern, Umění/ Art XLIX, 2001, s. 305–320.
  • The Origins of Prague Neo-Gothic Architecture, Umění/ Art XLV, 1996, s. 499–513.
Nahoru

Současné projekty

Příprava sborníku 32. ročníku plzeňského sympozia Člověk a stroj, spolu s Pavlou Machalíkovou

Účast na projektu GA ČR P406/12/0347 Diskurzivita literatury 19. století v česko - slovenském kontextu, vedoucí projektu Dalibor Tureček, Ústav bohemistiky, Jihočeská univerzita, České Budějovice