K výročí velké výstavy malíře Jana Zrzavého, která se konala v Ostravě v roce 1932, připravila trojice historiků umění Lenka Bydžovská, Vojtěch Lahoda (oba z Ústavu dějin umění AV ČR) a Karel Srp pro ostravskou Galerii výtvarného umění výstavu. Jejím cílem je představit Jana Zrzavého, solitéra českého malířství 20. století, prostřednictvím témat, k nimž se umělec po celá desetiletí přibližoval, nebo se k nim navracel, jako byly tváře, podobenství, melancholie, posedlost, ale i vysoké umělecké ideály.
Název Božská hra odkazuje k Zrzavého představě o podstatě malování: „Umění je především hra,
velká božská hra, ale přece jen hra.“ Název můžeme interpretovat také v souvislosti
s malířovou autostylizací, jak ji ukazují například podobizny v oddíle Tvář. Nejde o
tradiční portrét, zpodobení tváře znamenalo pro Zrzavého zkoumání sebe sama i setkání s někým,
komu chtěl být na blízku. Tak několikrát promítl svůj autoportér do námětu Ecce homo nebo portrétu
básníka Julia Zeyera.
K výstavě vychází třísetstránková monografie, připravená v nakladatelstvím Arbor vitae.
Z obsahu upoutají na první pohled kapitoly věnované problematice gest, „vlasti podle ducha“
nebo celoživotnímu Zrzavého tématu: Leonardu da Vinci, jehož technika sfumata se stala jedním
z charakteristických rysů Zrzavého rukopisu.
Výstava probíhá od 12. prosince 2012 a potrvá do 10. března 2013.
Foto: archiv Ústavu dějin umění AV ČR
Připravil: Ústav dějin umění AV ČR
9.1.2013