Milada Studničková

Nahoru

Kontakt

PhDr. Milada Studničková, roz. Černá

A Husova 4, 110 00 Praha 1, č. dveří 209
studnickova.at.udu.cas.cz
T + 420 221 183 710
F + 420 222 221 654

Nahoru

Osobní profil

2009 – 2010 vysokoškolský učitel Semináře dějin umění, Masarykova univerzita, Brno
2005 stipendium Českého historického ústavu v Římě
1998 stipendium britské rady Akademie věd
1996, 2000 stipendium DAAD, Německo
1991, 1995, 1998 a 2000 stipendium Rakouské akademie věd
1989 - dosud Ústav teorie a dějin umění Československé akademie věd, Praha
(1995 - 2003: tajemník oddělení starého umění)
1985 PhDr., Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, Praha
1981 půlroční studijní pobyt Institut für Kunstgeschichte, Universität Wien
1978 – 1983 dějin umění a hungaristika, Universita Eötvöse Loránda, Budapešť

Nahoru

Předmět(y) odborného zájmu

knižní malba 15. století, panovnická reprezentace Lucemburků, dvorské řády

Nahoru

Ostatní významné aktivity (členství, ceny, kurátorská činnost)

  • podíl na výstavách: Rožmberkové, rod českých velmožů a jeho cesta dějinami (Praha 2011); Karel IV.- císař z Boží milosti (Praha 2006); Sigismundus Rex et Imperator. Kunst und Kultur zur Zeit Sigismunds von Luxemburg 1387 – 1437. (Budapest – Luxemburg, 2006); Prague, The Crown of Bohemia, 1347-1437 (New York 2005).
  • organizace výstavy a symposia Rukopis Usuardova Martyrologia z Gerony a české umění počátku 15. století (Praha 1999).
Nahoru

Bibliografie (výběrová)

Bibliografie od roku 1994 (ASEP)

 

knihy, editované sborníky

  • Čechy jsou plné kostelů. Boemia plena est ecclesiis. Kniha k poctě PhDr. Anežky Merhautové, DrSc.,Praha 2010.
  • Milada Studničková - Ivo Purš, Kutnohorská iluminace, Praha 2010.
  • Peter Kamber – Milada Studničková, Zisterzienser–Graduale (Winterteil), Luzern, Zentral– und Hochschulbibliothek, P.19.fol., www.e–codices.ch/htm/zhl–0019_g.htm, vyhledáno 10. 6. 2007

kapitoly v knihách

  • Archbishop Jan of Jenstein and a new iconography of the Visitation of St Elizabeth to the Virgin Mary. Mystic vision and its visualization as an instrument of church policy, in: Z. Opačić, A. Timmermann (eds.), Image, memory and devotion. Liber amicorum Paul Crossley. Turnhout Brepols, 2011, s. 113-120.
  • Rožmberkové a knižní malba, in: J. Pánek (ed.), Rožmberkové. Rod českých velmožů a jeho cesta dějinami. České Budějovice 2011, s. 496-503, 504-511.
  • "Und Jesus kam in eine kleine Stadt". Zur Ikonographie der Anfangsinitiale des Zittauer Vesperale et Matutinale, in: M. Winzeler, U. Kahl (eds.), Für Krone, Salz und Kelch. Wege von Prag nach Zittau. Zittau 2011, s. 110-115.
  • Přepis textu kodexu s ikonografickým komentářem, Jenský kodex. Komentář, in: Vaculínová, M. (ed.), Praha 2009, s. 87 – 199. (spolupráce M. Homolková, P. Mutlová)
  • Drehknoten und Drachen. Die Orden Wenzels IV.und Sigismunds von Luxemburg und die Bedeutung der Abzeichen, in: Jiří Fajt – Andrea Langer (edd.), Kunst als Herrschaftsinstrument. Böhmen und das Heilige Römische Reich unter den Luxemburgern im europäischen Kontext, Berlin – München 2009, s. 377–387.
  • Karlstein Castle as a Theological Metaphor, in: Zoë Opačić (ed.), Prague and Bohemia. Medieval Art, Architecture and Cultural Exchanges in Central Europe. Leeds 2009, s. 155–167.
  • „Maria mit den Heiligen im Paradiesgärtlein“ des Museums Ferdinandeum in Innsbruck, in: Markéta Jarošová - Jiří Kuthan – Stefan Scholz (edd.), Prag und die großen Kulturzentren Europas in der Zeit der Luxemburger (1310–1437). Prague and Great Cultural Centres of Europe in the Luxembourgeois Period (1310–1437), Praha 2008, s. 527–542 (Opera Facultatis Theologiae catholicae Universitatis Carolinae Pragensis. Historia et historia artium, 9).
  • Kult svatého Zikmunda v Čechách, in: Světci a jejich kult ve středověku. Praha 2006, s. 283–323.
  • Böhmische Orientierung in der Miniaturmalerei. Der Kreis der Meister von Gerona, in: Imre Takács (ed.), Sigismundus Rex et Imperator. Kunst und Kultur zur Zeit Sigismunds von Luxemburg 1387–1437. Budapest– Luxemburg 2006, s. 529–535 (též maďar. a fr. vyd.)
  • The Material Recycling of the Antiphonary of Vorau, in: Brigitte Dekeyzer – Jan Van der Stock (edd.), Manuscripts in Transition. Recycling Manuscripts, Texts and Images. Proceedings of the International Congres held in Brussels (5–9 November 2002), Paris – Leuven – Dudley 2005, s. 211–216.
  • „Sub serenissimo principe et domino Wladislao rege ungarie bohemie ... vita regularis inducta est." Die Entwicklung der böhmischen Buchmalerei zur Zeit der Jagiellonen und ihr Verhältnis zu den Nachbarländern, in: Dietmar Popp – Robert Suckale (edd.), Die Jagiellonen. Kunst und Kultur einer europäischen Dynastie an der Wende zur Neuzeit, Nürnberg 2002, s. 233–243.
  • Las iluminaciones del Martirologio de Usuardo, in: Martirologio de Usuardo, volumen de estudios, Barcelona, 1998, s. 93–162.

články

  • A Fly in Margins of Manuscripts – trompe l’oeil as a Symbol? In: Animal Symbolism in Christian Art and Literature, Icon II, 2009, s. 253 – 262.
  • Il manoscritto miniato Collectanea del cardinale Nicolás Rossell dell´Archivio Vaticano Arm. XXXV, 70. Contributo sulla questione dell´attività dei miniaturisti boemi alla corte degli antipapi avignonesi Clemente VII e Benedetto XIII.. Bollettino dell’Istituto storico ceco di Roma, 2008. s. 73-90 (88).
  • The Bible of Conrad of Vechta: Stylistic Change in Bohemian Book Illumination, Manuscripta 2006, s. 269–283.
Nahoru

Současné projekty

  • Dílna mistrů Martyrologia – publikace
  • Podíl na svazku studií k vydání faksimile Jenského kodexu
  • Účast na projektu: Fond zur Förderung der wissenschaftlichen Forschung-Österreich: P22227 - KATALOGISIERUNG DER ILLUMINERTEN HANDSCHRIFTEN: OSTMITTELEUROPA. MITTELEUROPÄISCHE SCHULEN VII (ca. 1400–1450) Böhmen, Mähren, Schlesien, Ungarn (na projektu se podílí Österreichische Akademie der Wissenschaften, Österreichische Nationalbibliothek-Handschriftensammlung, Institut für Kunstgeschichte, Universität Wien)