Cubisti, cubismo

Cubisti, cubismo

Mezinárodní výstava Cubisti Cubismo je od 8. března 2013 otevřena v Complesso Monumentale del Vittoriano v Římě. Kurátrosky ji vedla Charlotte N. Eyermanová, historička umění z Los Angeles. Za českou stranu se na ní podílel ředitel Ústavu dějin umění AV ČR Vojtěch Lahoda. Široce pojatá přehlídka kubistů a kubismů od Picassa k ruským umělcům až po tvůrce z USA (Max Weber) či Velké Británie (Wyndham Lewis) představila kubismus jako tendenci, která v důsledku zasáhla do takřka všech lokálních škol. Důraz byl kladen na rozšíření kubismu do užitého umění, filmu či architektury, jejíž české příklady byly k vidění alespoň na fotografiích a na modelu Chocholova domu v Neklanově ulici. Česká účast na výstavě trpěla již známými restrikcemi v oblasti zapůjčování uměleckých děl, danými nevyřešenou kauzou Diag Human. Jediný obraz reprezentoval František Foltýn (F. M. Dostojevskij, 1922).

V katalogu výstavy, vydaném nakladatelstvím SKIRA, se Vojtěch Lahoda zabývá „zapomenutým“ kubismem na východ od Paříže (C´era una volta l´Est: il cubismo perduto, s. 85-101). Jádrem je pochopitelně kubismus v Čechách, sledovaný prostřednictvím pojmů jako „remake“ nebo „překlad“. Vedle důrazu na české prostředí, na strategii komunikace s Paříží a na způsoby získávání fotografií nejaktuálnějšího vývoje stať zdůrazňuje i kubistické „heterogenní“ výboje v polském, lotyšském, maďarském a rumunském modernismu. Jsou zmínění i solitéři, jakým byl Litevec Vytautas Kairiūkštis, jehož Kubistická kompozice z roku 1921 je vedle Kubištova Hypnotizéra (1912) z GVU Ostrava a Fillovy Hlavy starého muže (1914) ze Západočeské galerie v Plzni reprodukována v katalogu. Studie, vydané pouze v italštině, publikovali Charlotte Eyermanová, David Cottington, Kenneth E. Silver, Christopher Reed, William H. Robinson, Nina Gurianova, Vojtěch Lahoda, Simonetta Lux a Massimiliano Lopez.

Poslední aktuality

Archiv novinek