Abstrakt
Na základe výsledků z výzkumu PISA 2003 článek sleduje problematiku účasti patnáctiletých žáků ZŠ a studentů VG na organizované mimoškolní činnosti, tj. v nejrůznějších kroužcích a zájmových oddílech, a tomu, jak tato účast souvisí se vzdělanostními aspiracemi žáků, trávením volného času a pocity ve škole. Výsledky ukazují, že alespoň jedné mimoškolní činnosti se účastní více jak čtyři pětiny teenagerů. Tyto zdánlivě nenápadné volnočasové aktivity ovšem úzce souvisí se sociálním statusem rodiny žáka (z rodin vysokoškoláku se zájmových aktivit vůbec neúčastní pouze čtvrtina, v rodinách, kde rodiče získali nanejvýše výuční list je to již skoro polovina). Participace na mimoškolních aktivitách je také velmi silně spojena s aspiracemi na další studium (představuje tedy sociální kapitál), zatímco neúčast v nich s pocity nudy, nízké sebedůvěry a sociální izolace v kolektivu spolužáků.
klíčová slova: sociální stratifikace, reprodukce socioekonomického statusu, kulturní kapitál, sociální kapitál