Stále více přibývá dětí, pro které je pobyt v přírodě vzácností, nikdy neokusily spaní pod širákem, nepozorovaly noční oblohu plnou hvězd, neběhaly bosy v ranní rose. Pobyt v přírodě ustupuje virtuální realitě a konzumaci elektronických vymožeností. Pobyt v přírodě však v důsledku pracovního i osobního vytížení rapidně omezují také dospělí. Tato fakta nás inspirovala a poprvé jsme zařadili do aktivit Otevřené vědy pro pedagogy přírodovědných oborů Letní vědecký kemp.
Letošní rok je “Mezinárodním rokem vodní spolupráce“, proto jsme
koncipovali tábor pro pedagogy ve „vodním“ duchu. Letní vědecký kemp s názvem „Věda a voda kolem
nás“ se konal od 29. července do 2. srpna 2013 v Masarykově táboře YMCA, uprostřed sázavských lesů
poblíž Soběšína.
Snažili jsme se téma vody promítnout do každého dne a zpracovat
jej z mnoha úhlů a pohledů. Program tak byl sestaven z praktických cvičení, experimentů a workshopů
s důrazem na využití praktických cvičení při vlastní výuce se studenty na středních školách. Letní
vědecký kemp pro pedagogy středních škol s podtitulem „Věda a voda kolem nás“ se konal v rámci
projektu Otevřená věda. Program pro pedagogy připravili organizátoři projektu ze Střediska
společných činností AV ČR ve spolupráci s Přírodovědeckou fakultou UK. Do programu jsme zařadili
praktické bloky plné experimentů a pokusů z botaniky, analytické chemie, astronomie, geografie,
biochemie, geologie a zoologie. Lektorské zázemí obstarali vědečtí pracovníci z ústavů Akademie
věd, popularizátoři Otevřené vědy a mladí vědci z Přírodovědecké fakulty. Učitelé se tak například
dozvěděli, kde v přírodě najít mikroskopické řasy, jak si z nich připravit preparáty vhodné k
pozorování pod mikroskopem, prozkoumali řeku Sázavu a podívali se nejen na plankton, ale i na
nárosty na dně řeky. V rámci biochemie si vyzkoušeli, co dokáže voda jako reaktant a dozvěděli se,
jak probíhá fotolytické štěpení vody a co je to osmóza. Při rýžování pravých českých granátů v
uměle vytvořených podmínkách na břehu řeky Sázavy se přesvědčili, jak nelehká byla práce zlatokopů
na Aljašce. Binokulární lupou se podívali, jak vypadá krystal vyplňující dutiny v hornině, který
naše oko ani nepostřehne. Seznámili se s dalekohledem, pozorovali Slunce a na příkladu životního
cyklu vybraných skupin bezobratlých si ukázali provázanost vodního a terestrického prostředí. To
byla jen ochutnávka z velkého množství experimentů a pokusů, které jsme pro pedagogy
připravili.
Prožili jsme příjemný týden v kempu, během něhož učitelé mezi sebou navázali nová přátelství, zažili spoustu nových dobrodružství při experimentech ve vědě, načerpali mnoho inspirativních zkušeností a na konci pobytu od nás dostali praktický dárek „Kufřík přírodovědce“, který nepochybně využijí při laborkách se studenty ve své škole. Na začátku jsme měli obavy, zda pořádání kempu pro učitele v době jejich zaslouženého osobního volna bude přijato s pochopením. Byli jsme však mile překvapeni již při registraci, že zájem pedagogů dalece přesáhl kapacitu kempu. Proto bych velice ráda na tomto místě poděkovala učitelům, že jsou ochotni věnovat svůj volný čas dalšímu vzdělávání. Těšíme se na další setkání s pedagogy na podzimních kurzech Otevřené vědy v Třěšti. Více informací o kurzech najdete v průběhu měsíce září v sekci Kurzy pro pedagogy biologie, chemie a fyziky.
Fotografie z Letního vědeckého kempu si můžete prohlédnout na
Facebooku.
Autorka: Mgr. Monika Petržílková
21.8.2013
2.9.2013