Vyhledávání

Celý intranet Aktuální oblast


Kalendář akcí

Dnes < 2013 >  < říjen > 
Po Út St Čt So Ne
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31      

Akademický bulletin

abicko

Videa ze světa vědy

videoprezentace-blok-bgd.jpg

projekt BIOCEV

biocev-logo-color-horizontal.jpg

Více o projektu

 

projekt ALISI

ALISI

Oskar Kokoschka pohledem historika umění Keitha Holze

Přednáška v Ústavu dějin umění AV ČR 
S dosud veřejnosti neznámými fakty, které mění pohled na významného rakouského malíře Oskara Kokoschku, vystoupí 12. června 2013 v 15.30 hodin v  Ústavu dějin umění Akademie věd ČR (místnost č. 117) americký historik umění doc. Keith Holz z Western Illinois University. Ve své přednášce nazvané Kokoschka public and private in Czechoslovakia: new evidence, new insights se zaměří na umělcovy nově objevené dopisy z moskevských a curyšských archivů. Tyto nálezy revidují dosavadní interpretace Kokoschkova umění a jeho aktivity v Československu v letech 1934–1938.

 
Umělcova veřejná role otevřeného obhájce lidských práv, jeho snaha o demokracii prostřednictvím vzdělávací reformy (hnutí Volkhochschule) a jeho kritika fašistické vlády souvisela s vypracovanou sítí podporovatelů, přátel a rodiny před i za hranicemi republiky. Keith Holz ukáže, jak Kokoschka využíval tyto vztahy jak k podpoře svého působení na veřejnosti, tak k uspokojení svých osobních přání a potřeb během těžkého přechodného období. Vztah mezi veřejným a privátním bude přednáška sledovat na Kokoschkových manifestačních malbách těchto let, zejména na Portrétu T. G. Masaryka (1936), Autoportrétu „degenerovaného“ umělce (1937–1938) a důkladně prozkoumaném plátně Vodotrysk (1938). Při souběžném sledování obrazu veřejného a soukromého života se objevuje případnější odpověď na otázku, jak Kokoschkův pobyt v Československu změnil jeho sebepojetí a praxi moderního umělce, protože nás přivádí k otázce, co znamenal modernismus ve 30. letech 20. století v Evropě.
 
Historik umění Keith Holz se věnuje umění 20. století v Německu (cca 1900–1945). Publikoval široce zaměřené studie na německé exilové umělce a jejich spolky v Praze, Paříži a Londýně ve 30. letech 20. století. Jeho kniha Modern German Art for Thierties: Paris, Prague and London: Resistance and Acquiescence in a Democratic Public Sphere, Ann Arbor, University of Michigan Press, vyšla v roce 2004.
 
Připravily: Ústav dějin umění AV ČR a Odbor mediální komunikace Kanceláře AV ČR
 

4.6.2013