Národní kontaktní centrum – ženy a věda přispívá k budování genderové rovnosti v oblasti vědy a výzkumu. Od roku 2001 rozvíjíme diskuse a prosazujeme opatření k odstranění diskriminace a genderové nerovnosti ve vědě. Požadujeme nápravu po odpovědných institucích a nabízíme řešení, která zlepšují profesní uplatnění vědkyň. Provádíme genderové analýzy, abychom upozornily na nesymetrické rozložení mocenského postavení mužů a žen ve vědě i ve společnosti obecně.
Zvyšujeme povědomí o genderové problematice ve vědě a zviditelňujeme vědkyně a jejich práci. Podporujeme a rozvíjíme spolupráci žen ve vědě. Zapojujeme se do mezinárodních sítí (European Platform for Women Scientists a ATGender) a tvorby vědních politik. Účastníme se mezinárodních projektů a spolupracujeme s podobně orientovanými podpůrnými a výzkumnými organizacemi v zahraničí, zejména v Evropě. Jsme socioložky a genderové expertky v oblasti sociologie vědění, feministických teorií a genderových studií a v oblasti veřejné politiky.
Naše cíle
- usilujeme o vyšší zastoupení žen na rozhodovacích pozicích v orgánech odpovědných za politiku výzkumu a vývoje a v institucích veřejného výzkumného a vysokoškolského sektoru
- požadujeme nastavení takových grantových pravidel u poskytovatelů veřejných prostředků, která nebudou diskriminační pro rodiče malých dětí
- nechceme, aby kombinace soukromého a pracovního života byla jen problémem rodin samotných (žen), ale aby vláda a výzkumné instituce nacházely strukturální řešení
- iniciujeme sběr statistik segregovaných dle pohlaví, zejména u institucí a orgánů, které rozdělují veřejné finanční prostředky na vědu a výzkum
- zasazujeme se o větší zviditelnění žen ve vědě a jejich práci
- poukazujeme na genderové stereotypy ve studijních a vědních oborech a motivujeme dívky pro vědeckou profesi vedeme kritické diskuse s institucemi i veřejností o roli vědy v soudobých společnostech a o genderové rovnosti ve vědě
Více o projektu zde:
Publikace vydané v rámci projektu (celkem 1, zobrazeno 1 - 1)
Despite various changes in academic institutions and the academic profession in last two decades (Shore 2008; Dunn 2003; Power 2003), the academic environment is still organized around the notion of a linear, uninterrupted career path (Murray 2000; Smithon and Stokoe 2005) culminating with the launch of one’s own lab.
Facebook
Twitter