Masarykův ústav a Archiv AV ČR, v. v. i.
Gabčíkova 2362/10
182 00  Praha 8


Tel.:  286 010 110
Fax.: 284 680 150
e-mail: mua@mua.cas.cz
www.mua.cas.cz
IČ 67985921
Č. Ú. 69527011/0710

Call for Papers

Střed 2/2013 – Výzva autorům

Téma čísla:
Veřejné mínění, propaganda a populismus ve střední Evropě 1800-2010

Redakční uzávěrka: 31. 10. 2013

Kontakt: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.


Publikační jazyky: čeština, angličtina, němčina

Webová stránka časopisu:
http://www.mua.cas.cz/index.php/casopisy/stred

Plný obsah časopisu:
www.ceeol.com

Abstrakty:
http://cejsh.icm.edu.pl

Zkoumání veřejného mínění má svoji dlouholetou tradici již od prací Gustava Le Bona či od
koncepce aplikované sociologie Paula F. Lazarsfelda. Výzkum tohoto tématu však nabízí
celou řadu dalších směrů a zasahuje do pestré škály humanitních oborů od historie, přes
politologii, sociologii až např. k literární vědě a dějinám umění. Střed 2/2013 by se proto
rád věnoval právě mezioborovým perspektivám na ústřední fenomény spojené s
problematikou veřejného mínění, propagandy a/nebo populismu, které mohou sledovat např.
následující témata:

Veřejné mínění a politika
- masové politické strany; proměny forem práce s veřejným míněním; předvolební agitace a
proměny propagační práce; formy působení na formování veřejného mínění v politickém,
ekonomickém či kulturním rozměru

Média a mediální politika
- reflexe konkrétních událostí ve veřejném prostoru, důsledky této reflexe a proces
„zveřejnění“; média jako hlídací pes demokracie i jako stabilizační faktor autoritativních
režimů
- práce masmédií, zneužívání veřejného mínění – mediální štvanice, klamavé, zavádějící a
negativní kampaně v zájmu politického či ekonomického zájmu, vznik a fungování
skandálů
- nové možnosti práce s veřejným míněním – sociální sítě a jejich využití

Formy propagandy
- státem řízená mediální politika, šíření oficiálních obrazů stávajícího sociálního a
politického řádu, vymezování nepřítele, formy utužování daného sociálního konsensu
- fenomén davové mentality a hranice jejího využití; zneužívání davové anonymity pro
realizaci jedince, davové jednání na veřejnosti; kulturní či sportovní akce jako ventil
sociálního napětí; s tím související prosazování politických či ekonomických zájmů skrze
zástupný prostor sportovních, kulturních a dalších aktivit

Populismus
- dějiny samotného termínu; jeho pozitivní a negativní konotace v závislosti na konkrétním
místu a čase; vznik a působení středoevropských populistických hnutí; jejich symbolika,
jazyk i sociální základna

Všechna témata mohou být sledována v celku středoevropského areálu či jeho dílčích
regionech. Vítány jsou jak studie komparativní, tak i orientované na jeden geografický
prostor. Redakce je otevřena i textům, které nebudou přímo korespondovat s naznačenými
tematickými okruhy, které se ale přesto budou dotýkat centrálních témat veřejného mínění,
populismu či propagandy ve střední Evropě.