Michal Šroněk

Nahoru

Kontakt

PhDr. Michal Šroněk CSc.

A Husova 4, 110 00 Praha 1, č. dveří 203
E michal.sronek@seznam.cz
T +420 221183511

Nahoru

Osobní profil

2008 - dosud vysokoškolský učitel Ústavu dějin umění, Filozofická fakulta Jihočeské univerzity, České Budějovice
2003 pracovní pobyt v Geisteswissenschaftliches Centrum Geschichte und Kultur Ostmitteleuropas E.V., zde členem projektu Konfessionalisierung
1983 – dosud vědecký pracovník Ústavu dějin umění AV ČR
1976 – 1983 Okresní vlastivědné muzeum Ústí n. L., kurátor uměleckých sbírek
1970 – 1976 dějiny umění a estetika, Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, Praha

Nahoru

Předmět(y) odborného zájmu

výtvarné umění, zejména malířství 16.–18. století v Čechách, vztah umění a zbožnosti, umění a reformace, malířské cechy

Nahoru

Ostatní významné aktivity (členství, ceny, kurátorská činnost)

  • 2009 - 2010 spoluautor výstavy a katalogu „Umění české reformace. 1380-1620
  • 2006 - 2007 autor výstavy a katalogu „Jan Jiří Heinsch. Malíř barokní zbožnosti“ upořádané v Císařské konírně Pražského hradu
  • 2. cena za nejkrásnější knihu roku za publikaci Gloria et Miseria. Praha v době třicetileté války, Praha 1998 (s Jaroslavou Hausenblasovou; 1999, též něm. a angl.)
  • 3. cena za nejkrásnější knihu roku za publikaci Urbs aurea. Praha císaře Rudolfa II., Praha 1997 (s Jaroslavou Hausenblasovou; 1998, též něm. a angl.)
  • 1991 - 1997 člen organizačního výboru výstavy „Rudolf II. a Praha“ a spolueditor výstavního katalogu
Nahoru

Bibliografie (výběrová)

Bibliografie od roku 1994 (ASEP)

 

KNIHY, EDITOVANÉ SBORNÍKY

  • Umění české reformace 1380–1620, Praha 2010. (koeditor Kateřina Horníčková)
  • Public Communication in European Reformation. Artistic and other Media in Central Europe. 1380–1620, Prague 2007. (koeditor Milena Bartlová)
  • Jan Jiří Heinsch (1647–1712). Malíř barokní zbožnosti, Praha 2006.
  • Vincenc Kramář, Zpustošení Chrámu svatého Víta v roce 1619, Praha 1998.
  • Gloria et Miseria. Praha v době třicetileté války (spolu s J. Hausenblasovou), Praha 1998. (též něm. a angl.)
  • Pražští malíři 1600–1650. Mistři, tovaryši, učedníci a štolíři v Knize Staroměstského malířského cechu. Biografický slovník, Praha 1997.
  • Urbs aurea. Praha císaře Rudolfa II. (spolu s J. Hausenblasovou) Praha 1997. (též něm. a angl.).

KAPITOLY V KNIHÁCH

  • Umění české reformace – terra incognita. in: Šroněk, M. – Horníčková, K. (eds): Umění české reformace 1380–1620, Praha 2010, s. 13-16. (spolu s K. Horníčkovou)
  • „Neučiníš sobě rytiny…“ Jednota bratrská a výtvarná kultura. in: Šroněk, M. – Horníčková, K. (eds), Umění české reformace 1380–1620, Praha 2010, s. 303-316.
  • Kalvinisté v Čechách. in: Šroněk, M. – Horníčková, K. (eds), Umění české reformace 1380–1620, Praha 2010, s. 355-363.
  • Jan Amos Komenský a jeho cesta k obrazům, in: Petr Hlaváček et al., (In)tolerance v evropských dějinách. (In)tolerance in European History, Praha 2011, s. 141-157.
  • Sochařství a malířství v Praze 1550–1650, in: E. Fučíková et al. (ed.), Rudolf II. a Praha. Císařský dvůr a rezidenční město jako kulturní a duchovní centrum Evropy, Praha 1997, s. 353–375. (též něm. a angl. vyd.)
  • Barokní malířství 17. století v Čechách, in: Dějiny českého výtvarného umění II/1, 1989, s. 323–355.

ČLÁNKY

  • Der Cranach-Altar im Veitsdom: seine Entstehung und sein Untergang, Umění 58, 2010, č. 1 , s. 2–16. (s K. Horníčkovou)
  • Artikulové smluvení na držení kompaktát a teorie náboženského obrazu v době pohusitské, Umění 58, 2010, č. 5-6.
  • The Veil of the Virgin Mary. Relics in the Conflict Between Roman Catholics and Utraquists in Bohemia in the 14th and 15th Centuries, Umění 57, 2009, s. 118–139.
  • Der Statuenschmuck der Prager Karlsbrücke in der Bildpropaganda der Gesellschaft Jesu. Die Brücke und ihre Ausschmückung in ihrer geschichtlichen Entwicklung vom 12. bis zum 20. Jahrhundert, in: Anna A. Ohlidal – S. Samerski (edd.), Jesuitische Frömmigkeitskulturen. Konfessionelle Interaktion in Ostmitteleuropa 1570 – 1700, Stuttgart 2006, s. 119–140.
  • Johann Blumberger – ein Sticker im Rudolphinischen Prag und im sächsischen Exil, Umění 53, 2005, s. 285–295.
  • Kunstmäzenatentum in Prag 1580–1650 als Ausdruck gesellschaftlicher Veränderungen, in: M. Dimitrieva–K. Lambrecht (ed.), Krakau, Prag und Wien. Funktionen von Metropolen im frühmodernen Staat. Forschungen zur Geschichte und Kultur des östlichen Mitteleuropa, Bd. 10, Stuttgart 2000, s. 185–195.
  • Paolo Piazza – ein malender Kapuziner im rudolfinischen Prag, Prag um 1600, Beiträge zur Kunst und Kultur am Hofe Rudolfs II., Freren 1988, s. 284–288.
Nahoru

Připravované projekty

Obrazy jako nástroje katolické konfesijní polemiky v českých zemích v období 1550–1650, GAČR No. IAA800330902 (2009–2012)