Diskusní podvečery v  Literární kavárně knihkupectví Academia na Václavském náměstí mají už delší  tradici. V posledních dvou letech nad nimi převzala záštitu Rada pro  popularizaci vědy AV ČR. Konají se zpravidla třikrát až čtyřikrát do roka a  organizátoři se snaží najít „silné“ téma, kterému je momentálně věnováno méně  pozornosti, než by si zasluhovalo, a jež umožňuje pohledy z různých úhlů, často  protikladné či kontroverzní.


Všechna fota: © Stanislava Kyselová, Akademický  bulletin
Akademická kavárna o současném vztahu společnosti k  matematice se uskutečnila 1. prosince 2010 a příspěvky na ní přednesli dr. Jiří  Rákosník, zástupce ředitele Matematického ústavu AV ČR, dr. Jindra Petáková,  autorka úspěšné učebnice pro střední školy, a prom. ped. Karel Popp, tvůrce  matematických hříček. Úvodního slova a moderování se ujal autor tohoto  příspěvku. Do diskuse se zapojili i hosté, jmenovitě např. doc. Jindřich Bečvář  z MFF UK, dr. Eva Vondráková, předsedkyně Společnosti pro talent a nadá-ní, a  doc. Jan Krekule z Ústavu experimentální botaniky AV ČR. 
Moderátor  tlumočil obavy z následků, jaké by mohl mít úpadek matematické znalosti a  pohledu na realitu. Jedná se např. o mylné hodnocení rizik. Tomu nemusejí  zabránit ani precizní odborné expertizy, protože v rozhodování dříve či později  převládnou postoje většinové populace. Položil též otázky, zda se česká krajina  stává „matematickou pouští“, do jaké míry je matematika vyháněna ze školství či  zda přibývá matematicky negramotných. A dále – co z toho plyne pro společnost?  Jak vysvětlovat lidem matematiku? Najdou se nové formy zábavné matematiky pro  (skoro) každého?


Významným nástrojem pro výuku způsobu myšlení dříve  bývala také latina, konstatoval v diskusi Jan Krekule. Podle Jiřího Rákosníka  (na snímku) tuto roli plně převzala matematika, která má navíc výhodu předmětu  uplatnitelného v běžném životě.
Jiří Rákosník konstatoval, že o  matematické poušti nemůže být zatím řeč. Matematika jako vědní obor je v ČR na  velmi dobré úrovni, může se pochlubit mnoha objevy a uznávanými osobnostmi.  Problém určitého úpadku (nejen) matematického myšlení je ovšem realitou – začíná  na středních školách, možná již na základních. Stále méně lidí chápe, čím se  vlastně matematika zabývá, vnímá ji pouze jako přesnou práci s čísly. Hodnota  matematického vzdělání však není ani tak v získání schopnosti počítat jako  zejména v metodě myšlení. 
Jindra Petáková, vyučující na gymnáziu,  ukázala, že výuka nemusí být nudná. Nutnost „biflování“ lze často obejít  mnemotechnickými pomůckami. Je možné a nutné nabízet příklady propojující  každodenní realitu s matematickou logikou, geometrií či algebrou; pak je  zaručeno, že studenti budou chápat předmět správně a budou i zručnější při  řešení úloh. Příkladem aktivity pro volný čas, která může obsahovat skvělé prvky  zábavné matematiky, je geocaching. 


Karel  Popp ukázal, jak lze některé úlohy, při výuce často pouze předkládané k naučení  zpaměti, předvést v obrazcích či na trojrozměrných tělesech. Zdůraznil, že  matematika není zcela nahraditelná „strojovými postupy“ proto, že je založena na  soustavách axiomů. „Pravidla hry“ si tedy matematici určují do jisté míry sami.  Zkoumáním eukleidovských axiomů např. došli v 19. století k závěru, že nahrazení  jednoho z nich jeho negací vede k jiným geometriím s velmi zajímavými  vlastnostmi a aplikacemi, což následně ve 20. století umožnilo expanzivní vývoj  např. kosmologie a různých oborů fyziky. Připomněl i existenci některých  neúplných axiomatických systémů.
V diskusi Eva Vondráková konstatovala,  že matematicky nadaní žáci a studenti potřebují vytvořit mimořádné podmínky,  jinak jim hrozí ztráta motivace a případně i odmítání vrstevníky. Další hosté  vznesli otázku, do jaké míry je úpadek matematického vzdělání způsoben či  urychlen vyřazením matematiky z povinných maturitních předmětů. Mělo by se toto  rozhodnutí revokovat? Převládl názor, že většina populace se středoškolským  vzděláním by maturitní znalosti oboru mít měla, výjimky lze připustit např. u  mimořádně jazykově či umělecky nadaných studentů, pro které by neschopnost  zvládnutí matematiky byla formální překážkou k uplatnění jejich talentu.  
RADEK MIKULÁŠ, 
Geologický ústav AV  ČR, v. v. i.,
místopředseda Rady pro popularizaci vědy AV  ČR
 



 
			 
                
 
       Česky
Česky
 



 
			
			 
			
			 
			
			 
			
			 
			
			 
			
			 
			
			 
			
			