The Academy of Sciences of the Czech rebublic - III. Humanities and Social Sciences

Search

All intranet Current section


Vzkaz předsedy AV ČR prof. Jiřího Drahoše pracovníkům Akademie věd ČR do roku 2014 Věda pro vás

Academic bulletin

abicko

Movies from world of sciences

videoprezentace-blok-bgd.jpg

BIOCEV

Dnes poněkud pozapomenuté a opomíjené myšlení 18. století (zvláště ve Francii) se vyznačovalo jedním pozoruhodným rysem, který je centrem našeho zájmu: lidská přirozenost, subjektivita a její vztah k jazyku jsou zpravidla vymezovány velmi „nestandardním“ způsobem. Naším cílem je zkoumat, jakým způsobem toto vymezování probíhalo, a to zejména se zřetelem ke třem tematickým okruhům. Prvním z nich je pozornost, které se v tomto myšlení dostalo otázkám výchovy (Rousseau, De Gérando, Mme de Genlis, Mme d´Épinay aj.). Druhým z nich je fenomén tzv. „vlčích dětí“ (nejslavnějším případem je Victor z Aveyronu), který sehrál klíčovou úlohu ve sporu o vrozené ideje a o osvojování jazyka. Třetím je potom teorie jazyka ve vztahu k vývoji subjektu (kupříkladu Condillacova teorie vývoje jazyka a gesta, dlouho považovaná za naivní a zastaralou, se dnes periodicky navrací ve sporech týkajících se univerzální gramatiky). Jakkoli se to může zdát nezvyklé, ony zdánlivě svévolné a nepodložené koncepce, které zmiňovaní myslitelé (a samozřejmě nejen oni) vypracovali, se v současnosti jeví jako velice aktuální zejména v psychologickém a psycholingvistickém kontextu.
 
Kontaktní osoba:
Mgr. Josef Fulka, PhD.
E-mail: josef.fulka@gmail.com
Filosofický ústav Akademie věd ČR