Completed project

Kontinuita a změna ve volebním chování v České republice v letech 1990-2009

Trvání projektu: 
2010

Cílem projektu je zkoumat volební chování českých občanů při volbách do Poslanecké sněmovny/České národní rady od roku 1990. K vysvětlení volebního chování (tedy volební účasti a volby strany) budou využity klasické teorie jako třídní hlasování, teorie stranické identifikace, tématické hlasování či ekonomické hlasování. Navíc poprvé v České republice bude využita teorie valenčních témat při volbě strany, jež zdůrazňuje roli hodnocení kompetence stran vládnout na základě informačních heuristických zkratek, jako například hodnocení předsedů stran či stranická identifikace. Projekt k vysvětlení volebního chování využije nejen povolební populační dotazníkové šetření, ale i průběžná měsíční dotazníková šetření veřejnosti, volební statistiky z územních jednotek, expertní šetření postojů stran a analýzu volebních programů

Hlavní řešitelé: 
Zadavatel: 
GA ČR
Oddělení: 

Publikace vydané v rámci projektu (celkem 2, zobrazeno 1 - 2)

Linek, Lukáš, Tomáš Lacina

The text is a regular contribution into the publication called Data Yearbook. It describes political changes in the Czech republic during the year 2009. The article focuses on such problems as European Parliament elections, the fall of the Topolánek government and formation of the Fischer government, and on the main issues of the Czech politics.

Téma:
politika (a postoje k politice)
Oddělení:
Sociologie politiky
Typ publikace:
impaktovaný článek
Linek, Lukáš

Kniha shrnuje dosavadní způsoby vysvětlení volební účasti a důvodů jejího poklesu a představuje vlastní teorii volební účasti, která ji vysvětluje v obecné rovině mobilizací vnějšími aktéry a individuální motivací k účasti (instrumentální, expresivní a normativní motivací). Tento teoretický model je využit nejen pro vysvětlení volební účasti, ale i jejího poklesu.

Téma:
politika (a postoje k politice), volby (a volební výzkumy)
Oddělení:
Sociologie politiky
Typ publikace:
odborná kniha / monografie