lidé
dvorak




Mgr. Tomáš Dvořák, Ph.D.


orientace výzkumu
zaměstnání
vzdělání
stipendia, granty
publikace (knihy)
publikace (studie)
publikace (popularizační texty)
příspěvky na konferencích, veřejné přednášky
ediční činnost
překlady (knihy)
překlady (studie)
přednášky
kontakt








orientace výzkumu

filosofie a dějiny vědy
filosofie a dějiny médií

^

zaměstnání


od 2001
vědecký asistent

Kabinet pro studium vědy, techniky a společnosti
Filosofický ústav AV ČR


od 2008
vědecký asistent

Vědecko-výzkumné pracoviště
Akademie výtvarných umění


od 2008
vědecký asistent

Institut sociologických studií
FSV UK


2007
odborný asistent

Ústav hudební vědy
Filozofická fakulta Masarykovy Univerzity


2005 – 2007
odborný asistent

Centrum audiovizuálních studií
FAMU


2002

kurátor Sbírky nových médií
Sbírka moderního a současného umění Národní galerie v Praze

^

vzdělání


2001 – 2005

Ph.D. teoretická sociologie
Institut sociologických studií FSV UK


1999 – 2001

Mgr. teorie masové komunikace
Institut mediálních studií a žurnalistiky FSV UK


1995 – 1999
Bc. humanitní studium
IZV UK

^

stipendia, granty, ceny

2010

Prémie Otto Wichterleho, Akademie věd ČR

2010

"Between Method and Ornament: Scientific Visualizations in Contemporary Art"
rezidence Tranzit, MuseumsQuartier, Víden


2008

"Recyklace (v) umění"
Ministerstvo kultury ČR


2006 – 2008

postdoktorský grant GA ČR
„Archeologie virtuální reality: co je nového na nových médiích?“


2002 – 2003

stipendium Fulbrightovy komise v České republice pro postgraduální studium v USA: Graduate School and University Center, CUNY, New York


^

publikace (knihy)

Sběrné suroviny: texty, obrazy a zvuky nedávné minulosti. Praha: Filosofia 2009.

         

                              Ukázka z knihy [pdf].


^

publikace (studie)

Sociologická technoimaginace. Teorie vědy, roč. 30, 2008, č. 3–4, s. 85–116.

Antologické čtení. In: Ševčík, J. –Mitášová, M. – Zervan, M. (eds.), (A)symetrické historie – zamlčené rámce a vytěsněné problémy. Praha: VVP AVU 2008, s. 37-50.

Pýthagorův závoj. Iluminace, roč. 19, 2007, č. 3, s. 163-176.

Parsonsův neplánovaný potomek. In: Jiří Šubrt (ed.), Talcott Parsons a jeho přínos soudobé sociologické teorii. Praha: Karolinum 2006, s. 231-236.

Album/atlas/archiv: o obrazech a jejich uspořádání. Iluminace, roč. 16, 2004, č. 3, s. 121-137.

Sex appeal neorganického aneb jak malíř moderního života k postmoderní auře přišel. Sociologický časopis, roč. 40, 2004, č. 1/2, s. 141-155. [pdf]

Rozptýlení jako předpoklad soustředění: poznámky k pojetí recepce u Waltera Benjamina. Iluminace, roč. 15, 2003, č. 4, s. 67-84.

A Charming Impasse: Czech Cubist Architecture. www.artmargins.com (10 Nov. 2002). [html]

Elektronická mystika Marshalla McLuhana. Věda, technika, společnost, roč. 23, 2001, č. 4, s. 67-76.

Hry povrchů v architektuře. Architekt, roč. 46, 2000, č. 11, s. 65-66.

Na hranici obrazových kódů. In: INSEA 2000: Média a obraznost. Praha: Česká sekce INSEA, 2000, s. 62-70.

Tělo a vizuální technologie/The Body and Visual Technology. In: Tělo a fotografie/Body and Photography. Praha: PHP, 1998, s. 101-113/114-128.

^

publikace (recenze, popularizační články, výstavní katalogy)


Kompot zn. unheimlich. Sešit pro umění, teorii a příbuzné zóny. č. 4-5, 2008, s. 139-149.

Poetika ne-místa. Art&Antiques, roč. 2008, č. 2, s. 3.

Lublaňský kolos konečně v češtině (Slavoj Žižek: Nepolapitelný subjekt; Mluvil tu někdo o totalitarismu?). Respekt, roč. 2008, č. 6, s. 48-49.

Plody filosofické perverze (Gilles Deleuze: Bergsonismus). A2, roč. 3, 2007, č. 34, s. 6. [html]

Digitální anamorfózy. Fotograf, roč. 6, 2007, č. 9, s. 92-93.

Hynek Alt: Fotograf. Výstavní katalog. Ateliér Josefa Sudka, 1. – 24. 6. 2007.

„Plíživý McLuhanismus (Walter J. Ong. Technologizace slova – Joshua Meyrowitz, Všude a nikde).“ A2, roč. 3, 2007, č. 23, s. 18.

Sbírka sofistikovaných anekdot (Jonathan Bolton /ed./, Nový historismus). Lidové noviny, 12. 5. 2007, s. vii. [html]

Poradci mediálních poradců (Walter J. Ong. Technologizace slova – Joshua Meyrowitz, Všude a nikde). Teorie vědy, roč. 28, 2006, č. 4, s. 113-117.

Sběratel, detektiv, svůdce. In :Tomáš Poszpiszyl (ed.), Cena Jindřicha Chalupeckého. Finále 2006. Praha: Společnost Jindřicha Chalupeckého & Agite/Fra 2006, s. 58-59. („Collector, Detective, Seducer,“ pp. 92-94).

Prů(niky). Nestránkovaný katalog výstavy v galerii Manesmitte, Praha, 10.11.-10.12. 2006; přetištěno in: Fotograf …

Když byla klasická televize nová: Rozhovor s Williamem Boddym. Iluminace, roč. 17, 2005, č. 4, s. 89-93. [pdf]

Co je to (teorie) fotografie? (Karel Císař /ed./, Co je to fotografie? Praha: Herrmann & synové 2004). Iluminace, roč. 17, 2005, č. 3, s. 180-183.

Fotografie; Ikonodulie; Ikonoklasmus; Imagologie; Kopie; Obraz; Obraz technický a předtechnický; Originál; Realita virtuální; Reality TV; Simulakrum; Spektákl, společnost spektakulární. In: Slovník mediálních studií, Praha: Portál, 2004.

Video v síti rodinných podobností (James Moran, There`s No Place Like Home Video. University of Minnesota Press 2002). Iluminace, roč. 16, 2004, č. 3, s. 253-254.

Terezín – Mansfield, paměť prostorů. in: Pavel Baňka, Terezín – Mansfield (výstavní katalog), Praha: Národní galerie 2003, s. 30-31.

Dušan Skala. Fotograf, roč. 2, 2003, č. 3, s. 84.

Fotografie a kolektivní autorství/Photography and Collective Authorship. Fotograf, roč. 1, 2003, č. 2, s. 3. [html]

Aziz & Cucher. Fotograf, roč. 1, 2003, č. 2, s. 42-43.

Dva v jednom: Komunikují spolu texty o komunikaci? Teorie vědy, roč. 25, 2003, č. 2, s. 131-134.

Média, umění a metoda – rozhovor s Josefem Hlaváčkem. Teorie vědy, roč. 25, 2003, č. 2, s. 117-121.

Média, modernita a sociální teorie – rozhovor s Ivanem Muchou. Teorie vědy, roč. 25, 2003, č. 2, s. 123-130.

Tekutá architektura pro tekuté obyvatele (Jana Tichá /ed./, Architektura na prahu informačního věku. Praha: Zlatý řez 2002). Literární noviny, roč. 13, 2002, č. 24, s. 8.

Za filosofii afektu: Podobenství virtuálna Briana Massumiho (Brian Massumi, Parables for the Virtual. Movement, Affect, Sensation. Durham – London: Duke UP 2002). Teorie vědy, roč. 24, 2002, č. 2, s. 133-7.

Jolana Havelková. Fotograf, roč. 1, 2002, č. 1, s. 14.

Ivan Pinkava. Fotograf, roč. 1, 2002, č. 1, s. 66-67.

Václav Jirásek a Ivan Pinkava. Literární noviny, roč. 13, 2002, č. 22, s. 13.

Život ve vynořující se utopii (Vilém Flusser, Do universa technických obrazů. Praha: OSVU 2002). Literární noviny, roč. 13, 2002, č. 15, s. 9.

Samuel Beckett: První láska. Literární noviny, roč. 13, 2002, č. 8, s. 8.

Hledání dokonalého jazyka (pokračuje). (Umberto Eco, Hledání dokonalého jazyka. Praha: Lidové noviny 2002). Literární noviny, roč. 13, 2002, č. 4, s. 9.

Larry Clark: Kids. Ateliér, 1998, roč. 12, č. 19, s. 5.

Arnulf Rainer: Přemalovat obraz, Bert Loewenherz: Fotografie. Ateliér, 1998, roč. 12, č. 16/17, s. 12.

Nový časopis pro „cvakaře“. Ateliér, 1997, roč. 11, č. 17/18, s. 7.

Mladá mexická fotografie. Lidové noviny, 1997, roč. 10, č. 194, s. 10.

Fotografie vidí povrch světa. Lidové noviny, 1997, roč. 10, č. 153, s. 10.

Gibsonovo mystérium reality. Lidové noviny, 1997, roč. 10, č. 117, s. 11.

Laboratoř vizuálního výzkumu. Lidové noviny, 1997, roč. 10, č. 116, s. 13.

Aventinské trio u Řečických. Lidové noviny, 1997, roč. 10, č. 85, s. 13.

Obrázky věrné a důvěrné. Lidové noviny, 1997, roč. 10, č. 54, s. 11.

Bratrstvo jako mýtotvorný fenomén. Lidové noviny, 1997, roč. 10, č. 25, s. 11.

Mexická fotografie. in: Mladá mexická fotografie, Praha: Fotogalerie U Řečických, 1997, s. 5-20.

Umění a technologie. Ateliér, 1997, roč. 11, č. 5, s. 2.

Úvahy nad výstavou Orbis Fictus. Výtvarná výchova, 1995-96, roč. 36, č. 3, s. 51-52.

^

příspěvky na konferencích, veřejné přednášky:


Towards Sociological Technoimagination. Technovisuality and Cultural Reenchantment, The Chinese University of Hong Kong a Hong Kong Shue Yan University, 20. – 22. 11. 2008.

Antologické čtení. (A)symetrické historie - zamlčené rámce a vytěsněné problémy. VVP AVU v Praze ve spolupráci s IUV VŠVU a KDTU VŠVU v Bratislavě, Praha, 10.-11.4. 2008.

Vizualizace vědění. Sympozium Intermedialita: slovo-obraz-zvuk. Katedra bohemistiky Filozofické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci, 7.-8. 11. 2007.

Living Tissue Over a Metal Endoskeleton – and Vice Versa. Minds, Bodies, Machines conference, Centre for Nineteenth-Century Studies, Birkbeck University of London, London, 6-7 July 2007.

Pojem obrazu, obraz pojmu. Péče o obraznost: sémiotické přístupy k výtvarnému umění a ve výtvarné výchově. Konference organizovaná Českou sekcí INSEA, Praha, 9.-11. 11. 2006.

Archeologie médií. Předneseno na konferenci Vybrané perspektivy výzkumu nových médií, Entermultimediale 2: Festival umění a nových technologií, Praha 11. 5. 2005.

Weberova/Parsonsova železná klec modernity: falešná naděje jedné metafory. Talcott Parsons (minulost a přítomnost jedné teorie). Konference pořádaná Masarykovou českou sociologickou společností při AV ČR, Praha 8. 4. 2005.

O obrazech a jejich uspořádání. Festival Multiplace 3, České centrum, Bratislava, 03/04/2004.

Doba vizuální kultury. – doprovodný program výstavy Česká fotografie 1840-1950: Příběh moderního média, Galerie Rudolfinum, 11/03/2004.

Fotografie a „fotografie“: specifičnost médií v elektronickém věku. – doprovodný program výstavy Reality-Check, Galerie Rudolfinum, 05/06/2003.

2003 Fulbright Seminar: Technology and Communication in a New Global Age, (San Francisco, 27-30/03/2003).

Chemie versus optika: automatické obrazy Václava Jiráska. – doprovodný program výstavy Krajina a fotografie, Galerie Rudolfinum, 16/10/2001.

A Charming Impasse: Czech Cubist Architecture. – East European Modernist Art and Architecture Conference, MIT, Cambridge, Massachusetts, 05-06/10/2001.

Na hranici obrazových kódů. Symposium české sekce INSEA: Média a obraznost, Praha, 29/06 – 01/07/2000.

^

ediční/redakční činnost

Teorie vědy: časopis pro teorii vědy, techniky a komunikace (vydává Kabinet pro studium vědy, techniky a společnosti při Filosofickém ústavu AV ČR)

  • redaktor
  • editor tematického čísla Teorie vědy – Vědecké vizualizace, roč. 30, 2008, č. 2.
  • editor tematického čísla Teorie vědy – Elektrická imaginace, roč. 28, 2006, č. 2.
  • editor tematického čísla Teorie vědy – Remediace, roč. 27, 2005, č. 2.
  • editor tematického čísla Teorie vědy – Archeologie interaktivity, roč. 26, 2004, č. 2.
  • editor tematického čísla Teorie vědy – Média a metoda, roč. 25, 2003, č. 2.
  • editor tematického čísla Teorie vědy – Nová média, roč. 24, 2002, č. 2.


Fotograf. Časopis pro fotografii a vizuální kulturu.

  • hostující editor tematického čísla Fotograf – Recyklace/The Recycled Image, roč. 3, 2005, č. 6.
  • editor tematického čísla Fotograf – Kolektivní signatura/Collective Authorship, roč. 1, 2003, č. 2.
  • 2002 zakládající člen redakční rady (členem do 2003)

^

překlady (knihy)

Paul Foster, Beckett a zen: dilema v románech Samuela Becketta. Praha: Mladá fronta, 2002.

^

překlady (studie)


Eric Davis, „Andělské nahrávky: esoterický původ fonografu.“ Teorie vědy, roč. 28, 2006, č. 2, s. 13-23.

Laura Otis, „Metaforický obvod: organická a technologická komunikace v 19. století.“ Teorie vědy, roč. 28, 2006, č. 2, s. 93-120.

Hans-Herbert Kögler, „Projekt kritické hermeneutiky“ in Týž, Kultura, kritika, dialog. Praha: Filosofia 2006, s. 39-53.

Hans-Herbert Kögler, „ Kritická hermeneutika subjektivity: kulturální studia jako kritická sociální teorie “ in Týž, Kultura, kritika, dialog. Praha: Filosofia 2006, s. 55-100.

Hans-Herbert Kögler, „Uznání a diference“ in Týž, Kultura, kritika, dialog. Praha: Filosofia 2006, s. 101-135.

Woody Vasulka, „Binární obrazy.“ Iluminace, roč. 18, 2006, č. 2, s.

Jay David Bolter – Richard Grusin, „Imediace, hypermediace, remediace.“ Teorie vědy, roč. 27, 2005, s. 5-40.

Ann Blair, „Dělání poznámek jako umění přenosu.“ Teorie vědy, roč. 27, 2005, s. 105-133.

Chris Cutler, „Plundrofonie.“ Teorie vědy, roč. 27, 2005, s. 73-105.

Geoffrey Batchen, „Recyklovat fotografie.“ Fotograf, roč. 3, 2005, č. 6.

Jonathan Crary, „Modernizace vidění.“ Teorie vědy, roč. 26, 2004, č. 2, s.

Erkki Huhtamo, „Od kybernetizace k interakci: příspěvek k archeologii interaktivity.“ Teorie vědy, roč. 26, 2004, č. 2, s.

Geoffrey Batchen, „Záleží na velikosti?“ Fotograf, roč. 2, 2004, roč. 2, č. 4, s.

William Uricchio, „Záznam, simultaneita a mediální technologie modernity.“ In: Petr Szczepanik (ed.), Nová filmová historie. Antologie současného myšlení o dějinách kinematografie a audiovizuální kultury. Praha: Herrmann & synové 2004, s. 452-471.

Knut Hickethier, „O dějinách televize jako dějinách sledování: příklad Německa.“ In: Petr Szczepanik (ed.), Nová filmová historie. Antologie současného myšlení o dějinách kinematografie a audiovizuální kultury. Praha: Herrmann & synové 2004, s. 485-500.

Henry Jenkins, „Teoretické dílo ve věku digitální transformace.“ Teorie vědy, roč. 25, 2003, č. 2, s. 55-92.

Mark Poster, „Informační způsob a postmodernita.“ Teorie vědy, roč. 24, 2002, č. 2, s. 7-32.
Umberto Eco, „Kritika obrazu.“ Listy o fotografii, 2001, č. 3, s. 6-9.

Rudolf Arnheim, „Dvojí autenticita fotografického obrazu.“ Listy o fotografii, 2001, č. 3, s. 10-13.

^

přednášky


2007 – 08

Institut sociologických studií FSV UK
Média a modernita

Ústav hudební vědy FF MU
Kapitoly z dějin a teorie médií
Kultura remixu

FAMU
Teorie fotografie
Theory of Photography


2006 – 07

FAMU
Seminář teorie fotografie I, II
Přehled dějin a teorie médií I, II


2005 – 06

Ústav filmu a audiovizuální kultury FF MU
Média a modernita
Walter Benjamin

FAMU
Teorie fotografie
Theory of Photography

AVU
Dějiny a teorie nových médií


2004 – 05

Ústav filmu a audiovizuální kultury FF MU
Archeologie interaktivity

AVU
Dějiny a teorie „nových“ médií

VŠUP
Aspekty současné fotografie


2003 – 04

FHS UK
Srovnávací teorie médií
Seminář srovnávací teorie médií
Kapitoly z dějin a teorie médií
Archeologie virtuální reality


2001 – 02

FHS UK
Kapitoly z dějin a teorie médií
Kapitoly z dějin a teorie obrazu


2000 – 01

FUUD UJEP
Kapitoly z dějin a teorie fotografie


1998 – 2001

American Institute for Foreign Studies, Praha

příležitostné přednášky z dějin českého výtvarného umění a architektury

^

kontakt


Filosofický ústav AV ČR
Jilská 1
11000 Praha 1

tel: (+420) 221183341
fax: (+420) 222220725
email: tomdvorak (at) flu.cas.cz

^