Poznáte, z jaké části letadla pochází tento díl a proč může způsobit havárii?

Těžká otázka, že? I když to tak možná na první pohled nevypadá, tento díl je součástí křídla českého vojenského podzvukového výcvikového letounu Aero L39 Albatros a tvoří jeho nosnou část. Tato část je na letadle překryta duralovými plechy tvořícími povrch křídla. Nálitek s otvorem slouží k uchycení křídla k trupu letounu.
 
Nosník je vyroben z hliníkové slitiny, která je lehká, přitom však velmi pevná. A proč může tento díl způsobit havárii letadla? Podíváte-li se na něj zblízka, uvidíte řadu nýtů, které slouží k připevnění plechového potahu křídla. Otvor pro nýt představuje zeslabení konstrukce, protože je za provozu složitě a opakovaně namáhán v důsledku vibrací křídla za letu. Může se z něj po čase začít šířit trhlina, která může vést až k únavovému lomu křídla a následně havárii. Tato trhlina je zpočátku mikroskopická, a tudíž volným okem neviditelná. Přesto ji však lze s předstihem detekovat metodami nedestruktivního testování (NDT) a hodnocení (NDE) defektů.
 

Umisteni dilu na kridle

Diagnostika materiálů bez jejich porušení či demontáže jsou v praxi velmi důležité z hlediska bezpečnosti, spolehlivosti a životnosti nejen u letadel a jiných dopravních prostředků, ale také u jaderných i klasických elektráren, tlakových nádob a potrubních systémů, zařízení pro chemickou výrobu, mostních a jiných stavebních konstrukcí atd. Defektoskopie, provozní diagnostika a monitorování stavu mechanicky nebo tepelně namáhaných či korozí napadených součástí umožňuje zavčas rozpoznat výskyt a růst vad v materiálech a odvrátit tak selhání i případné havárie konstrukčních celků.
 

L39 Albatros

Aero L39 Albatros

Aero L-39 Albatros je proudový podzvukový cvičný letoun, který je historicky nejpoužívanějším proudovým výcvikovým letounem na světě. L-39 Albatros je všestranný letoun určený pro základní, pokračovací i bojový letecký výcvik. Ve verzích, které umožňují instalaci výzbroje (L-39C, L-39ZO, L-39ZA), může být použit jako lehký bitevní letoun, omezeně může působit i proti vzdušným cílům. Díky skvělým letovým vlastnostem a snadné ovladatelnosti je vhodný i pro leteckou akrobacii, kterou s tímto typem předváděla např. slovenská akrobatická skupina Biele Albatrosy (1991–2004), ruská skupina Rusi z Vjazmy nebo francouzský Breitling Jet Team. Mezi další přednosti patří vysoká spolehlivost, jednoduchost a nenáročnost na obsluhu.
 
Letoun je navržený tak, aby mohl působit bez problémů i z nezpevněných ploch (vstupy vzduchu vysoko nad zemí, kryté před nečistotami nad křídlem, zakryté podvozkové šachty). (převzato z Wikipédie)
 
V České republice provozuje letouny L-39 22. základna letectva v Náměšti nad Oslavou (verze L-39 ZA), CLV Pardubice (verze L-39C).
 

NDT

Laboratoř nedestruktivního testování

Další informace o nedestruktivním vyšetřování materiálů a konstrukcí naleznete na stránce Laboratoře nedestruktivního testování Ústavu termomechaniky AV ČR, v. v. i..

Footer menu

© 2008–2013 Ústav termomechaniky AV ČR, v. v. i.     Facebook  YouTube  RSS