Institut pro demokracii a ekonomickou analýzu

Zprávy

Diskusní panel IBM

15. února 2011 Proběhl diskusní panel  IDEA a IBM, inspirovaný studií "CEO Study 2010 Česká republika", kterou společně realizovali IBM, IDEA a nakladatelství Economia. Členy diskusního panelu byli PhDr. Miroslava Kopicová, profesor Jiří Voříšek (VŠE Praha), profesor Jan Švejnar (CERGE-EI, University of Michigan), Ing. Vladek Šlezingr (generální ředitel IBM Česká republika) a náměstek ministra průmyslu a obchodu Ing. Martin Tlapa.

Hlavní závěry z panelu shrnula Tisková zpráva:

Praha – 15. února 2011: Manažeři a manažerky předních firem působících na českém trhu očekávají během příštích tří let významné změny v důsledku tržních vlivů. V reakci na ně se chtějí ještě výrazněji zaměřit na zákazníka, soustředit se na rozvoj dovedností zaměstnanců a využít inovativní řešení. Vyplývá to z průzkumu CEO Study 2010 Česká republika, který realizovala IBM ve spolupráci s Institutem pro demokracii a ekonomickou analýzu (IDEA) a vydavatelstvím Economia.

Výsledky průzkumu inspirovaného stejnojmennou globální studií IBM potvrzují, že čeští manažeři a manažerky vnímají podobně jako jejich zahraniční kolegové současné ekonomické prostředí jako velmi nejisté a nestabilní. Za klíčové faktory pro úspěch považují české manažerské špičky pružnost, kreativitu, akceschopnost a orientaci na zákazníka.

Odpovědi dotázaných naznačují, že firmy jsou si vědomy informační exploze a pociťují potřebu záplavu dat efektivně zpracovávat a využít. „Cesta, jak lépe porozumět potřebám zákazníků, vede podle respondentů přes kvalitativně lepší práci s daty a business analýzami a jejich zpětné promítnutí do podnikových procesů a produktových strategií,“ podotýká prof. Jan Švejnar ze think-tanku IDEA.

Zajímavým rozdílem mezi českou a globální studií je důraz, který čeští manažeři kladou na roli vzdělávacího systému – české firmy považují nedostatek talentů za nejvýznamnější faktor související s trhem práce v průběhu příštích pěti let. Respondenti průzkumu se obávají odchodu kvalifikovaných pracovníků do zahraničí, u českých absolventů nejvíce postrádají praktické zkušenosti. Důležitou podmínkou pro úspěch je tak podle lídrů českého byznysu také dostatečný přísun talentů.

Faktory, které představitelé firem označili za nejdůležitější pro svou budoucí práci, mohou podle autorů posloužit jako stavební kameny pro celkovou vizi a strategii rozvoje České republiky v následujícím období. „Budeme rádi, pokud studie podnítí dialog o pozici České republiky na světovém trhu, o zvyšování její konkurenceschopnosti v globálním měřítku a o roli podnikatelských subjektů v tomto procesu,“ uvedl Vladek Šlezingr, generální ředitel IBM Česká republika.