Archiv zpráv
2014 (3)
2013 (17)
Prosinec (3)
Listopad (2)
Říjen (2)
Září (1)
Červen (1)
Květen (3)
Duben (2)
Březen (1)
Únor (1)
Leden (1)
2012 (12)
Prosinec (1)
Listopad (1)
Říjen (1)
Září (2)
Srpen (1)
Červen (1)
Květen (1)
Duben (1)
Březen (1)
Únor (2)
2011 (9)
Prosinec (1)
Říjen (1)
Srpen (1)
Červenec (2)
Květen (2)
Duben (1)
Únor (1)
Zprávy
Vzdělanost a hospodářský růst
V nejnovnovější studii IDEA Daniel Münich a Tomáš Protivínský kvantifikují možné dopady zvyšování vzdělanosti na hospodářský růst České republiky. Jejich zjištění vycházející z posledních výsledků PISA 2012 shrnují následovně:
- Mezinárodní šetření funkční gramotnosti PISA 2012 odhalilo mírné zlepšení českých žáků oproti roku 2009, ale přetrvávající velkou ztrátu proti roku 2003.
- Kvantifikujeme dopady hypotetických scénářů vzdělávacích reforem na hrubý domácí produktu (HDP) České republiky v horizontu příštích 80 let.
- Simulace založené na parametrických odhadech modelu endogenního růstu berou mimo jiné v potaz čas potřebný na realizaci vzdělávacích reforem a na pozvolné promítání zvýšené vzdělanosti na růst produktivity a HDP.
- Zvýšení vzdělanostní úrovně České republiky na úroveň nejlepšího regionu – Praha - odpovídá dodatečnému HDP ve výši téměř 6 biliónů korun, což je například 149 % HDP roku 2012.
- Pokud by se zkvalitněním vzdělávacího systému podařilo zlepšit vzdělávací výsledky tak výrazně jako polské reformě (1999 a 2009), odhadovaný přírůstek HDP by během budoucích 80 let představoval ekvivalent 804 miliard korun ročně, tedy dvojnásobek současných ročních výdajů na důchody a šestinásobek ročních výdajů na školství.
Celou studii je možné získat ZDE