Archiv zpráv
2014 (3)
2013 (17)
Prosinec (3)
Listopad (2)
Říjen (2)
Září (1)
Červen (1)
Květen (3)
Duben (2)
Březen (1)
Únor (1)
Leden (1)
2012 (12)
Prosinec (1)
Listopad (1)
Říjen (1)
Září (2)
Srpen (1)
Červen (1)
Květen (1)
Duben (1)
Březen (1)
Únor (2)
2011 (9)
Prosinec (1)
Říjen (1)
Srpen (1)
Červenec (2)
Květen (2)
Duben (1)
Únor (1)
Zprávy
Nízké platy učitelů v ČR
3. září 2012 Nové údaje dokladují velmi nízkou platovou atraktivnost učitelské profese na základních a středních školách v ČR. Krátká studie IDEA přináší srovnání atraktivity učitelských platů ve srovnání s platy ostatních vysokoškolsky vzdělaných v závislosti na věku a také vývoj tohoto ukazatele od roku 2006. Autoři Daniel Münich a Jan Straka spočítali, že 70 – 90 procent vysokoškolsky vzdělaných zaměstnanců pobírá vyšší plat, než průměrný učitel.
Učitelé s 15 lety praxe si pak v průměru vydělávají jen polovinu toho, co jejich vysokoškolsky vzdělaní vrstevníci, což řadí Českou republiku na chvost v mezinárodních srovnáních.
Nízká úroveň učitelských platů podle autorů negativně ovlivní budoucí prosperitu země. „Malá finanční atraktivnost učitelské profese se totiž promítá do velmi nízkého zájmu o ni mezi mladými lidmi a zejména mezi těmi talentovanějšími,“ vysvětluje autor studie Daniel Münich. „To se bohužel v konečném důsledku projeví i v kvalitě výuky a tím pádem i v kvalitě vzdělanosti. Ta je přitom jedním z klíčových faktorů při zlepšování kvality života v zemi,“ dodává Münich.
Velmi nízká úroveň učitelských platů v ČR je dána i relativně nízkým objemem výdajů na základní a střední školství, které jsou pod průměrem obdobně ekonomicky vyspělých zemí. „V posledních deseti letech nebyl patrný trend, který by tuto situaci změnil,“ podotýká spoluautor studie Jan Straka. Rozpočtová omezení a tlaky na redukci veřejných výdajů v nadcházejících letech tak kontrastují s realitou již tak relativně nízkých výdajů na základní a střední školství, velmi nízkých platů učitelů a očekávaným růstem počtu žáků základních škol v nadcházejících letech. Hledání řešení bude podle autorů obtížné. „ČR se může buď vydat cestou stagnace nebo dokonce redukce výdajů na školství na úkor budoucí vzdělanosti a dlouhodobého ekonomického růstu. Alternativou je postupné zvyšování učitelských platů na úkor jiných výdajů ve školství či v jiných sektorech,“ vysvětluje Straka.
Studie je založená na datech z Informačního systému o průměrném výdělku (ISPV) zpracovávaných společností Trexima.
Studii „Být či nebýt učitelem: platy českých učitelů pohledem nákladů ušlých příležitostí a širší souvislosti” si můžete přečíst na http://idea.cerge-ei.cz/documents/kratka_studie_2012_05.pdf.