KKS FLÚ AV ČR

  • Zvětšit velikost písma
  • Výchozí velikost písma
  • Zmenšit velikost písma

Stručná charakteristika
Seminář je výsledkem spolupráce Katedry divadelní vědy FF UK a Oddělení antických tradic Kabinetu pro klasická studia FLÚ AV ČR. Odborníci působící v Semináři antického a staršího divadla propojují svůj vlastní výzkum divadelní kultury od nejstarších dob do raného novověku s pedagogickou činností. Studentům se tak dostává nejkvalitnějšího možného pedagogického vedení. Odborníci z AV ČR tak nejen získávají cenné zkušenosti a přímou odezvu na své výzkumy, ale jejich činnost se tak zároveň dostává do širšího povědomí. Výuka probíhá v prostoru zasedací místnosti Ústavu pro českou literaturu, který nám ji od letního semestru 2009 poskytuje bezplatně. Studenti se díky tomu navíc seznamují s prostředím a způsobem akademické práce, což může řadu z nich ovlivnit při rozhodování o své budoucí kariéře a případně doktorském studiu absolvovaném v AV ČR. Činnost Semináře zároveň ovlivňuje i budoucí divadelní praktiky a přispívá tak ke zvýšení kvality umělecké činnosti v oblasti vizuální kultury. Role Semináře antického a staršího divadla je tak v prostoru českého vysokoškolského vzdělání zcela výjimeč.

 


2013 / 2014


Antické divadlo
Mgr. Jakub Čechvala, Ph.D.

Cílem kurzu je představit posluchačům základní problematiku vztahující se k antickému divadlu a to v několika hlavních rovinách. V kontextuální rovině bude nastíněna pozice antického divadla mezi ostatními poetickými žánry, a stejně tak pozice v rámci politické ideologie a nábožensko-rituálního diskursu. V rovině „vnitřní výstavby“ se zaměříme na základní specifika divadelního prostoru, dramatického textu a divadelních konvencí. V tematické rovině se seznámíme s hlavními díly autorů tragédií a komedií na základě vztahu diference a opakování.

Latina na scéně IV
Doc. Jana Kepartová

 

Pokračování kurzu Latina na scéně III., v němž tzv. přímou metodou poznáváme latinský jazyk a římský svět. Probereme dalších 7 lekcí z Oerbergovy učebnice Familia Romana.
Učebnice: Hans H. Ørberg, Lingua Latina per se illustrata. Pars I. Familia Romana.

Středověká architektura jako jeviště
Prof. Jan Bažant

Kurs má dvojí cíl. Studenti se především seznámí se středověkou architekturou: s vývojem architektonických forem, stavebních technik, organizaci městského prostoru a hlavními stavebními typy mezi koncem antiky a počátkem novověku, tedy zhruba od 5. do 14. století. Na základě těchto znalostí bude možné vysvětlit význam středověké architektury jakožto jeviště církevních a dvorských slavností. Hlavní pozornost bude proto věnována funkci jednotlivých částí chrámového prostoru a panovnických rezidencí i jejich historickému vývoji.

Volný čas a veřejná představení v antice
Doc. Jana Kepartová

Cílem je stručně seznámit studenty s antickou mentalitou ve vztahu k využití volného času při různých formách veřejných představení. Přitom se budeme zejména zabývat těmi formami zábavy antického člověka, které můžeme nazvat alternativními předváděními pro veřejnost, tj. alternativními vůči představením řeckého a římského divadla (dramatu; angl. performance). Budou nás tedy zajímat sportovní zápolení, gladiátorské zápasy jakož i závody koňských spřežení a naumachie (lat. spectacula, angl. spectacles), která jsou také svým způsobem divadlem, v nichž jsou role jasně stanoveny. To všechno můžeme vnímat jako představení kulturní, která se odehrávala při různých slavnostních příležitostech.
Na závěr kurzu si položíme otázku: Byl Řek homo ludens = člověk hrající si, hravý a Říman homo necans = zabíjející, vraždící?


2012 / 2013


Komika v české pobělohorské literatuře
Mgr. Tomáš Havelka, Ph.D.

Kurz bude zaměřen na široký průzkum vnímání raněnovověké komiky. Jednotlivé semináře budou zaměřeny na dílčí otázky: proměna teorie komiky, problematika vhodného a nevhodného smíchu, čas veselí (karneval, jarmark, traktace atd.), postupy (skatologie a vulgarita, jazyková komika, komická loci commmunes apod.), sociální aspekty smíchu (degradace výsměchem, stereotypy). Základem bude interpretace bohemikálních textů, a to nejen dramat, ale i vztažených žánrů rekreativní kultury: exempel, facetií, hádanek apod.

Atestace bude udělena na základě prokazatelné aktivity studentů v semináři.

Výběrová literatura

Bachtin, Michail Michajlovič: Dostojevskij umělec, K poetice prózy, Praha 1971.

Bachtin, Michail Michajlovič: François Rabelais a lidová kultura středověku, Praha 1975.

Burke, Peter: Popular culture in early modern Europe, London 1983, česky Lidová kultura v raně novověké kultuře, Praha 2005.

Humour and Laughter, Theory, Research and Applications. Chapman, Antony J.; Foot, C. Foot (edd.), John Wiley end Sons, London – New York – Sydney – Toronto 1976.

Kulturgeschichte des Humors; Von der Antike bis Heute: Bremmer, Jan, Roodemburg, H.(Hrsg.) Darmstadt 1999.

Otto, Beatrice K.: Fools are Everywhere, John Wiley, Chicago and London 2001.

Welsford, Enid: The Fool, His Social and Literary History, Anchor Doubleday, London 1935.


Antická kultura pro začátečníky
prof. Jan Bažant

Seznámení se základními rysy antické kultury ve všech jejích podobách.

  • Homér, Ílias, 6. zpěv

  • Hésiodos, Práce a dni

  • Sapfó, Verše na Afrodítu, Vyznání, Přijď k nám!

  • Zlomky předsokratovských myslitelů, Praha 1962, s. 31-65

  • Hérodotos: 1, 131-140 (Peršané); 1, 192-199 (Babylóňané); 2, 35-99 (Egypťané)

  • Thúkýdidés 1, 1-23; 2, 34-47

  • Platón, Obrana Sókrata 17-24, 31-35

  • Platón, Ústava 514-520, 593-607

  • Aristotelés, Poetika

  • Theokritos, Kouzelnice

  • Démosthenés, 4. řeč proti Filippovi

  • Arriános, Tažení Alexandra 3, 8

  • Plinius, Historia naturalis, kniha 26

  • Titus Livius, Dějiny římské, 1. kniha

  • Horatius, Satiry: 5 (výlet do Brundisia)

  • Ovidius, Proměny 13 a 14 (příběhy Aenéovi)

  • Augustus, Res gestae

  • V ergilius, Aeneis, 1. kniha

  • Suetonius, Životopisy dvanácti císařů, 8 (Domitianus)

  • Flavius Josephus, O válce židovské 7

  • Plótínos, O duchovní kráse

  • Augustinus, Vyznání (hlava 7-24)


Latina na scéně II.
doc. Jana Kepartová

Pokračování kurzu Latina na scéně I., v němž tzv. přímou metodou poznáváme latinský jazyk a římský svět. Nyní si přidáme i české překlady a etymologii internacionalismů, popř. tzv. živých slov - latinských rčení, která nás provází životem. Probereme dalších 8 lekcí z Oerbergovy učebnice Familia Romana.


Mgr. Jakub Čechvala
Jak číst řeckou tragédii

V úvodu semináře budou nastíněny některé problémy interpretace řecké tragédie, jak vyplynuly zejména z postupů klasických studií. V dalších hodinách se zaměříme na tragédii jakožto nové médium, které stojí mezi tradiční performance culture a „narativním tlakem“ epiky. Postupovat budeme přes následující základní okruhy a problémy:

  • otázka aplikovatelnosti naratologického pojmosloví (např. Fludernik(ová), Nünning, Richardson)

  • specifika textu tragédií a jeho jazykové výstavby

  • mýtus, mytický megatext a kompetence obecenstva

  • narativní postupy a jejich funkce. Zde se zaměříme primárně na Eurípidovu Ífigenii v Tauridě (in: Eurípidés: Hippolytos a jiné tragédie. Praha: Svoboda, 1986, případně Sedáčkův překlad na: http://olympos.cz/Antika/IfTSedlacek.pdf); tragédie, které budeme používat ke komparaci, budou upřesněny v průběhu semináře

Základní sekundární literatura bude představena v úvodních hodinách.


Aristotelova Poetika II.
Mgr. Alena Sarkissian, Ph.D.

Pokračování semináře, který jsme zahájili v minulém semestru. Při společné práci budeme interpretovat zbylé kapitoly Poetiky (od kapitoly 12.). V druhé části semináře se budeme zabývat tragédií Oidipús král jakožto “vzorovou tragédií.”


SHAKESPEARE VE FILMU II.
Mgr. Alena Sarkissian. PhD., Mgr. Daniela Čadková

Seminář je volným pokračování semináře Shakespeare ve filmu I., jeho absolvování však není podmínkou k účasti. Koná se ve středu od 15.50 v Kabinetu pro klasická studia FLÚ AV ČR, Na Florenci 3, Praha 1 (3. patro, zasedací místnost ÚČL AV ČR).

Podmínky pro udělení zápočtu:

aktivní účast v semináři (s maximálně třemi absencemi), účast v diskusi

četba a důkladná znalost Shakespearových dramat, uvedených v seznamu níže (před každou diskuzí bude kontrolována krátkým testem)

Program:

3.10. 2012 – úvodní hodina

10.10. film Večer tříkrálový, rež. Trevor Nunn, 1996 (UK, Irsko, USA)

17.10. Večer tříkrálový – diskuze

24.10. film (Macbeth) Krvavý trůn, rež. Akira Kurosawa, 1957 (Japonsko)

31.10. Macbeth – diskuze

7.11. film Kupec benátský, rež. Michael Radford, 2004 (USA, It., UK, Lucembursko)

14.11. Kupec benátský – diskuze

21.11. volno

28.11. film Romeo a Julie, rež. Franco Zeffirelli, 1968 (UK, Itálie)

5.12. Romeo a Julie – diskuze

12.12. film Král Lear, Gregorij Kozincev, 1971 (SSSR)

19.12. Král Lear – diskuze

2.1. 2013 film (bude upřesněno)

možnosti: Král Lear, rež. Peter Brook 1970

Sen noci svatojánské, rež. Max Reinhardt a William Dieterle, 1935

Zkrocení zlé ženy, rež. Franco Zeffirelli, 1967 (s E. Taylorovou)

9.1. diskuse



2011 / 2012


Mgr. Pavlína Šípová, Ph.D.
Seminář k antickému dramatu (Medeia)

Na na vybraných záznamech budou představena hlavní inscenační a filmová zpracování mýtu o Medeie, nad nimiž povedeme diskusi, pokusíme se určit inscenační tradici a zasadit do dobového kontextu.
Podmínky k účasti na semináři: Důkladná obeznámenost s mýtem.
Atestace: Zápočet/zkouška
Aktivní účast (ne méně než 70%). Referát k vybranému problému. Pro zkoušku bude třeba navíc předložit písemnou práci.

Jan Bažant,
Evropské dvorské slavnosti od středověku do renesance.

Kontext, forma a místo konání dvorských slavností, vývoj v prostoru a čase. Divadelní aspekty dvorských slavností. Antická inspirace. Vliv nových technologií na podobu dvorských slavností (vodotrysky, ohňostroje, atd.). Organizace dvorských slavností a způsoby jejich propagace. Dvorské slavnosti a monumentální architektura. Dvorské slavnosti jako prostředek komunikace mezi panovníkem, jeho politickými partnery a poddanými.

Literatura:
CHARTROU, Joseph, Les Entrées solennelles et triumphales à la Renaissance 1284-1551, Paris 1928
NAGLER, A.M., Theatre Festivals of the Medici, 1539–1637 (1964, reprinted 1976)
LANDWEHR, John, Splendid ceremonies. State entries and royal funerals in the Low Countries, 1515-1791, Nieuwkoop 1971
STRONG R., Art and Power. Renaissance Festivals 1450-1650, Woodbridge1984.
WADE, Mara R., Triumphus Nuptialis Danicus: German Court Culture and Denmark. The Great Wedding of 1634, Wiesbaden, 1996
WATANABE-O’KELLY, Helen, Triumphal Shews. Tournaments at German-speaking courts in their European context 1560-1730, Berlin 1992
WATANABE-O’KELLY, Helen, Court Culture in Dresden: From Renaissance to Baroque, Basingstoke and New York 2002
MULRYNE, Ronnie, GOLDRING, Elisabeth, eds., Court Festivals of the European Renaissance: Art, Politics and Performance, Ashgate, 2002.
MULRYNE, Ronnie, et alii, eds., Europa Triumphans: Court and Civic Festivals in Early Modern Europe, Aldershot 2004
SEIPEL, W., ed., Wir sind Helden. Habsburgische Feste in der Renaissance, Innsbruck 2005.
BALME, C. A. di, VARALLO, F., ed., Feste Barocche. Cerimonie e spettacoli alla corte dei Savoia tra cinque e settecento,  Torino 2009.

On line:
British Library, London:
http://www.bl.uk/treasures/festivalbooks/homepage.html
The Getty: http://www.getty.edu/research/conducting_research/digitized_collections/festivals/index.html
The Warburg Institute, London: http://catalogue.ulrls.lon.ac.uk/search/Y?SEARCH=Warburg%20Institute%20digital%20copy%20%20Festivals%20&searchscope=24&SORT=A
Wolfenbütel: http://www.hab.de/bibliothek/wdb/festkultur/index.htm
Professor Frank Mohler: http://www1.appstate.edu/orgs/spectacle/index.html

doc. Jana Kepartová
Latina na scéně I

První část kurzu uvede posluchače do problematiky latinského jazyka na antické divadelní scéně. Zároveň se  posluchači naučí rozumět internacionalismům (e-learningovou formou budou spoluvytvářet etymologický slovník  pojmů přejatých z latiny), používaným příslovím a okřídleným latinským výrazům. Díky četbě souvislých textů od  samého začátku kurzu se posluchači naučí mnohé z antických reálií, které jim pomohou hlouběji proniknout do
textů antických dramat.
Poznámka: Nevyžaduje se žádná znalost latiny. Začneme „ab ovo“.
Učebnice: Hans H. Ørberg, Lingua Latina per se illustrata. Pars I. Familia Romana. Ke koupi v knihkupectví Oliva, Jilská 7, Praha 1. Kniha je dnes nejúspěšnější učebnicí latiny v zahraničí i u nás; využívá induktivní metodu výuky.  Text, který je student s to přečíst a pochopit ihned, a to bez překládání a vysvětlování ve svém mateřském jazyce,  povzbuzuje studenty k další četbě a učení. Každé slovní spojení je srozumitelné per se, protože význam všech nových slovíček a funkce gramatických tvarů buď zcela vyplývají z kontextu, nebo jsou objasněny, je-li to nutné,  ilustracemi či poznámkami na okraji stránky. Výuka podle této metody je velmi příjemná.




Mgr. Alena Sarkissian, Ph.D.
Aristotelova Poetika

V semináři podrobíme důkladné interpretaci Poetiku, jež zůstává základním teoretickým spisem evropského myšlení o literatuře a dramatu. Při každém setkání se zaměříme jen na omezenou část textu a o té se bude vést  diskuse na základě důkladné znalosti této pasáže a případně i další literatury, jež se k probíranému problému vztahuje.
Atestace bude udělena na základě prokazatelné aktivity studentů v semináři.

Mgr. Daniela Čadková - Mgr. Alena Sarkissian, Ph.D.
Shakespeare ve filmu

Seminář seznamuje s významnými či výjimečnými filmovými zpracováními dramat Williama Shakespeara. Po zhlédnutí filmu proběhne diskuse o základních otázkách, které příslušné dílo vyvolává.
Před každou projekcí studenti podstoupí krátký písemný test, který ověří dobrou a čerstvou znalost dramatické předlohy filmu a jeho uspokojivé vypracování bude nezbytnou podmínkou pro účast na semináři.
Program projekcí bude upřesněn.

 

  • Čeština (Česká republika)
  • English (United Kingdom)