Aktuální číslo
Česká literatura 62, 2014/1
Studie
LUCIE KOŘÍNKOVá
František Gellner za ženu vezme si gorilu
Studie se zabývá jednou z nejpopulárnějších básní Františka Gellnera. Ve své prvé části podává přehled dosavadních interpretací tohoto textu a některé z nich s využitím dalšího pramenného výzkumu rozvádí či částečně zpřesňuje. V další části se pokouší nabídnout nové relevantní kontexty, v nichž lze báseň vnímat. Výklad je soustředěn zejména k motivu gorily, jenž je předveden jako dobově příznačný a mnohočetně rezonující v kulturní a pop-kulturní sféře, mj. v souvislosti s reflexí animálních stránek člověka, zejména jeho sexuality. Závěrečná část studie je věnována genezi Gellnerovy básně, zejména analýze její dosud zcela neznámé rukopisné varianty a potenciálu, který tento materiál poskytuje pro interpretaci.
TOMÁŠ KUBÍČEK
Druhý Čep
Studie se zabývá charakteristickými rysy Čepova stylu a jejich funkcí v okamžiku, kdy autor ustoupí do anonymity psaní a deformuje jejich primární podobu. Východiskem studie je detektivní příběh, jehož jednu část Jan Čep píše na objednávku nakladatele Bedřicha Fučíka v rámci jeho propagačních aktivit. Rozborem narativních technik autor studie ukazuje, jak Čep opouští i potvrzuje současně formální a myšlenkovou podobu svého psaní, jak mu anonymita umožňuje konfliktně vyhrotit některé z jeho postojů, které souvisejí s dobovou kritikou pragmatismu a liberalismu. Postupnou analýzou postupů a motivů se zároveň ukazuje, že zdánlivá hravost textu v sobě ukrývá jinou podobu nesmiřitelného postoje a stvrzení Čepova pojetí estetické určení literárního textu, pojetí, které určuje Čepovu pozici mezi autory moderní literatury.
Zdeněk brdek
Abjektivní aspekty básnické řeči Jiřího Ortena a Kamila Bednáře
Předkládaná esej se zabývá básnickými diskurzy Jiřího Ortena a Kamila Bednáře okolo přelomu 30. a 40. let 20. století, kdy se skupina mladých literátů, k níž se oba řadili, těšila veřejné pozornosti – zejména v souvislosti s diskuzí o nastupující básnické generaci. Umělecké texty obou básníků vykazují řadu podobností, ale na druhé straně také nemálo odlišností. Rétorická analýza a interpretace inspirované koncepcí abjektu, resp. abjekce Julie Kristevy, která vychází z předpokladu nestabilnosti lidského subjektu a jeho nutnosti neustálého znovubudování, poukazuje na jeden z klíčových rozdílů mezi zmiňovanými autory. Básnický subjekt obou často odstraňuje bariéru mezi vnějším světem a sebou samým, čímž splývá se svým okolím. Pouze u Ortena je však tento pohyb vedoucí k zániku subjektu vyvažován protichůdným, sebezáchovným gestem odvrhnutí, vytěsnění či vymezení se; Bednář totiž považuje určitou desubjektivizaci v procesu básnění za žádoucí podmínku autenticity umělecké tvorby.
Rozhledy
lenka jiroušková
Rozpaky a zklamaná očekávání. O třech nových publikacích české medievistiky
Recenzní studie ke knihám Krása českých iluminovaných rukopisů; Kristiánova legenda. Život a umučení svatého Václava a jeho báby Ludmily; Lucemburkové. Česká Koruna uprostřed Evropy.
Recenze
Vladimír Macura — Alice Jedličková (edd.): Průvodce po světové literární teorii 20. století (JOSEF ŠEBEK)
Text recenze ke stažení zde.
Mojmír Otruba: Hledání národní literatury (DALIBOR TUREČEK)
Ivo Harák: Básník a jeho čas (JIŘÍ ZIZLER)
David Voda – Milan Blahynka (edd.): Bojím se jít domů, že uvidím kožené kabáty na schodech (JIŘÍ HOLÝ)
Petr Rákos: Neúnavná slova (MARTA PATÓ)
Michal Bauer (ed.): Automatická madona (JIŘÍ POLÁČEK)
Tomáš Koblížek: Nová poetika (EVA VOLDŘICHOVÁ BERÁNKOVÁ)
Jan Hábl: Učit (se) příběhem (KLÁRA SOUKUPOVÁ)
Kronika a glosy
Zina Trochová: Editorka (JIŘÍ FLAIŠMAN–MICHAL KOSÁK)
Staročeská fotoarchivní sbírka. Historie, současný stav a význam (VENDULA REJZLOVÁ)
Klíčová události moderního českého divadla (ZUZANA MALÁ)
Zpráva o konání VI. textologického kolokvia (MICHAELA FILIPIOVÁ)
Informatorium
Autoři čísla
Informace pro autory