Pracovní skupina „Orientalia Bohemica“
Moderátor: Petr Charvát
Výběrová bibliografie s tematikou „Orientalia Bohemica“ 2013
*
Orientalia Bohemica 2013 (DOCX)
*
(Poznámka: Do bibliografie byla pojata i díla mimo orientalistické obory, pokud významnou měrou přispívají k poznání dějin českých zemí a kontextů vázaných na styky s Orientem v době osvětlené historickými prameny.)
Tim Ayers: The Hereford World Map, in Tim Ayers (ed.), The History of British Art 600-1600, London: Tate, Tate Britain, Yale Center for British Art 2008, ISBN 978-1-85437-650-3, three-volume set ISBN 978-1-85437-803-3, 226-227 (asi 1290-1310, mapové zobrazení doprovázeno četnými ilustracemi).
Anlezark, Daniel (ed.): Myths, Legends, and Heroes – Essays on Old Norse and Old English literature in honour of John McKinnel, Toronto-Buffalo-London: University of Toronto Press 2011, ISBN 978-0-8020-9947-1 (mj. str. 25-52: Rudolf Simek: Elves and Exorcims: Runic and Other Lead Amulets in Medieval Popular Religion – 11.- 14. století, texty amuletů; jeden z nich dokonce na proužku olova ovíjejícím relikvie a celé je to vloženo do kostelního oltáře [str. 28-30]; stále funguje pozdněantický čtverec SATOR AREPO TENET OPERA ROTAS; amulet z Halberstadtu proti Alberovi a řada dalších; zlé mocnosti, jmenovitě elfové a elfyně, zapuzovány; jména běsů jsou Chorda, Inchorda, Chordai; taky anagram AGLA; rovněž zaklínání proti démonům označeným jako Sedm sester = způsobují horečky, démoni časových okamžiků [„polednice“]; str. 45-456 o zřejmě záměrném užití olova ke zhotovování amuletů, text Uppsala C222: contra elphos hoc in plumbo scribe; pomáhají olověné amulety proti horečce?).
Jan Bemmann, Ulambayar Erdenebat and Ernst Pohl (edd.): Mongolian-German Karakorum expedition. 1, Excavations in the craftsmen quarter at the main road, Wiesbaden: Reichert, 2010, 337 s., il. + 3 obr. příl., ARÚ AV ČR sign. E-FoArA/8 Volný výběr.
Jan Bemmann (ed.): Steppenkrieger : Reiternomaden des 7. – 14. Jahrhunderts aus der Mongolei, Eine Ausstellung im LVR-Landesmuseum Bonn, Begleitbuch zur Ausstellung … LVR-LandesMuseum Bonn: 26.1. – 29.4.2012 ; Allard Pierson Museum Amsterdam: 15.5.2012 – 13.1.2013 ; Kelten-Römer-Museum Manching: 17.5. – 17.11.2013]. Darmstadt: Primus, 2012, 416 s., il., ARÚ AV ČR sign. F3-Step Volný výběr.
Matteo Compareti, Paola Raffetta, Gianroberto Scarcia (edd.), Webfestschrift Marshak 2003, Ērān ud Anērān: Studies presented to Boris Ilich Marshak on the Occasion of His 70th Birthday – Electronic Version, October 2003. Transoxiana regrets the passing away of Boris Marshak (9 July 1933-28 July 2006) at the site of the archeological excavations of Ancient Panjikent (Table of Contents: Introduction to the Electronic Version, (Paola Raffetta, USAL); Marshak’s Bibliography and CV, Compiler: V. Shkoda; S. T. Adylov, J.K. Mirzaahmedov: On the history of the ancient town of Vardana and the Obavija Feud; A. Alemany: Sixth Century Alania: Between Byzantium, Sasanian Iran and the Turkic World [PDF document]Abstract; C. Alyilmaz: On the Bugut Inscription and Mausoleum Complex; G. Azarpay Bullae from the Pahlavi Archive at the University of California, Berkeley; G. Babayarov: Sogd under Turkish Rule during VIth-VIIIth centuries (On Sogdian and Turkish Symbiosis); E. Bagaturia: On the importance of the „Misimian’s“ – Kodori Route in the 1st-6th Centuries; C. Benjamin: The Yuezhi Migration and Sogdia; Z. K. Bilici: Bronze door-knockers of Cizre Great Mosque, A New Example; I. V. Bondyrev: Colonization of the Black Sea by the Ancient Greeks and its Ecological Consequences; P. Callieri: At the roots of the Sasanian royal imagery: The Persepolis Graffiti; M. Compareti: The Role of the Sogdian Colonies in the Diffusion of the Pearl Roundels Pattern; M. Dobrovits: „They called themselves Avar“ – Considering the pseudo-Avar question in the work of Theophylaktos; N.V. Fedorova:Volga Bulgaria Silver of the 10th-14th centuries (on materials of the Trans-Urals collections); M.S. Gadjiev: Interpretation of a bronze figurine of warrior from Gigatl’, Daghestan; G. Gnoli: Agathias and the date of Zoroaster; F. Grenet: La plus ancienne inscription sogdienne; P.O. Harper: Sasanian clay sealings in the Metropolitan Museum and in a New York private collection: Physical characteristics[Abstract only]; T. Hayashi: Sogdian Influences Seen on Turkic Stone Statues. Focusing on the Fingers Representations; A. Heller: Archeology of Funeral Rituals as revealed by Tibetan tombs of the 8th to 9th century; J.Ya. Ilyasov: Bronze ewers of craftsman Ahmad; A.L. Juliano: Chinese Pictorial Space at the Cultural Crossroads; E. Kageyama: Use and production of silks in Sogdiana; Sh. Kamoliddin: To the Question of Origin of the Name Hashimgird; O. Karatay: Contribution to the Debates on the Origin of the Medieval Bosnian Royal Dynasty Kotromanids; S.G. Klyashtorny: Ancient Turk Rock Inscriptions in the Talass Ala-Too: A Sogdian Word in an Old Turk Inscription; J.A. Lerner: An Overview of the Sealings on the Bactrian Documents in the Khalili Collection [Abstract only]; Lin Ying: Sogdians and Imitations of Byzantine Gold Coin Unearthed in the Heartland of China; V.A. Livshits: Three New Ostraca Documents from Old Nisa; P.V. Lurje“Shapur’s Will“ in Bukhara; M. Mode: Heroic fights and dying heroes – The Orlat battle plaque and the roots of Sogdian art; A. Naymark: A Note on Sogdian Coroplastics – Two Ossuary Fragments from Afrasiab; M. Nicolini-Zani Christiano: Sogdica: An Updated Bibliography on the Relationship between Sogdians and Christianity throughout Central Asia and into China; T. Ôsawa: Aspects of the relationship between the ancient Turkish and Sogdians – based on a stone statue with Sogdian inscription in Xinjiang-[Abstract]; Igor V. Pyankov: Scythian genealogical legend in «Rustamiada»; Rong Xinjiang: Sogdians around Ancient Tarim basin [Abstract only]; E.V. Rtveladze: Coins from Kish. 3rd-2nd Century BC – 8th Century AD; K. Rubinson: „Animal Style“ Art and the Image of the Horse and Rider[Abstract]; A. Santoro: On The Two Intertwined Dragons from Pendzikent; G.L. Semenov: Dwelling houses of Bukhara in the Early Middle Ages; B.Y. Stavisky: Once more about peculiarities of the Sogdian Civilization of the 4th-10th Centuries; K. Tanabe: The identification of the King of kings in the upper register of the Larger Grotto, Taq-i Bustan – Ardashir III restated; M. Tezcan: Apar in Turkish Inscriptions of VIIIth Century and Armenian Sources (PDF][Abstract]; Tianshu Zhu: The Sun God at Kizil; X. Tremblay: Sogdien et Avesta. Essais de grammaire compare’e des langues iraniennes VIII[Abstract]; L. Venegoni: Hülägü’s Campaign in the West (1256-1260); S.A. Yatsenko The Late Sogdian Costume (the 5th – 8th cc. AD). Dostupný z adresy http://www.transoxiana.org/Eran/ [cit. 23. 12. 2013].
Derek B. Counts, Bettina Arnold (edd.): The Master of Animals in Old World Iconography (Archaeolingua vol. 24), Budapest: Archaeolingua Alapítvány 2010, ISBN 978-963-9911-14-7.
Wm. Theodore de Barry, Irene Bloom (edd.): Sources of Chinese Tradition, 2nd edition, vol. I, From Earliest Times to 1600, New York: Columbia University Press 1999, ISBN 978-0-231-10938-3 (cloth), 978-0-231-10939-0 (pbk) (vyčerpávající přehled pramenů).
Michal Dragoun, Jindřich Marek: Rukopisné zlomky Knihovny Národního Muzea – Sbírky Adolfa Patery a Čeňka Zíbrta, Praha: Národní Muzeum a Skriptorium 2012, ISBN 978-80-7036-350-8 (NM), 978-80-87271-68-1 (Scriptorium) (sbírky středověkých rukopisných fragmentů, 12. – 19. století, také hebrejské a aramejské zlomky 13.- 15. století, Targum, Tóra, machzory, babylonský Talmud, halachické spisy, Maimonides, Raši; nedatované zlomky textů arabských, korán a právní text) [publication of fragments of medieval manuscripts from the collections of the Prague National Museum, 12th through 19th century, also fragments of 13th-to-15th-century Hebrew and Aramaic manuscripts – Targum, Torah, makhzorim, Babylonian Talmud, halakhic writings, Maimonides, Rashi; undated fragments of Arabic manuscripts – Qur´an and an unidentified juristic text].
Jiří Fröhlich: Fragment středověké keramické destilační aparatury z Písku, in Archeologie ve středních Čechách 16, 2012, 969-972 (z 15. století; seznam nálezů z českých zemí, od konce 13. století, alambik z Křivoklátu) (list of finds of distillation sets from Bohemia and Moravia, from the end of 13th century = an alambic from the Křivoklát castle).
Luděk Galuška, Jiří Macháček, Karol Pieta, Hedvika Sedláčková: The Glass of Great Moravia: Vessel and Window Glass, and Small Objects, in Journal of Glass Studies 54, 2012, 61-92 (str. 86 – lampa z Mikulčic původem z Levanty, případně Egypta či Sámarry) (p. 86 – fragment of a glass lamp from Mikulčice, 9th century, might have come from the eastern Mediterranaen, Egypt, or Samarra).
Анна А. Иерусалимская: Мощевая Балка. Необычный археологический памятник на Северокавказском шёлковом пути, Санкт Петерсбург: Эрмитаж 2012, ISBN 978-5-93572-447-4, 384 str., 21,5 х 27 см (complete publication of an 8th-9th-century cemetery in the Caucasus of major importance, unusually good preservation of organic matters including whole dresses, i. a. a Buddhist icon, fragment of a Chinese accounting text).
Andrzej Kokowski, Matthias Wemhoff (edd.): Na srebrnym koniu – Das silberne Pferd (Archeologiczne skarby znad Morza Czarnego i z Kaukazu), Lublin: UMCS 2011, ISBN 798-83-7784-122-8, 978-3-88609-698-5 (mj. Monika Gładysz-Juścińska: Dwa „magiczne“ znaleziska z Kerczu na Krymie – Zwei „magische Funde“ aus Kerč auf der Krim, 463-487, jde o schrány na amulety, Krym a Maďarsko, mapa ryc. 5 str. 481, po 1 kusu i Moldova a Bulharsko, na Krymu od 1. st. n. l., v Maďarsku od 3. st., ale v Předkavkazí až do 8. století → zřetelná migrace).
Н. Н. Малишевский (ed.): Неизвестные страницы истории Белой Руси в документах и исследованиях (с древнейших времен до 1569 года), Минск: Издатель В. П. Ильин 2012, ISBN 978-985-6365-32-7 (str. 143-144: Novogrudok či Novgorodok byl hlavním městem državy knížete jménem Mindaugas, v ruských pramenech Mindovg, v západních Mendolf, zárodku to knížectví litevského; náležel již Mindovgovu otci jménem Ringolt; Mindovg se pokoušel založit svou državu na původním území Krivičů, své příbuzné dosadil do správy Polocka, Vitebska a Smolenské země; využíval odlehlosti kraje, kam se uchylovali uprchlíci před postupem křižáků v Pobaltí i před expenzí Zlaté Hordy [= kipčackého chanátu]; str. 145: Mindovg panoval patrně 1230-1263; choť Marta; str. 146: velmi obratný politik, odvrátil vyjednáváním hrozbu koalice svých nepřátel; mapa jeho držav, přibližně v rozsahu dnešní Litvy, na str. 156; str. 145: roku 1246 přijal křest a křestní jméno Vasilij; korunován 6. 7. 1253 z papežské iniciativy [Inocenc IV., str. 147] prostřednictvím livonských rytířů, akt zlistiněn, listina se zachovala; zavražděn i s dvěma syny 12. 9. 1263; dceru provdal za Švarna Daniloviče Haličského, který panoval co kníže litevský 1266-1268; str. 156-167: Novogrudok/Novgorodok přestal být sídelním městem za velkoknížete Gedimina [dnes Gediminas, 1316-1341], který založil postupně dvě nová hlavní města, Troki a Vilnius/Vilno; důležité vzhledem ke zdejší mimořádné koncentraci keramických importů z Blízkého Východu) (N. N. Malishevskiy [ed.], Unknown pages from the history of Belarus in documents and explorations from the earliest times down to 1569, in Russian, Minks: Izdatel´ V. P. Ilyin 2012; pp. 143-167 on the site of Novogrudok/Novgorodok with an unusual concentration of pottery imports from the Near East – the original capital of the duchy of Lithuania from duke Ringolt [ante 1230] to Grand Duke Gediminas [1316-1341]).
Mitchell B. Merback: Pilgrimage and Pogrom – Violence, Memory and Visual Culture at the Host-Miracle Shrines of Germany and Austria, Chicago & London: University of Chicago Press 2012, ISBN-13: 978-0-226-52019-3, ISBN-10: 0-226-52019-6 (topos židovského rouhačství vůči hostii a souvislost s pogromy; str. 193-197 o relikviích Ukřižování; 195 – řada relikvií uložena v Konstantinopoli, a odtud do římského chrámu Santa Croce in Gerusalemme zvaného „římská Kalvárie“, ježto podlaha podsypána zeminou z Jeruzaléma [zdroj sedlecké pověsti?]; 202-205 o Svatém kopí a že se opravdu ctilo jako relikvie; doloženo r. 922 v soukromém majetku, odtud burgundskému králi Rudolfu II., ten ho věnoval Jindřichu Ptáčníkovi; 204 – Otto I. pod ním bojoval na Lechu; 1008 Bruno z Querfurtu píše o bojích mezi Poláky a Lužičany [?] a zmiňuje sacra lancea proti diabolica vexilla pohanů).
Zdeněk Měřínský: Arabský pramen o starých Maďarech z roku 942 zmiňující Moravu, in Jiří Doležel, Martin Wihoda (edd.), Mezi raným a vrcholným středověkem, Pavlu Kouřilovi k šedesátým narozeninám přátelé, kolegové a žáci, Brno: ARÚ AV ČR Brno, v. v. i. 2012, ISBN 978-80-86023-76-2, str. 161-168 (Uhři zajatí při obležení Léridy dne 4. 9. 942, vypovídají o svém severním sousedovi = „město Morabija“; u ibn Hajjána [978-1076] = al-Ṯaqāfa al-Maḡribīja VI. 1972 1-22, má to být z nezachovaného spisu al-Muqtabas V = „Stručné výtažky“ [911-942]; překlad je v Rivista degli Studi Orientali 50, 1976, 337-351; str. 164 = popis sídel Uhrů: z V Bešeňové, z J Římané, na S Marāwa a Saqāliba, na Z Sasové a Frankové; do Andalúsu se dostali přes Lombardii; asi měsíční nájezd) (a reference to Moravia in an interrogation note of Hungarian prisoners captured during a raid on Andalusia on September 4th, 942; „city of Morabiya“; description of neighbours of Hungarians: Petzenegs on the E, Romans in the S, Marāwa and Saqāliba on the N, Saxons and Franks on the W).
Militký, Jiří: Finds of the early Byzantine coins of the 6th and 7th century in the territory of the Czech Republic, in Marcin Wołoszyn (ed.), Byzantine Coins in Central Europe Between the 5th and 10th Century (Moravia Magna Series Polona vol. III), Kraków: Polska Akadmia Umiejętności, Instytut Archeologii Uniwersytetu Rzeszowskiego 2009, ISBN 978-83-7676-008-7, 357-393 (str. 358: z oblasti osídlené nositeli pražského typu depoty Turnov, C15 [čísla dle Tab. 1 str. 359], posl. Justinián I. a nedatovaná Byzanc, a snad i Kluk, C22 [ibid.], posl. Focas, Carthage, 606-607; z oblasti osídlené v raném středověku Kšely, C23-C24 [ibid.], posl. Heraclius, Constantinople 616-625, [na str. 360]: jedna z mincí stříbrná a pozlacena s použitím amalgamu, provrtána, nejspíš jako závěsek; str. 359 – v anoikumeně Žinkovy, C9 [ibid.], posl. Justinián I., Ravennna, 540-547; brody: Týn nad Vltavou, C12 [ibid.], posl. Justinián I., Konstantinopol 542-543; Poděbrady, přes Labe?, C25 [ibid.], posl. Justin I. a Constans II., Konstantinopol, Řím, Nikomedea, Katanie, Kartágo, 518-657; str. 360 – v Čechách mizí zlaté mince po Justiniánovi I., pak se znovu objevují na počátku 7. století; str. 361 – Morava: pohřebiště Lužice, z inhumací solidus Anastasia I., 492?-507, a tremissis Justiniána I., 527-565, což jsou nejmladší mince pocházející z archeologických situací stěhování národů; str. 362 – na Moravě většina ražeb z Konstantinopole, většina ražeb z Konstantinopole, pouze 1x Antiochie; str. 363 – Hrozová na moravsko-polské hranici, 4 bronzové ražby, z toho 1 řecká a 3 byzantské, poslední post-662-667 a všechny z Kartága; i nálezy dvou drachem sásánovských, údaje nedostatečné).
Militký Jiří, Vacinová Lenka: Národní muzeum – Chaurova sbírka. Svazek 10, Keltské, římské a raně byzantské mince (3. století před Kristem až 7. století po Kristu) = Celtic, Roman and early Byzantine coins (3rd century BC – 7th century AD), 1. vyd., Praha: Národní muzeum, 2012, 208 s., il., ARÚ AV ČR sign. F1-NáMu/10 Volný výběr.
Robert Mills: 7. Monsters and Margins: Representing Difference, in Tim Ayers (ed.), The History of British Art 600-1600, London: Tate, Tate Britain, Yale Center for British Art 2008, ISBN 978-1-85437-650-3, three-volume set ISBN978-1-85437-803-3, 203-230 (str. 213 o Sheela-na-gig: církevní propaganda proti sexu?, nebo i zobrazení rodící ženy; 216-219 o vyobrazení Židů, fyziognomie; 217 obr. 128 je karikatura Izáka z Norwiche ze záhlaví tallage roll 1233; str. 219-221 Mongolové, u Matthewa Paryse jako vrazi a lidožrouti).
Patrick Périn et al.: Die Bestattung in Sarkophag 49 unter der Basilika von Saint-Denis, in Egon Wamers, Patrick Périn (edd.), Königinnen der Merowinger – Adelsgräber aus den Kirchen von Köln, Saint-Denis, Chelles und Frankfurt am Main, Regensburg: Schnell & Steiner 2012, ISBN 978-3-7954-2689-7, 100-122 (na str. 110-111 Die Granate /Almandine/in Arnegunde´s Schmuck: 5 skupin, I a II almandiny z Indie, III pyraldiny z Cejlonu, IV a V pyropy, IV neznámo odkud, Portugalsko či Nigérie, V určitě z Čech, skupiny IV a V až po r. 600 ) (pp. 110-111: origin of red stones in 6th-7th-century Merovingian-culture graves: five groups, I and II = almandine stones from India, III = pyraldine stones from Sri Lanka, IV and V = pyropes or garnets, IV = origin unknown, Portugal? Nigeria?, V = Bohemia).
Dariusz Andrzej Sikorski: Początki Kościoła w Polsce – Wybrane problemy, Poznań: Wydawnictwo Poznańskiego towarzystwa przyjaciól nauk 2012, ISBN 978-83-7654-159-4, ISSN 0079-4651 (str. 19-48 o arabsky psaných pramenech; 20-44 Ibrahim ibn Ja´kub, Bakrí, Kazvíní, Himjárí; 25 – tradiční stemma původu Ibrahimova rkp, předpokládá, že psal kolem 970; 31 – jeho vlastní stemma, tvrdí, že původnější je relace Udrího, a mezi něj a Ibrahima vsouvá možný podíl dvou intelektuálů córdobského dvora 10. st., ar-Razího a al-Warráka; 36-40 o důvodech cesty; moc mu nevěří, „źródło virtualne“; 44-48 Mas´údí, tím se podrobně nezabývá; 49 – Josifon velmi stručně, uvádí novější literaturu; 102-104 závěry: v 10. století Slezsko a Malopolsko ani PL ani CZ, samostatné [protože to nemáme v pramenech]; 105-144 o údajné papežské kanonizaci sv. Vojtěcha; 120-135 o papežské kurii a kanonizacích – v 10.- 11. století kanonizace výhradně v pravomoci místních biskupů, cituje řadu příkladů; 143-144 že nejsou prameny pro papežskou kanonizaci sv. Vojtěcha; 194-207 o křesťanských misiích u Slovanů, Korutany, Bulharsko, MM ) (pp. 20-44 on Ibrahim ibn Ya´qub, the Andalusi traveller to central Europe in the sixties of the 10th century; al-Udhri´s relation is closer to Ibrahim´s original, Ibrahim´s text could have been treated by at least two tenth-century intellectuals of the Cordoba caliphal court, ar-Radhi, al-Warraq; at any rate, Ibrahim´s text is a „virtual source“ for him).
Veronika Staňková: Praha 1 – Staré Město, nález části raně středověkého pohřebiště v ul. Na Perštýně, in Zprávy České archeologické společnosti – Supplément 89, Archeologické výzkumy v Čechách 2012, Sborník referátů z informačního kolokvia, Praha 2013 (ISSN 1211-992X), 32-33 (4 inhumační pohřby, hrobové jámy vymezeny na výšku postavenými bloky železitých pískovců, přesahovaly původní povrch pohřebiště asi o 0,2 m; kameny umístěny do hrobových jam, které se pod jejich usazením zužovaly; nebožtíci na zádech, hlava k Z, dva případy rakví dlabaných z jedlových či smrkových kmenů; antropologicky ♂, 40-50 let, ♀, 50-60 let; ♂ – na pravé straně trupu v oblasti žeber oválný kus do červena vypálené hlíny [14 x 6 cm], jiná výbava není; jde zjevně o pokračování pohřebiště „cizích kupců“ zkoumaného I. Borkovským roku 1936, které Zd. Dragoun interpretoval jako židovské: Zd. Dragoun, K otázce tzv. pohřebiště cizích kupců v Bartolomějské ulici na Starém Městě pražském, in: Civitas & Villa, Wrocław – Praha, 2002, 235-240) (report on a freshly excavated fragment of a Prague ninth-to-tenth-century cemetery interpreted as a Jewish burial place: Zd. Dragoun, K otázce tzv. pohřebiště cizích kupců v Bartolomějské ulici na Starém Městě pražském, in: Civitas & Villa, Wrocław – Praha, 2002, 235-240).
Dana Stehlíková (ed.): Bohemia sancta: poklady křesťanského umění z českých zemí : [Diecézní muzeum, Caltanissetta, 30. června - 25. července 2004 : Regionální muzeum v Palazzo Bellomo, Syrakusy, 31. července - 29. srpna 2004], autoři katalogu Milena Bartlová … et al., Beni Culturali ed Ambientali di Caltanissetta, Praha: Nakladatelství Lidové noviny 2004, ISBN 80-7106-710-5 (brož.), 204 s., fot.
Andrea Stieldorf: Marken und Markgrafen – Studien zur Grenzsicherung durch die fränkisch-deutschen Herrscher (MGH Schriften Bd. 64), Hannover: Hahnsche Buchhandlung 2012, ISBN 978-3-7752-5764-0, ISSN 0080-6951 (str. 65 pozn. 108 o kupcích z capitulare z Diedenhofen/Thionville: De negotiatoribus qui partibus Sclavorum et Avarorum pergunt,quousque procedere cum suis negotiis debeant: id est partibus Saxoniae usque ad Bardaenowic…, et ad Schezla…, et ad Magadoburg…et ad Erpesfurt…et ad Halazstat…ad Foracheim et ad Bremberga et ad Ragenisburg…et ad Lauriacum…; str. 393-396 o slovanských knížectvích podél JV hranice východofranské říše a o vztazích k východofranské správě; str. 425-426 o taženích Jindřicha Ptáčníka proti Slovanům).
Y. Subbarayalu: South India under the Cholas, New Delhi: Oxford University Press (India) 2012, ISBN-13: 978-0-19-807735-0, ISBN-10: 0-19-807735-1 (sebrané články, mj. na str. 38-47: The Merchant Guild Inscription at Barus in Sumatra [first publ. 2002], s přehledem dalších nápisů v JV Asii na str. 45 Map 3.1; na str. 176-187 Aňjuvaṇṇam: A Maritime Trade Guild of Medieval Times [first publ. 2001]: str. 182 Map 14.1 – mapa s nápisy uvádějící tento kupecký spolek v J Indii, výhradně na mořském pobřeží; str. 185 – kupecký spolek západoasijských námořních obchodníků: Arabové, Peršané, Židé, Syřané, křesťané; v nápisech od poloviny 9. století, od Arábie až po Jávu; spolupracoval s jihoindickým spolkem Maṇigrāmam, který se rovněž zabýval námořním obchodem v 9. století; poté se v 10. století objevuje v J Indii spolek Ayyavole-500 a většina takovýchto spolků s ním spolupracuje, také Aňjuvaṇṇam; po roce 1000 jsou v Aňjuvaṇṇam už asi hlavně muslimové; zmínky o nich se dějí v nápisech umístěných na pobřeží moře; Aňjuvaṇṇam funguje do konce 13. století,poté z pramenů mizí; → vztah k námořní trase obchodního podnikání Radhánců? ) (Aňjuvaṇṇam: A Maritime Trade Guild of Medieval Times [first publ. 2001], here on pp. 176-187: a corporation of seafaring merchants, originally of W Asiatic origin: Arabs, Persians, Jews, Syrians, Christians; attested to by inscriptions from about half the 9th century, aktivity area from Arabia to Java; cooperating with S Indian mercantile corporations of Maṇigrāmam [9th century] and Ayyavole-500 [10th century]; after the year 1000, Aňjuvaṇṇam membership consisted mostly of Muslims; inscriptions referring to Aňjuvaṇṇam only along the sea coast [Map 14.1 on p. 182]; attested to in inscriptions up tot he end of 13th century, disappearing from them after that date → any relation to the maritime route of the Radhānīya mercantile corporation as described by Ibn Khurradadhbih?).
Juraj Šedivý, Tatiana Štefanovičová (edd.): Dejiny Bratislavy 1 – Od počiatkov k prelomu 12. a 13. storočia, Brezelauspurc na križovatke kultúr, Bratislava: Vydavatel´stvo Slovart 2012, ISBN 978-80-556-0330-8 (i. a. Tatiana Štefanovičová: Archeologické výskumy vel´komoravskej Bratislavy, 318-320, na str. 319 obr. 558 zlomek pryskyřičné podložky k vytváření tepaných [repoussé] ozdob ze sekundárního uložení v zásypu S terasy Bratislavského hradu, jezdec na koni, pod kopyty koně ležící postava, puncované pozadí → Nagyszentmiklós; Tatiana Štefanovičová: Bratislavský hrad v období Vel´kej Moravy, 320-326, str. 325 obr. 571: Ag hrozníčkovité náušnice, → Kolín-Z; Ján Hunka: Arabská minca z velkomoravského hradu?, 326 – detetorářský nález, fals, 797, neznámá mincovna, Hárún ar-Rašíd; Branislav Lesák: Osídlenie bratislavského podhradia od 11. do prvej polovice 13. storočia, 397-414, str. 402 obr. 713 – glazovaná pisanka, 11. st., 410 obr. 724 a 725, byzantské mince, scyphatos, billon Manuela I. Komnena 1143-1180; Ján Hunka: Mincovníctvo v ranostredovekej Bratislave, 426-430, str. 428 obr. 755 – denár, Otto von Zütphen, NL; Zdeněk Farkaš: Komunikácie, cesty a dial´kové kontakty v oblasti Bratislavy, 451-458, str. 457 obr. 799: kovová bula z Bratislavského hradu, nápis Marie, choti Vsevoloda II. Ol´goviče z Černigova a poté Kyjeva[1127-1146] a dcery kyjevského knížete Mstislava I. [1125-1132], přivezen v 1. pol. 12. stol.) [History of Bratislava, Slovakia, from earliest times to about 1200 A.D.; a number of interesting finds: a resin matrix for repoussé decorations, 8th-9th century?, showing a horseman and a figure under the horses´s hooves, from secondary context, p. 325 Fig. 571; a copper fals of Harun ar-Rashid, 797, from an unknown mint, p. 326; 12th-13th-century coins from Byzantium to the Netherlands; a leaden bulla of Mary, daughter of Mstislav I of Kyiv (1125-1132) and consort of Vsevolod II. Olgovich of Chernigov and subsequently Kyiv (1127-1146), brought in during the first half of 12th century].
Alicia Walker, The Emperor and the World: Exotic Elements and the Imaging of Byzantine Imperial Power, Ninth to Thirteenth Centuries, C.E. Cambridge; New York: Cambridge University Press, 2012. Pp. xxvii, 260. ISBN 9781107004771. $95.00. Reviewed by Antony Eastmond, Courtauld Institute of Art, University of London (antony.eastmond@courtauld.ac.uk): Byzantine imperial power from the ninth to the late twelfth century, controversial; emulation, appropriation, expropriation, parity, and incomparability. Distinction between ‘official’ and ‘non-official’ iconography. The first chapter opens with Theophanes Continuatus’ description of the Bryas palace in Constantinople, which is described as being an imitation of Abbasid palaces in Baghdad. It is considered alongside a range of ninth-century silks with hunting imagery drawn from Roman, Sasanian and Islamic traditions. Walker places these all in the context of military rivalry, trade, and intellectual links between the two capitals in order to suggest that Islamicising art in Byzantium emulates eastern art, and should be seen as a means of asserting Byzantine cultural supremacy. The second chapter examines the Troyes casket, a lavish tenth-century ivory box. Its lid, front, and back are decorated with imperial scenes: two mounted emperors approach (or leave) a city on its lid, and lion and boar hunts grace the front and back. In contrast, the two short ends are decorated with Chinese phoenixes (feng huang). The discussion nicely situates the placement of the Chinese elements on the periphery of the box as echoes of the extent and reach of the empire. It is interesting that Walker sees all the meaning of these beasts lying in their intrinsic exoticness. No space is given to whether the iconographies might also have meaning. The end of the chapter on the Troyes casket raises the possibility that the ivory was used as a diplomatic gift. The third chapter looks at Byzantium from outside by considering the eleventh-century Fatimid Book of gifts and rarities and its account of gifts exchanged across the Mediterranean. Walker focuses on the gift of a saddle belonging to Alexander the Great, supposedly sent from Constantinople to Cairo in the mid tenth century, and the gift of a vest with the seal of Solomon, sent from Iran to Constantinople a century later. Walker sees these as evoking parity between the two states, indicating their joint membership in the international fellowship of kings. The fourth chapter is the most seductive, but also the most controversial in the book. Walker now moves on to discuss a second small ivory box now in Darmstadt. Smaller than the Troyes casket, its sides are decorated with eight intricate scenes. Six she suggests come from the lives of Herakles and Alexander the Great. They are joined by a mounted warrior killing a dragon and, most confusingly, a fat naked figure playing a lute. Walker’s reading of the box and its imagery is innovative and radical, but depends on re-dating it to the twelfth century (it has traditionally been ascribed to the tenth). The most interesting idea is Walker´s proposal that the naked lute player who appears on the end of the box opposite that showing Alexander the Great is his enemy, the Persian emperor Darius. This is a nice play of syncresis, comparison and opposition, between the ends. But the evidence for the identification is as circumstantial as that for the dating. A recurring theme in the first four chapters concerns the distant origins of the motifs employed. For the silks in the first chapter many Sasanian and Romano-Byzantine (i.e., Late Antique) parallels are cited. Walker makes a good argument for suggesting that the Sasanian imagery should be seen in terms of its reuse in the contemporary Abbasid world, rather than as a legacy of the engagement between the Byzantines and the Sasanians themselves, which had ended with the Islamic conquest of Iran in the seventh century. However the case for the Romano-Byzantine imagery is more problematic: whether it is the hunting imagery on the silks and Troyes ivory, the stash of saddles of Alexander the Great supposedly piled up in a cupboard in the Great Palace, or the images of Alexander and Herakles on the Darmstadt casket. Images from the Graeco-Roman world may, however, be read as internalised within the empire through its relationship with its own past, as well as externalised in terms of the contemporary cultures that surrounded the empire. The final chapter looks afresh at Nicholas Mesarites’ ekphrasis of the Moukhroutas, one of the more extraordinary buildings in the Great Palace complex in Constantinople. The passage, which describes a structure built in Persian style, is well known and has often been invoked by historians and art historians as evidence of cultural links between Byzantium and Seljuk Rum. Previous scholars have tried to dismiss it as an exceptional structure built to honour the visit of the Seljuk Sultan Kılıç Arslan in 1161. Walker’s focus on the context of the description – the failed revolt of John Komnenos the Fat in 1200 – suggests a very different reading of the building. She argues that it is evoked at this stage in John’s revolt as an emblem of his inappropriateness to rule. Walker’s argument is sustained and convincing. However, I find that a positivist worry creeps into my mind as I read her account.
Whilst I suspect that some of the details will not find acceptance, the overall ideas should inspire.
Alan Walmsley: Early Islamic Syria – an archaeological assessment, London: Bristol Classical press 2012, ISBN 978 0 715 63750 4 (str. 40 Fig. 2 – výskyt mincí: nejvíc Justin II. [565-578], pak počty klesají a úplně se vytrácejí za Konstantina IV.[654/668-685]; str. 56 Fig. 5: chronologie keramiky z Pelly, Jordánsko: tyrkysové glazury [č. 15] zde až v 9. století po roce 800; žlutozelené glazury od poloviny 9. století).
Egon Wamers und Patrick Périn (edd.): Königinnen der Merowinger : Adelsgräber aus den Kirchen von Köln, Saint-Denis, Chelles und Frankfurt am Main: ein deutsch-französisches Ausstellungsprojekt des Archäologischen Museums Frankfurt und des Musée d’Archéologie Nationale in Saint-Germain-en-Laye in Zusammenarbeit mit der Domschatzkammer Köln, Regensburg: Schnell & Steiner, 2012, ISBN 978-3-7954-2689-7 (už u královny Arnegundy, zemřela kolem 570, jsou české granáty).
Marcin Wołoszyn (ed.): Byzantine coins in central Europe between the 5th and 10th century : proceedings from the conference organised by Polish Academy of Arts and Sciences and Institute of Archaeology University of Rzeszów under the patronage of Union Académique International (Programme No. 57 Moravia Magna), Kraków, 23-26 IV 2007. Kraków: Polska Akademia Umiejętności, 2009, ISBN: 978-83-7676-008-7,684 s. : il.