25. 4. 2013, 14:0 hodin, Akademické konferenční centrum, Husova 4, Praha 1
Sociologický ústav AV ČR, v.v.i., si Vás dovoluje pozvat na čtvrteční seminář, kde vystoupí
Dana Bittnerová, David Doubek a Markéta Levínská
s přednáškou
Funkce kulturních modelů ve vzdělávání.
V naší přednášce se chceme věnovat tomu, jak využíváme přístupy kognitivní antropologie k výzkumu vztahu obyvatel tzv. vyloučených lokalit ke vzdělání. V České republice žije ve vyloučených lokalitách 90 tisíc obyvatel, má se za to, že většina z nich jsou etničtí Romové. Romů z různých skupin žije v České republice mezi dvěma až třemi sty tisíci. Sociální vyloučení je důsledkem ekonomického, sociálního a politického vývoje posledních dekád. Romové v sociálním vyloučení dosahují obvykle nízkého vzdělání a tento fakt se často uvádí jako jeden z hlavních důvodů jejich neúspěchu na trhu práce, což přispívá k jejich obtížnému postavení ve společnosti. Nízké vzdělání je často připisováno segregaci romských dětí ve zvláštních, od roku 2005 praktických školách a nízké hodnotě, které se školní vzdělání v romské kultuře těší.
Před pěti lety jsme se rozhodli blíže prozkoumat vztah romských dětí a rodičů ke vzdělání. Jako antropologové jsme chtěli vědět, jak rozumí vzdělání v celém kontextu svých životů. Začali jsme proto provádět dlouhodobý antropologický výzkum v jedné vyloučené lokalitě v západních Čechách, který spočíval v zúčastněném pozorování a v rozhovorech se všemi zúčastněnými aktéry – rodiči, dětmi, učiteli, sousedy, lékaři, zaměstnavateli, místními politiky, sociálními pracovníky, pracovníky nevládních organizací.
Zajímali jsme se především o koncepty a kategorie, které tito aktéři používají ve vztahu ke vzdělání a škole. Tázali jsme se, na jakých základech Romové uvažují o vzdělání a na základě čeho učitelé a další příslušníci majority uvažují o Romech v tomto kontextu.
Náš výzkum neukazuje žádný jednoduchý a přehledný obrázek konfliktu dvou kultur a korespondujících kognitivních struktur a hodnotových orientací, nýbrž svět někdy více, někdy méně subtilních nuancí, pohybu, ambivalencí, počínajících samotnou kategorií „Romové“ a pokračující přes různé koncepty vzdělání v rodině a porozumění institucionalizovanému vzdělání. Teoreticky přitom stavíme na teorii schemat Straussové a Quinnové a sapirovské koncepci kultury jako distribuovaného významu.
Stěžejními schematy, na která se v přednášce zaměříme a pokusíme se je analyzovat jsou Rom, úcta, naše škola.
Facebook
Twitter