Vážený pane předsedo, dámy a pánové,


Všechna fota: © Stanislava Kyselová, Akademický  bulletin
v prvé řadě mi dovolte poděkovat za pozvání na zasedání  vašeho Akademického sněmu. Chci popřát tomuto zasedání, ale i celému  Akademickému sněmu v následujících obdobích do roku 2014 především dělnou  atmosféru a pozitivní výsledky. Česká věda i Česká republika jako taková to bude  potřebovat. Vašeho pozvání si velmi vážím, protože je to pro mě i možnost  oslovit širší spektrum zástupců výzkumných institucí, ředitelů ústavů, zástupců  z jednotlivých ústavů, zástupců vysokých škol a části státní správy, která  působí v Akademickém sněmu. 
Dovolte mi přičinit několik poznámek nejenom  z pozice předsedy vlády, ale i jako předsedy vládní Rady pro výzkum, vývoj a  inovace. Chtěl bych poděkovat vědeckým pracovištím Akademie věd za vědecké  výsledky, kterých dosáhla v tomto roce, a chci jednoznačně říci, že v nich vidím  velký příspěvek pro další rozvoj české vědy. Samozřejmě máme před sebou některé  klíčové úkoly a úmyslně používám první osobu množného čísla, protože to považuji  za společný úkol pro nás pro všechny. Chceme-li založit skutečně dlouhodobou  prosperitu České republiky, musíme vybudovat konkurence-schopnou ekonomiku naší  země a ta může být ustavena pouze tehdy, bude-li skutečně založena na oborech s  vysokou přidanou hodnotou. Založit ji na oborech s vysokou přidanou hodnotou bez  vzdělaných lidí a především bez podpory výzkumu, vývoje a inovací je skutečnou  iluzí a nemůže se to bez podpory těchto dvou kroků podařit. Máme-li mít  inovativní ekonomiku, právě takovou, která bude vytvářet možnosti pro obstání v  globální konkurenci, tak bez podpory těchto dvou pilířů toho nedosáhneme.  Považuji za nesmírně důležité, aby oblast výzkumu, vývoje a inovací byla  propojena jistým závěrečným, koncovým řetězcem, tzn. s inovacemi v oblasti tam,  kde působíme, v oblasti průmyslu, ale i sofistikovaných služeb. Na konkrétním  případě Číny, který často používám, bych rád ukázal, jak svět kolem nás nespí a  vlastně pádí vpřed. Podle světových statistik se Čína v oborech s vysokou  přidanou hodnotou před deseti lety podílela na světovém obchodu pouhými třemi  procenty. Údaje z loňského roku říkají, že v této kategorii se na světovém  obchodu, tzn. v oborech s vysokou přidanou hodnotou, podílí již osmnácti  procenty. Znamená to, že takovéto tradiční spoléhání se, že evropská a  severoamerická ekonomika automaticky tím, že mají vysoký inovativní potenciál,  že s tím vystačí a v globální konkurenci obstojí, se ukazuje jako iluze. Právě  proto musí být kladen nesmírný důraz na oba pilíře, na kvalitní vzdělávací  systém a na podporu vývoje, výzkumu a inovací. Musíme se velmi soustředit  především na ty oblasti, kde dosahujeme vynikajících výsledků. Centra excelence  jsou podle mého názoru nutný krok nejenom proto, že vždy rozpočtové zdroje menší  evropské země s její ekonomickou výkonností budou omezené, ale troufám si říci,  že budou omezené i tradiční naše lidské zdroje. Tato země nebude mít nikdy více  než deset milionů obyvatel, to znamená, že efektivně musíme alokovat nejenom  finanční, ale i lidské zdroje, protože obojího máme pouze omezené množství, do  těch oblastí, kde skutečně můžeme dosahovat vysokého inovativního přínosu a  dosahovat vynikajících výsledků. Samozřejmě, že musíme podporovat ty oblasti  vědy a výzkumu, které jsou nutné z hlediska našich národních zájmů, byť tam  třeba nedosahujeme všude vynikajících výsledků. Předseda AV ČR Jiří Drahoš  zmínil otázku institucionálního uspořádání a také institucionálního hodnocení.  Jsem přesvědčen, že nás čeká obrovský kus práce. Nesmíme se tohoto nepříjemného  úkolu bát, protože zatím jsme se pohybovali v takových dvou krajních pólech. Ten  jeden pól v zásadě říká, že buďto žádné hodnocení institucí není potřeba, anebo  je zavedeno takové kvazihodnocení, ze kterého vypadne, že devadesát nebo  devadesát pět procent pracovišť dosahuje vynikajících výsledků, což asi všichni  tušíme, že skutečné hodnocení není. Anebo opačný protipól, kterým jsme si prošli  v tom minulém období, kde je zavedeno kvantitativní kafemlejnkové hodnocení,  které se ukazuje jako hodnocení nevhodné. Považuji za důležité, že ještě  předtím, než byly zveřejněny průběžné závěry mezinárodního auditu výzkumu,  vývoje a inovací, tak vláda ve svém programovém prohlášení, které přijala 4.  srpna, formulovala již předtím, že musí být vytvořen nový systém  institucionálního hodnocení, založený na kombinaci kvantitativních a  kvalitativních kritérií, a na tomto musíme velice intenzivně pracovat, protože  bez kvalitního systému hodnocení nebudeme schopni mít transparentní systém  financování české vědy, výzkumu, vývoje a inovací. Já jsem již řekl, že pro nás  je skutečně věda, výzkum, vývoj a inovace prioritou. Chtěl bych to dokumentovat  na tom, že zatímco ve všech položkách státního rozpočtu dochází ke krácení,  musím říci, že je to poprvé v dějinách České republiky, kdy výdaje státního  rozpočtu v následujícím roce nebudou vyšší než v roce předchozím, takže jedinou  výjimkou je právě část státního rozpočtu, která se týká výzkumu, vývoje a  inovací, kde dochází k navýšení částky z 25,4 miliardy korun v letošním roce na  25,9 miliardy v roce příštím. Z pohledu mnohých z vás je to nedostatečné  navýšení, přesto bych prosil, aby bylo vzato v potaz, v jakých rozpočtových  možnostech se pohybujeme, a že skutečně nedošlo nejenže jako v jediné části  státního rozpočtu ke krácení, ale došlo dokonce k navýšení, byť částkou, která  mnohého může neuspokojit. Považuji také za klíčové pokračovat v otevřené diskusi  a v diskusi, kterou tady zmínil také pan předseda ve svém úvodním vystoupení, o  další spolupráci a vztahu mezi Akademií věd a vysokými školami. Je jasné, že v  oblasti vysokého školství musí dojít k výrazné diversifikaci vzdělávacích  kapacit. Skutečnému oddělení těch vysokých škol, respektive univerzit,  respektive fakult, které dosahují i kvalitních vědeckých výsledků, které budou  skutečnými výzkumnými univerzitami nebo fakultami, od těch, které budou  zajišťovat v uvozovkách pouhou výuku. Jsem přesvědčený, že podobnou diferenciací  budou muset projít i ostatní instituce, které se pohybují na poli výzkumu,  vývoje a inovací, abychom skutečně měli zajištěno, že máme pracoviště, která z  hlediska rozvoje našeho národního hospodářství, ale i světové  konkurence-schopnosti naší vědy mají vytvořeny předpoklady pro vynikající  výsledky. Podle mého názoru je nesmírně dobré, že dál bude probíhat tvůrčí  dialog mezi představiteli univerzit, Akademie věd a státní správou, protože jsem  přesvědčen o tom, že nalezení funkčního modelu v této oblasti je v zájmu všech  tří vrcholů tohoto pomyslného trojúhelníku, tzn. Akademie věd, univerzit a státu  jako takového. Máme před sebou mnoho výzev, které budeme muset vyřešit v  následujícím období – vytvoření funk-čního systému hodnocení, vytvoření skutečně  oborových metodik, které nám umožní kvalitativní metriku působení výzkumných  institucí nejenom na půdě Akademie věd, ale i v aplikovaném výzkumu na vysokých  školách a podobně. 


Musíme  také zabránit dvěma extrémním pozicím. Ta první extrémní pozice, ke které někdy  tenduje část Akademie věd, je, že jakékoli veřejné prostředky mají být v  podstatě určeny primárně veřejným institucím a nemají jít do oblasti, kde je  jistý průnik podnikatelské sféry a výzkumných, případně inovativních institucí.  Druhý protipól tohoto pohledu je naopak, že na výzkum, vývoj a inovace máme  pohlížet pouze utilitárně pouze z pohledu ekonomického přínosu; není-li šance  nějakého střednědobého ekonomického přínosu, jsou to v podstatě vyhozené peníze  do oblasti vědy nebo výzkumu. Považuji tyto dva póly za skutečně krajní. Jsem  přesvědčený, že tato země má podporovat aplikovaný výzkum, má podporovat větší  provázání národního hospodářství s výzkumnými institucemi a má podporovat větší  přenos výsledků výzkumu, vývoje a inovací do národního hospodářství i cestou  ekonomických mechanismů, které budou motivovat hospodářskou sféru k tomu, aby  více podporovala výzkum, vývoj a inovace. Na druhé straně je ale  nezpochybnitelná úloha základního výzkumu. Jakákoli cesta ke zpochybňování  základního výzkumu jako skutečné bazální úrovně, na které je možné potom budovat  jakékoli další výzkumné, vývojové a inovativní kapacity, by byla kulturním  barbarstvím nejvyšší úrovně. Tzn. základní výzkum, bez ohledu, zda dokážeme dnes  odhadnout, zda ten nebo onen výzkumný úkol přinese ve střednědobém horizontu  okamžitě nějakou možnost přínosu. Musí zůstat nezpochybnitelnou součástí toku  základního vývoje až pro možnou potenciální hospodářskou aplikaci. Musíme zůstat  v pozici, kdy máme podporovat a musíme podporovat větší provázání výzkumných  institucí z národního hospodářství a více motivovat i podnikatelskou sféru k  financování výzkumných, vývojových a inovativních iniciativ. Na druhé straně  musí zůstat silné postavení základního výzkumu. V rámci těchto kroků, kdy musíme  vytvořit nový systém hodnocení a nový systém financování, je třeba zajistit, aby  byl tento systém financování průhledný. Aby se z něj nestala v mnoha ohledech –  dovolím si být možná trošku nediplomatický – jako se v mnoha případech stala –  neurvalá rvačka o rozpočtové zdroje mezi jednotlivými typy institucí, které  působí v oblasti výzkumu, vývoje a inovací. Byla by to velká chyba. O to větší  nárok musí být na nás na všechny, abychom vytvořili skutečně transparentní a  kontrolovatelný systém finančních toků, které poplynou do vědy, výzkumu a  inovací. Systém, který bude nezpochybnitelný, objektivní, bude kontrolovatelný.  To je podle mého názoru klíčový úkol, který máme před sebou, mimo jiné i proto,  že máme limitované lidské a rozpočtové zdroje. Máme další závazky, které budou  nepochybně vznikat z evropských prostředků. V následujících třech až pěti letech  bude dobudována výzkumná infrastruktura v hodnotě až padesáti miliard korun,  která bude potřebovat ročně na udržení zhruba deset miliard korun. To znamená  téměř 40 % výdajů, které dnes dáváme do oblasti výzkumu, vývoje a inovací. Jde o  to zaměřit se na efektivitu fungování celého systému výzkumu, vývoje a inovací a  efektivní alokaci zdrojů. Musíme se poučit z toho, co jsme udělali, co jsme  udělali špatně v minulých letech a musíme se poučit z i toho, co jsme bohužel  neudělali. Což znamená, že reformy v oblasti vědy, výzkumu a inovací musejí  pokračovat. Musejí to být ale chytré reformy – reformy, které dokážou kriticky  provést evaluaci dosavadních kroků a na této kritické evaluaci načrtnout další  kroky vpřed. V žádném případě nesmíme ustrnout, nesmíme se zastavit. Naše věda  to potřebuje, protože naši vědu potřebuje Česká republika.

 



 
			 
                
 
       Česky
Česky
 



 
			
			 
			
			 
			
			 
			
			 
			
			 
			
			 
			
			 
			
			