Třídenní kurz dal možnost češtinářům hlouběji proniknout do
problematiky státní maturity z českého jazyka a umožnil jim netradiční vhled do práce Centra pro
zjišťování výsledků vzdělávání (CERMAT), který reformované maturitní zkoušky připravuje. Na závěr
prezentace byl ponechán prostor pro diskusi, která dle očekávání potvrdila, že problematika maturit
je pro pedagogy stále aktuální téma. Učitelé se dále seznámili s novou publikací
Akademická příručka českého jazyka a část přednášky byla věnována také nové normě ČSN 01
6910.
V bloku mluveného projevu jsme se věnovali umění veřejného
projevu s důrazem na pozitivní verbální a neverbální signály v komunikaci, jak zlepšit svoje
vyjadřování a čemu se v kultivovaných projevech raději vyhnout. V přednáškách z oblasti literatury
se lektoři zabývali způsoby, jakými lze chápat díla populární kultury, ať už se jedná o reklamy,
populární hudbu, televizní seriály či brakovou literaturu a zaměřili se na to, co a jak lze z
teorie verše využít v hodinách češtiny ve školách. Komentovaná prohlídka Klementina pak poskytla
učitelům příjemnou relaxaci.
Účastníci si mohli prohlédnout Prahu přímo z Astronomické věže,
navštívili Zrcadlovou kapli, která patří k největším skvostům Klementina, Meridiánovu síň a
prohlédli si Barokní knihovnu s překrásnou freskovou výzdobou a několika cennými historickými
glóby.
Pro účely anketního šetření z realizovaného vzdělávacího kurzu
byl připraven jednostránkový formulář, jehož cílem bylo zmapovat míru spokojenosti s tématy, která
zazněla na semináři. Respondenti měli možnost vyjádřit svůj názor s obsahovou a odbornou náplní
kurzu, navrhnout témata z oblasti českého jazyka a literatury pro další ročníky semináře i náměty
do dalších ročníků kurzu. Účastníci vzdělávací cyklus hodnotili jako velmi zdařilý a přínosný. Měli
možnost získat nejen nové poznatky, ale i informace o nových trendech v oblasti českého jazyka.
Vážnost a atraktivitu celé akci potom dodalo důstojné prostředí Akademie věd.
Autorka: Mgr. Monika Petržílková