Ve vztahu k lidskému myšlení a vnímání světa je prostor, vedle času, jednou z nejvýznamnějších kategorií. Pojem prostoru je kulturním a sociálním konstruktem, stejně jako konstruktem sémantickým. Je tedy abstraktním pojmem, skrze který si modelujeme podobu světa. Slovo „prostor“ má v běžném a odborném jazyce různé významy, které souvisí i se značně rozdílným chápáním tohoto jevu. Opomeneme-li přírodní vědy, k problematice „abstraktního“ prostoru se postupně vyjadřovala filozofie, literární teorie a antropologie.
Dějiny filozofie oscilují mezi dvěma pojetími žitéhoprostoru: realistickým a idealistickým.
Realistické pojetí, pro něž je určující kategorie lokalizace, najdeme například u Aristotela, který
vnímal jasně ohraničený vesmír jako základ světa a prostor společně s časem jako extrapolaci
lidské zkušenosti. V rámci idealistické filozofie můžeme například rozeznávat eukleidovský
souvislý, stejnorodý, trojrozměrný a na svém obsahu nezávislý, v dnešním chápání
matematicko-fyzikální, modelový koncept pojetí prostoru. V rámci separační teorie se mu
přibližuje Leibnitzův koncept, který definuje prostor jako vztahový. Newtonův koncept naopak popírá
„relativnost a vztahovost, prostor je absolutní a nezávislý na objektech, které se v něm
pohybují“. V opozici proti nim stojí teorie Einsteinova, podle níž jsou tyto aspekty navzájem
závislé a dohromady vytvářejí jedinečný, čtyřrozměrný komplex ― časoprostor.
V 18. století došel Immanuel Kant k závěru, že způsob našeho vnímání závisí na samostatné
nemateriální entitě, reprezentované časem a prostorem. Prostor byl v jeho pojetí jednou z
apriorních forem nazírání. A právě problematika „časoprostoru“, zahrnující dvě rozdílné, ale
navzájem se proplétající a ovlivňující kategorie, se stává jednou z hlavních otázek pro
literární teorii. Výrazné rozdíly mezi prostorem a časem vnímal na protikladu homogennosti Henri
Bergson. Martin Heidegger nenahlížel na prostor jako na oddělenou kategorii, ale považoval jej za
bytostnou součást člověka.
Prostor společně s časem představují dva významné okruhy problémů také
z antropologického hlediska, protože vymezení svého „místa“ tvoří odpradávna představu o
vlastní identitě. Francouzský antropolog a etnolog Marc Augé například ve studii „Nové světy“
z knihy
Antropologie současných světů (Pour une antropologie des mondes contemporains,
1994)definoval prostřednictvím souboru vztahů, které mají k prostorům jejich uživatelé, „místa“
a „ne-místa“. Na ne-místě nelze vnímat identitu, vztahy ani historii, protože je vymezeno
pouze účelem svého vzniku.
Umělecké texty, na rozdíl například od umění výtvarného, bývaly dlouho považovány za umění
s dominancí času. Tak jej v 18. století chápal německý osvícenec Gotthold Ephraim
Lessing, který ve své knize
Laokoon (Laokoon, 1766) srovnával malířství a poezii. Hlavní rozdíl nalezl v tom, že
malířství využívá tvarů a barev v prostoru, zatímco poezie artikulovaných zvuků v čase.
Chápání prostoru v literatuře ovlivnily, navzdory několika polemikám, Lessingovy myšlenky na
téměř další dvě století a učinily z něj víceméně kulisu pro události a postavy.
Jedním z nejznámějších pojetí času a prostoru v literární vědě je teorie „chronotopu“
Michaila Michajloviče Bachtina z třicátých let 20. století. Chronotop, označený za
formálně-obsahovou literární kategorii, je definován jako vzájemný souvislý vztah „osvojených
časových a prostorových relací“. Bachtin se domnívá, že v literárně uměleckém chronotopu je
hlavním principem čas, který se „zhušťuje a stává se hmotnějším a umělecky viditelným, zatímco
prostor se intenzifikuje a zapojuje se do pohybu času, syžetu a historie“.
Jeden z prvních teoretických textů o prostorové organizaci díla,
Forma prostoru v moderní literatuře (Spatial Form in Modern Literature
) od Josepha Franka, vyšel v roce 1945. Pojmem ‚forma prostoru‛ Frank charakterizuje
práci s narativem v literárních dílech, která ústí až v zastavení plynutí času.
Důraz kladl na prostorové vztahy nezávislé na odvíjení událostí. Prostoru v poezii na základě
poznatků z psychoanalýzy a fenomenologie se věnoval francouzský filozof Gaston Bachelard v
práci
Poetika prostoru (La poétique de l´espace, 1957).
Opačného názoru než Bachtin byl strukturalisticky zaměřený polský literární teoretik Janusz
Sławiński, který ve své studii ze sedmdesátých let „Prostor v literatuře: základní rozdělení a
úvodní samozřejmosti“ uvádí, že „fabule, svět, postavy, konstrukce času, literární komunikační
situace, ideologie díla – se stále častěji jeví jako odvozeniny základní kategorie prostoru...“
Navíc upozornil na to, že jedním z literárně-teoretických problémů je samotné zkoumání
prostoru, s ohledem na šíři analyzované kategorie a množství vědeckých přístupů. Sławiński se
ve své studii pozastavoval nad tím, že „pod společným heslem ‚prostor‛ totiž vystupují
v literárněvědných úvahách velmi rozmanité jevy, které musí být popisovány rozdílnými jazyky“.
Proto rozlišil sedm vědeckých perspektiv podle aspektů prostoru, kterým se v díle zabývají.
Tyto perspektivy jsou: prostor jako systematický způsob organizace zobrazeného světa, oblast
historické poetiky, sémantika prostoru, hodnocení prostoru na základě kulturních vzorů,
archetypální analýza prostorových univerzálií, filozoficko-spekulativní úvahy o povaze a formě
literárního prostoru a samo dílo, pojímané jako prostor prostřednictvím strukturální analýzy.
V roce 1974 vydal francouzský sociolog a filozof Henri Lefebvre knihu Vytváření prostoru
(La production de l´espace), v níž se zabýval sociálními prostory, zejména městskými.
Lefebvrovy myšlenky zásadně přispěly k zvýšenému zájmu, který šel napříč vědními disciplínami,
o kategorii prostoru během osmdesátých let. Zúročeny byly například v novém pojetí urbanismu
amerického geografa Edwarda Williama Soji. Představitel postmoderní filozofie Michel Foucault
v eseji „O jiných prostorech“ (Des espaces autres, 1984) rozděluje prostory, vždy definované
určitým souborem vztahů, na vnitřní a vnější. Zajímá jej jediný určitý typ míst, tzv. heterotopie,
které zaujímají vztah k ostatním místům tím, že „zpochybňují, neutralizují nebo převracejí
soubor vztahů, které označují, zrcadlí nebo reflektují.“ Nejedná se o utopie, neskutečná umístění
bez reálného místa, ani o jakýsi mezičlánek, „střední zkušenost“ zrcadla, ale o „jiná místa“. Ta
jsou v našem světě častá a objevují se napříč kulturami, ale určitým způsobem do běžného světa
nepatří. Tato místa, například určitým způsobem posvátná nebo zapovězená, popírají či převracejí
ostatní místa, v nichž se žije. Osmdesátá léta nazval Michel Foucault „epochou prostoru“ a
zkušenost se světem přirovnal k síti, která spojuje body a prolétá se vlastním tkanivem.
V devadesátých letech vznikly například významné studie Gabriela Zorana o prostoru
v narativních textech. Gabriel Zoran ve studii „K teorii narativního prostoru“ částečně
souhlasí s Lessingovým radikálním tvrzením, když tvrdí, že literatura je v podstatě
časovým uměním, protože vztah mezi prostorem a časem v narativním textu postrádá jasnost i
symetrii, kterou vykazuje, když jej aplikujeme na skutečnost.
Postmoderní estetika podrobila kritice eukleidovský geometrický model prostoru, který přestal
dostačovat jako koncept uvažování. V narativech se začala odrážet realita pluralitních prostorů,
multiplicity a interaktivity, pro niž dřívější přístupy naratologie nemají odpovídající nástroje
k jejímu popisu a interpretaci. Pro postmoderní prostor je charakteristická určitá
polymorfnost a roztříštěnost. Do popředí se dostává zájem o mimoliterární skutečnosti,
intertextuální vztahy, mimotextové fenomény účastnící se komunikačního procesu nebo teorii fikčních
světů.
V českém prostředí se místu (pojem „místo“ autorka upřednostňuje před pojmem „prostor“)
dlouhodobě věnuje spisovatelka a literární teoretička Daniela Hodrová. Její přístup
k teoretickému pojetí prostorových analýz v sobě kombinuje různé metody a stanoviska
k problematice. Hodrová například mluví o literární topologii tajemných míst s pamětí, o
poetice literárně předurčených míst, o mytopoetice, v níž se skutečný svět prolíná se světem
zobrazeným. Podobně jako Foucault chápe Hodrová dílo jako síť vztahů, v níž prostor
představuje na této síti oko či uzel.
Přestože zájem literárních badatelů i vědců v dalších oborech o problematiku prostoru od
osmdesátých let 20. století výrazně vzrostl, postavení této kategorie v textu dodnes není
jasně a přehledně definované a uznané. Zkoumání prostoru (v nejrůznějších aspektech tohoto pojmu),
byť omezené pouze na literární teorii, nabízí široké množství různých oblastí, přístupů a
metod, které lze následovat nebo s nimi polemizovat. Každý jednotlivý přístup je navíc schopen
postihnout jen určité aspekty prostorové problematiky.
Mgr. Karolina Válová, studentka 3. ročníku doktorandského studia na FF UK, obor románské
literatury