|

The official magazine of the ASCR

 


Important links

International cooperation

 

ESO

EUSCEA

AlphaGalileo

WFSJ

EUSJA General Assembly

eusja.jpg EUSJA General Assembly
& EUSJA Study Trip

Prague, Czech Republic
March 14–17, 2013

STUDIE: Přístupy k analýze prostoru v literatuře

Ve vztahu k lidskému myšlení a vnímání světa je prostor, vedle času, jednou z nejvýznamnějších kategorií. Pojem prostoru je kulturním a sociálním konstruktem, stejně jako konstruktem sémantickým. Je tedy abstraktním pojmem, skrze který si modelujeme podobu světa. Slovo „prostor“ má v běžném a odborném jazyce různé významy, které souvisí i se značně rozdílným chápáním tohoto jevu. Opomeneme-li přírodní vědy, k problematice „abstraktního“ prostoru se postupně vyjadřovala filozofie, literární teorie a antropologie.

Dějiny filozofie oscilují mezi dvěma pojetími žitéhoprostoru: realistickým a idealistickým. Realistické pojetí, pro něž je určující kategorie lokalizace, najdeme například u Aristotela, který vnímal jasně ohraničený vesmír jako základ světa a prostor společně s časem jako extrapolaci lidské zkušenosti. V rámci idealistické filozofie můžeme například rozeznávat eukleidovský souvislý, stejnorodý, trojrozměrný a na svém obsahu nezávislý, v dnešním chápání matematicko-fyzikální, modelový koncept pojetí prostoru. V rámci separační teorie se mu přibližuje Leibnitzův koncept, který definuje prostor jako vztahový. Newtonův koncept naopak popírá „relativnost a vztahovost, prostor je absolutní a nezávislý na objektech, které se v něm pohybují“. V opozici proti nim stojí teorie Einsteinova, podle níž jsou tyto aspekty navzájem závislé a dohromady vytvářejí jedinečný, čtyřrozměrný komplex ― časoprostor.
 
V 18. století došel Immanuel Kant k závěru, že způsob našeho vnímání závisí na samostatné nemateriální entitě, reprezentované časem a prostorem. Prostor byl v jeho pojetí jednou z apriorních forem nazírání. A právě problematika „časoprostoru“, zahrnující dvě rozdílné, ale navzájem se proplétající a ovlivňující kategorie, se stává jednou z hlavních otázek pro literární teorii. Výrazné rozdíly mezi prostorem a časem vnímal na protikladu homogennosti Henri Bergson. Martin Heidegger nenahlížel na prostor jako na oddělenou kategorii, ale považoval jej za bytostnou součást člověka.
Prostor společně s časem představují dva významné okruhy problémů také z antropologického hlediska, protože vymezení svého „místa“ tvoří odpradávna představu o vlastní identitě. Francouzský antropolog a etnolog Marc Augé například ve studii „Nové světy“ z knihy Antropologie současných světů (Pour une antropologie des mondes contemporains, 1994)definoval prostřednictvím souboru vztahů, které mají k prostorům jejich uživatelé, „místa“ a „ne-místa“. Na ne-místě nelze vnímat identitu, vztahy ani historii, protože je vymezeno pouze účelem svého vzniku.
 
Umělecké texty, na rozdíl například od umění výtvarného, bývaly dlouho považovány za umění s dominancí času. Tak jej v 18. století chápal německý osvícenec Gotthold Ephraim Lessing, který ve své knize Laokoon (Laokoon, 1766) srovnával malířství a poezii. Hlavní rozdíl nalezl v tom, že malířství využívá tvarů a barev v prostoru, zatímco poezie artikulovaných zvuků v čase. Chápání prostoru v literatuře ovlivnily, navzdory několika polemikám, Lessingovy myšlenky na téměř další dvě století a učinily z něj víceméně kulisu pro události a postavy.
 
Jedním z nejznámějších pojetí času a prostoru v literární vědě je teorie „chronotopu“ Michaila Michajloviče Bachtina z třicátých let 20. století. Chronotop, označený za formálně-obsahovou literární kategorii, je definován jako vzájemný souvislý vztah „osvojených časových a prostorových relací“. Bachtin se domnívá, že v literárně uměleckém chronotopu je hlavním principem čas, který se „zhušťuje a stává se hmotnějším a umělecky viditelným, zatímco prostor se intenzifikuje a zapojuje se do pohybu času, syžetu a historie“.
 
Jeden z prvních teoretických textů o prostorové organizaci díla, Forma prostoru v moderní literatuře (Spatial Form in Modern Literature ) od Josepha Franka, vyšel v roce 1945. Pojmem ‚forma prostoru‛ Frank charakterizuje práci s narativem v literárních dílech, která ústí až v zastavení plynutí času. Důraz kladl na prostorové vztahy nezávislé na odvíjení událostí. Prostoru v poezii na základě poznatků z psychoanalýzy a fenomenologie se věnoval francouzský filozof Gaston Bachelard v práci Poetika prostoru (La poétique de l´espace, 1957).
 
Opačného názoru než Bachtin byl strukturalisticky zaměřený polský literární teoretik Janusz Sławiński, který ve své studii ze sedmdesátých let „Prostor v literatuře: základní rozdělení a úvodní samozřejmosti“ uvádí, že „fabule, svět, postavy, konstrukce času, literární komunikační situace, ideologie díla – se stále častěji jeví jako odvozeniny základní kategorie prostoru...“ Navíc upozornil na to, že jedním z literárně-teoretických problémů je samotné zkoumání prostoru, s ohledem na šíři analyzované kategorie a množství vědeckých přístupů. Sławiński se ve své studii pozastavoval nad tím, že „pod společným heslem ‚prostor‛ totiž vystupují v literárněvědných úvahách velmi rozmanité jevy, které musí být popisovány rozdílnými jazyky“. Proto rozlišil sedm vědeckých perspektiv podle aspektů prostoru, kterým se v díle zabývají. Tyto perspektivy jsou: prostor jako systematický způsob organizace zobrazeného světa, oblast historické poetiky, sémantika prostoru, hodnocení prostoru na základě kulturních vzorů, archetypální analýza prostorových univerzálií, filozoficko-spekulativní úvahy o povaze a formě literárního prostoru a samo dílo, pojímané jako prostor prostřednictvím strukturální analýzy.
 
V roce 1974 vydal francouzský sociolog a filozof Henri Lefebvre knihu Vytváření prostoru (La production de l´espace), v níž se zabýval sociálními prostory, zejména městskými. Lefebvrovy myšlenky zásadně přispěly k zvýšenému zájmu, který šel napříč vědními disciplínami, o kategorii prostoru během osmdesátých let. Zúročeny byly například v novém pojetí urbanismu amerického geografa Edwarda Williama Soji. Představitel postmoderní filozofie Michel Foucault v eseji „O jiných prostorech“ (Des espaces autres, 1984) rozděluje prostory, vždy definované určitým souborem vztahů, na vnitřní a vnější. Zajímá jej jediný určitý typ míst, tzv. heterotopie, které zaujímají vztah k ostatním místům tím, že „zpochybňují, neutralizují nebo převracejí soubor vztahů, které označují, zrcadlí nebo reflektují.“ Nejedná se o utopie, neskutečná umístění bez reálného místa, ani o jakýsi mezičlánek, „střední zkušenost“ zrcadla, ale o „jiná místa“. Ta jsou v našem světě častá a objevují se napříč kulturami, ale určitým způsobem do běžného světa nepatří. Tato místa, například určitým způsobem posvátná nebo zapovězená, popírají či převracejí ostatní místa, v nichž se žije. Osmdesátá léta nazval Michel Foucault „epochou prostoru“ a zkušenost se světem přirovnal k síti, která spojuje body a prolétá se vlastním tkanivem.
 
V devadesátých letech vznikly například významné studie Gabriela Zorana o prostoru v narativních textech. Gabriel Zoran ve studii „K teorii narativního prostoru“ částečně souhlasí s Lessingovým radikálním tvrzením, když tvrdí, že literatura je v podstatě časovým uměním, protože vztah mezi prostorem a časem v narativním textu postrádá jasnost i symetrii, kterou vykazuje, když jej aplikujeme na skutečnost.
 
Postmoderní estetika podrobila kritice eukleidovský geometrický model prostoru, který přestal dostačovat jako koncept uvažování. V narativech se začala odrážet realita pluralitních prostorů, multiplicity a interaktivity, pro niž dřívější přístupy naratologie nemají odpovídající nástroje k jejímu popisu a interpretaci. Pro postmoderní prostor je charakteristická určitá polymorfnost a roztříštěnost. Do popředí se dostává zájem o mimoliterární skutečnosti, intertextuální vztahy, mimotextové fenomény účastnící se komunikačního procesu nebo teorii fikčních světů.
 
V českém prostředí se místu (pojem „místo“ autorka upřednostňuje před pojmem „prostor“) dlouhodobě věnuje spisovatelka a literární teoretička Daniela Hodrová. Její přístup k teoretickému pojetí prostorových analýz v sobě kombinuje různé metody a stanoviska k problematice. Hodrová například mluví o literární topologii tajemných míst s pamětí, o poetice literárně předurčených míst, o mytopoetice, v níž se skutečný svět prolíná se světem zobrazeným. Podobně jako Foucault chápe Hodrová dílo jako síť vztahů, v níž prostor představuje na této síti oko či uzel.
 
Přestože zájem literárních badatelů i vědců v dalších oborech o problematiku prostoru od osmdesátých let 20. století výrazně vzrostl, postavení této kategorie v textu dodnes není jasně a přehledně definované a uznané. Zkoumání prostoru (v nejrůznějších aspektech tohoto pojmu), byť omezené pouze na  literární teorii, nabízí široké množství různých oblastí, přístupů a metod, které lze následovat nebo s nimi polemizovat. Každý jednotlivý přístup je navíc schopen postihnout jen určité aspekty prostorové problematiky.


Mgr. Karolina Válová, studentka 3. ročníku doktorandského studia na FF UK, obor románské literatury

13 Sep 2012