Neuteklo ani tolik času od letního vědeckého kempu a už je tu další setkání pedagogů přírodovědných oborů. Tentokrát ale ne všech společně. V průběhu října Otevřená věda pořádala tři týdenní kurzy pro středoškolské pedagogy.
První týden byl věnován biologii a hostil jej brněnský CzechGlobe - Centrum výzkumu globální změny AV ČR, v. v. i., následovala fyzika v pražském Ústavu fyzikální chemie J. Heyrovského a na závěr se kurzový maraton přesunul zpět do Brna, kde se v Centru pro výzkum toxických látek v prostředí Recetox konal kurz chemie.
Letošní kurzy přinesly několik významných novinek. Jejich obsah netvořily jen přednášky, naopak, byly velmi zaměřené na učitelskou praxi. Z kurzů navíc nebudou profitovat jen jejich přímí účastníci. Jak jsou tedy letošní kurzy koncipované?
Otevřená věda chce pedagogy nejen vzdělávat a inspirovat, ale ráda by jim i usnadnila práci. Proto oslovila skupinu popularizátorů v každém z oborů a požádala je, aby kompletně připravili jednu středoškolskou vyučovací hodinu. Předností těchto pilotních hodin jsou témata zpracovaná podle nejnovějších vědeckých poznatků i kreativní pojetí výkladu. Pedagogové si tak nejen rozšíří a osvěží znalosti, ale získají mnoho inspirace ke konkrétní látce. Výukové hodiny jsou od lektorů zpracované kompletně, včetně podkladových materiálů, což šetří pedagogům čas. V rámci každého kurzu pedagogové takto absolvovali deset pilotovaných hodin, z nichž si na závěr vybrali dvě, které odučí na své škole. Jelikož nelze vyloučit, že hodiny odučené na kurzech mohou v praxi na středních školách narazit na neočekávané problémy nebo naopak vznášet nové otázky, pedagogové tyto své dvě hodiny nejen odučí, ale budou je i zpětně připomínkovat a sdělovat své postřehy z praxe. Otevřená věda ve spolupráci s autory hodin tyto připomínky zpracuje a hodiny reviduje tak, aby co nejlépe vyhovovaly školní praxi. Celý soubor výukových hodin dá následně vzniknout publikaci, která bude dostupná pro ostatní zájemce z řad středoškolských pedagogů.
Na kurzech byla k vidění nejrůznější zpracování zadané látky. Našly se klasické laboratorní hodiny, debatní koncepty i například desková hra. Reakce pedagogů potvrzovaly, že se lektoři vydali správnou cestou. Škola hrou najednou nebyla jen pro studenty, ale i pro učitele.
Máme radost, že měly hodiny úspěch a děkujeme všem lektorům za jejich píli i účastníkům kurzů za skvělou atmosféru. Velký dík patří i hostujícím ústavům, které se o nás v průběhu kurzů perfektně staraly. A vy se těšte na novou publikaci, protože to vypadá, že bude opravdu stát za to!
24.10.2014