Martina Šárovcová

Nahoru

Kontakt

Mgr. Martina Šárovcová PhD., roz. Kratochvílová
Husova 4, 110 00 Praha 1, č. dveří 203
sarovcova@udu.cas.cz
+420 221 183 511

Nahoru

Osobní profil

od 2014 Ústav dějin umění AV ČR, v. v. i., Praha
2003–2011 doktorské studium, Ústav pro dějiny umění FF UK v Praze
1997–2003 magisterské studium, Ústav pro dějiny umění FF UK v Praze

Nahoru

Předmět(y) odborného zájmu

iluminované rukopisy raného novověku, knižní kultura, ikonografie, umění a reformace

Nahoru

Současné projekty

Iluminované liturgické rukopisy 16. až 18. století v Čechách a na Moravě jako kulturně historický fenomén

Nahoru

Bibliografie (výběrová)

Bibliografie od roku 1994 (ASEP)

 

KNIHY, EDITOVANÉ SBORNÍKY

  • Graduál český 1604–1605. Graduál Nového Města nad Metují (kat. výst.). Nové Město nad Metují 2012

KAPITOLY V KNIHÁCH

  • Amicitia et memoria. Nicolaus Ieremiae Trzebechovinus (1578–1645) jako autor veršů v iluminovaných chorálních knihách, in: Alena Volrábová (ed.), Ars linearis IV, Praha 2014, s. 12–19.
  • Svatopluk varující své tři syny před nesvorností jako obraz konfesní situace v Čechách?, in: Kateřina Horníčková–Michal Šroněk (ed.), In puncto religionis. Konfesní dimenze předbělohorské kultury Čech a Moravy, Praha 2013, s. 205–216.
  • Choral Books from the Observant Franciscan Monastery in Wrocław from the End of the 17th Century, in: Paweł Gancarczyk–Lenka Hlávková-Mráčková–Remigiusz Pośpiech (ed.), The Musical Culture of Silesia before 1742. New Contexts–New Perspectives (= Eastern European Studies in Musicology 1), Frankfurt am Main 2013, s. 317–326.
  • Mše sv. Řehoře v Litoměřickém graduálu, in: Petr Hlaváček et al. (ed.), O felix Bohemia! Studie k dějinám české reformace (= Europaeana Pragensia 5), Praha 2013, s. 158–172.
  • K ikonografii 1. nikajského koncilu, in: Alena Volrábová (ed.), Ars linearis III, Praha 2012, s. 12–16.
  • Hi sunt duae Olivae, et duo Candelabra in conspectu Dei terra stantia. Jan Hus a Martin Luther jako svědkové počátku posledního času, in: Klára Benešovská–Jan Chlíbec (ed.), V zajetí středověkého obrazu. Kniha studií k jubileu Karla Stejskala, Praha 2011, s. 203–217.
  • Cantate Domino canticum novum. Iluminované hudební rukopisy české reformace, in: Kateřina Horníčková–Michal Šroněk (ed.), Umění české reformace, Praha 2010, s. 413–468.
  • Neznámý pražský iluminátor Adam Cibus a Písně chval božských z roku 1587, in: Alena Volrábová (ed.), Ars linearis II. Grafika a kresba českých zemí v evropských souvislostech, Praha 2010, s. 4–11.
  • Dačický graduál (kat. heslo), in: Vladimír Maňas–Zdeněk Orlita–Martina Potůčková (ed.), Zbožných duší úl. Náboženská bratrstva v kultuře raněnovověké Moravy, Olomouc 2010, s. 78–80, č. kat. 14 (spoluautor Vladimír Maňas).
  • Jan Květ a Martinická bible, in: Milena Bartlová–Hynek Látal (ed.), Tvarujete si sami? Sborník 3. sjezdu historiků umění 25.–26. září 2008, Praha 2010, s. 274–285.
  • Filip křtící služebníka etiopské královny. Příspěvek k poznání ikonografie rukopisů utrakvistické provenience, in: Alena Volrábová (ed.), Ars linearis. Stará grafika a kresba Čech, Německa a Slezska v evropských souvislostech, Praha 2009, s. 10–19.
  • Ad fontes. Metodologie zkoumání českého renesančního knižního malířství v 19. a 20. století a její vliv na současnou interpretaci této problematiky, in: Luba Hédlová–Robert Mečkovský–Jitka Matulová (ed.), 2. ročník konference studentů doktorských programů dějin umění v České republice 1.–2. listopadu 2008, Brno 2009, s. 58–65.
  • Réva vinná v českých renesančních iluminovaných rukopisech, in: Jan Kilián (ed.), „Trpké býti zdá se?“. Víno a vinařství v českých zemích ve středověku a v raném novověku. Sborník příspěvků z konference konané v Mělníce 2.–4. dubna 2008, Mělník 2009, s. 229–244.
  • Malířská výzdoba Žlutického graduálu, in: Petr Brodský (ed.), Žlutický kancionál (1558–2008). 450 let žlutického kancionálu, Žlutice 2008, s. 41–43.
  • Modus legendi: Illuminated Utraquist Choir Books of the Bohemian Renaissance, in: Michal Šroněk–Milena Bartlová (ed.), Public Communication in European Reformation. Artistic and other Media in Central Europe 1380–1620, Prague 2007, s. 133–142.
  • Adventní motivy v iluminovaných rukopisech 16. století, in: Kateřina Horníčková–Michal Šroněk (ed.), Žena ve člunu. Sborník Hany J. Hlaváčkové, Praha 2007, s. 39–52.
  • Neznámá iluminace z chorální knihy ze 16. století, in: Alena Volrábová (ed.), Verba volant, scripta manent. Příspěvky z kolokvia o kresbě a grafice Anně Rollové k narozeninám, Praha 2006, s. 2–5.

ČLÁNKY

  • A Little Known Utraquist Gradual in the British Library in London, The Bohemian Reformation and Religious Practice 9 (Filosofický časopis, Special Issue 10, ed. Zdeněk V. David–David R. Holeton), 2014, s. 250–278.
  • „Wartenberga domus, quare tua lumina manant ?“ Pohnutý příběh vartenberského epitafu. Neznámá iluminace s epitafem svatovítského probošta Jana z Vartenberka († 1508), Knihy a dějiny 20, 2013, s. 6–30.
  • Jan Hus in Illuminated Manuscripts of the Bohemian Renaissance, The Bohemian Reformation and Religious Practice 8 (Filosofický časopis, Special Issue 3, ed. Zdeněk V. David–David R. Holeton), 2011, s. 286–314.
  • Auswahlbibliographie zu den Böhmischen illuminierten musikalischen Handschriften (1526–1620), Studia Rudolphina 11, 2011, s. 153–163.
  • Matouš Radouš und das Königgrätzer Graduale, Studia Rudolphina 11, 2011, s. 61–76.
  • Rébus Unhoštského rorátníku. K provenienci, objednavatelům a dataci iluminovaného hudebního pramene z počátku 17. století, Umění LVIII, 2010, s. 388–402.
  • Zmizelé renesanční iluminace, Umění LV, 2007, s. 374–386.
  • Mezi anachronismem a historismem. Nové pohledy na české renesanční knižní malířství, Umění LV, 2007, s. 274–285.
  • Neznámý iluminovaný rukopis z fondu Královské kolegiátní kapituly sv. Petra a Pavla na Vyšehradě v Praze, Umění LIV, 2006, s. 449–459.
  • Kodikologické puzzle rukopisů. Habent sua fata libelli, Umění LIII, 2005, s. 551–565
  • Recepce a transformace protestantské ikonografie. Lounský graduál Jana Táborského, Umění LIII, 2005, s. 444–465.
  • K provenienci Staroměstského a Křižovnického graduálu, Umění LIII, 2005, s. 323–334.
Nahoru

Ostatní významné aktivity (členství, ceny, kurátorská činnost)

  • 2010 autorská spolupráce na výstavě Kníže Václav, světec a panovník (kurátor: Marta Vaculínová, autoři: Andreas Fingernagel, Martina Šárovcová), Praha: Národní muzeum, 24. 3.–2. 5. 2010
  • 2009 autorská spolupráce na výstavě Umění české reformace (1380–1620) (autoři: Kateřina Horníčková, Michal Šroněk, spolupráce: Milena Bartlová, Martina Šárovcová, Ondřej Jakubec, Jiří Just), Praha: Císařská konírna Pražského hradu, 16. 12. 2009–4. 4. 2010
  • 2009 stipendium Kateřina Dušková Memorial Fellowship v rámci projektu Studia Rudolphina Ústavu dějin umění AV ČR, v. v. i.