Z cyklu
Seminář Ústavu termomechaniky
Mikrokosmos a makrokosmos: záhady a souvislosti
přednáší Jiří Chýla, FZÚ AV ČR, v. v. i.
3. prosince 2014 (středa), 10.00
Přednášková místnost B
Více
Studuje Gymnázium v České Lípě.
Navštěvuje stáž 3.23/2 Optické měřící metody ve vysokorychlostní aerodynamice – jedna z možností jak zkoumat fyzikální děje v parních turbínách a v leteckých motorech pod vedením Ing. Martina Luxy, Ph.D..
Stáž probíhá v Laboratoři vnitřních proudění, která je součástí Aerodynamické laboratoře v Novém Kníně.
1. Jaké bylo vaše první setkání s vědou?
V prvním ročníku gymnázia jsem se zúčastnila fyzikální olympiády a ze zvědavosti následně také Fyzikálního týdne FJFI ČVUT, kam od té doby jezdím pravidelně. Se skutečným akademickým prostředím jsem se ale setkala až díky této stáži.
2. Jaké jste si vybrala téma stáže?
Optické měřicí metody ve vysokorychlostní aerodynamice, aneb fyzikální děje v parních turbínách a leteckých motorech.
3. Proč jste se rozhodla nastoupit na vědeckou stáž a vybrala si dané téma?
O projektu Otevřená věda jsem se dozvěděla ve škole a zaujal mne jako možnost naučit se něco přesahující středoškolské osnovy fyziky a matematiky, a setkat se s lidmi působícími na poli vědy. Téma zabývající se proudovými motory a parními turbínami mi na první pohled přišlo blízké a zajímavé, třebaže jsem se s ním do té doby setkala pouze okrajově.
4. Můžete nám stručně přiblížit, jak stáž probíhá, co jste se v rámci ní naučila?
Stáž začala v květnu 2010 a bude probíhat až do r. 2012. Obvykle jednou za dva týdny dojíždím do Ústavu termomechaniky v Praze, popř. do detašované Aerodynamické laboratoře v Novém Kníně.
Během stáže mám možnost účastnit se prováděných měření v experimentálním aerodynamickém tunelu, sama si vyzkoušet různé metody optických měření, vyhodnocování interferogramů a šlírových obrázků, také se postupně seznamuji s potřebným teoretickým základem.
5. Splňuje stáž vaše očekávání a co nového vám přinesla?
Před nástupem na stáž jsem ani zdaleka neměla ucelenou představu o tom, co bude zahrnovat, ani jak přesně bude probíhat. V tomto ohledu to pro mě byl krok do neznáma. Ovšem stáž zdaleka předčila veškerá má očekávání a celá problematika mě naprosto nadchla.
6. Jak probíhá spolupráce s vaším lektorem?
Naprosto skvěle. Vždy mi vše vysvětlí s ohledem na mé znalosti (a středoškolský matematický aparát), také mě postupně zásobuje zajímavou literaturou. Jsem mu moc vděčná za všechnu vstřícnost a ochotu, a také trpělivost, kterou se mnou má.
7. Láká vás daná vědecká oblast a chtěla byste se jí dále věnovat, popřípadě ji studovat na vysoké škole?
Rozhodně bych chtěla studovat na VŠ v rámci technických oborů, ať už přímo v oblasti termomechaniky, energetiky, či experimentální fyziky. Konkrétním zaměřením si ale zatím jistá nejsem.
8. Budete pokračovat ve vědecké práci i po ukončení stáže?
V to doufám a udělám pro to maximum.
9. Ovlivní absolvování stáže váš výběr vysoké školy nebo vaše další studium?
Jen do určité míry. Už před tím jsem byla rozhodnutá pro studium technického oboru, stáž mi spíše pomohla mé představy upřesnit a postrčila mě správným směrem.
10. Jaké jsou vaše studijní a profesní plány a cíle do budoucna?
Momentálně se soustředím na přípravu ke státní maturitě. Chtěla bych se ale přihlásit na Jadernou fakultu ČVUT a moc ráda bych nějakou dobu studovala v zahraničí. Potom se uvidí, co dál.
Reportáž ze stáže Heleny Picmausové a ing. Martina Luxy, která probíhá v Aerodynamické laboratoři v Novém Kníně, můžete zhlédnout zde: