Stejně jako aktivity pro studenty, které pořádáme, i kurzy vzdělávání vědeckých odborníků jsou dlouhodobým projektem. Jedna z fází tohoto projektu skončila s loňským rokem. A co že to vlastně učíme odborníky, vědce? Vždyť ti toho přece tolik vědí, copak je potřeba je ještě něčemu učit?
Odborné znalosti jsou samozřejmě základem pro práci vědce, vědě jako takové ale prospívá, když o ní ti, kteří ji znají nejlépe, dovedou zajímavě mluvit. Povídat o vědeckých tématech tak, aby byla srozumitelná široké veřejnosti, přitom není nic jednoduchého. Vědci jsou navíc často odkázáni jen sami na sebe, neboť zdrojů, odkud čerpat inspiraci pro popularizační aktivity, v České republice mnoho není. Těm, kteří mají i přes svou vytíženost zájem o tuto opomíjenou vědeckou oblast, jsme nabídli pomocnou ruku a zorganizovali pro ně projekt Vzdělávání popularizátorů vědy zaměřený na popularizaci vědy a výzkumu na jednotlivých ústavech AV ČR. Kurz probíhal od září do konce roku v několikadenních blocích.
V prosinci byl pátým a zároveň posledním vzdělávacím blokem tento kurz úspěšně ukončen. Pátý blok kurzu kladl popularizátorům za úkol, aby vytvořili popularizační přednášku a prezentovali ji středoškolskému publiku. Studentům jsme svěřili velice důležitou roli, což bylo samotné hodnocení projevu jednotlivých popularizátorů. Studenti hodnotili vědce z několika hledisek, například verbální i neverbální dovednosti, zajímavost přednášek, obsahová srozumitelnost, zprostředkování vědomostí veřejnosti. Prezentace probíhaly ve třech oddělených skupinách, každá na jiné škole. Popularizátoři, kteří dosáhli v hodnocení nejlepšího skóre ze skupiny, absolvují na jaře 2015 několikadenní zahraniční vzdělávací stáž.
První série přednášek od vědců z Biologického centra AV ČR, v. v. i. se uskutečnila na Gymnáziu Česká v Českých Budějovicích. Studenti se dozvěděli zajímavé informace o invazivních a neinvazivních druzích berušek (slunéček); o vlastnostech, zajímavostech a extrakci DNA; dále o faktu, proč nejsme zavaleni listím, když už ze stromů odpadává miliony let; o tom, jak si rostliny „ povídají“ s okolím; o zázracích létání hmyzu; o životě mravenců a o světě elektromagnetického záření a vlnových délkách. (Fotogalerie z kurzu zde.)
Druhá série popularizačních mini-přednášek byla studentům představena na Gymnáziu Olgy Havlové v Ostravě. Přednášejícími byli zkušení vědci z Ústavu geoniky AV ČR, v. v. i. v Ostravě. Studentům byla představena témata, jako například environmentální geografie, obrábění vodním paprskem, co je to bioplyn, 3D RTG tomografie a její využití při výzkumu hornin. (Fotogalerie z kurzu zde.)
Třetí a poslední sérii popularizačních mini-přednášek odprezentovali popularizátoři z Astronomického ústavu AV ČR, v. v. i. na Gymnáziu Říčany. Studenti se seznámili s taji vesmíru, zejména s principem fungování černých děr, jejich hledáním ve vesmíru a pozorováním, s koloběhem hmoty v galaxii, tvorbou hvězd a s planetkami, meteory a meteority. (Fotogalerie z kurzu zde.)
Všem účastníkům děkujeme za spolupráci a přejeme hodně štěstí, sil a odhodlání k popularizaci české, a nejen české, vědy.
Chtěli bychom zároveň poděkovat školám, které našim vědcům umožnily ve svých prostorech mini-přednášky odprezentovat. Jmenovitě tedy Gymnáziu Česká v Českých Budějovicích, Gymnáziu Olgy Havlové v Ostravě a Gymnáziu Říčany. Děkujeme!
6.1.2015