Seznam publikací
Hledat publikace podle kritérií
Anebo publikace prohledejte fulltextově
Cílem článku je prozkoumat Hegelovu koncepci dialektiky a určit, které její prvky pronikají do pozice hermeneutické fenomenologie, v níž se, zvláště díky H.-G. Gadamerovi, pojem dialektičnosti zkušenosti stal důležitou součástí teorie rozumění. Článek vychází z přesvědčení, že motivy platónské dialektiky působí v hermeneutice společně s motivy Hegelovy dialektiky, jež svůj smysl čerpají z vývojové souvislosti moderní filozofie.
The aim of the paper is to introduce larp (short for live action roleplay) as an alternative form of medium. I argue that larping has grown into a quite specific medium with a unique combination of characteristics; however, it is still on the borders of game, improvised drama, artistic happening and experience education. I show how participants are encouraged to escape reality, explore it, how they are exposed to it or even how they could change it.
článku je představen desetipoložkový index měřící soudržnost třídního kolektivu, přičemž je kladen důraz na proces jeho vytváření. Nejprve je představen interdisciplinární kontext zkoumání sociální koheze a také pojetí různých autorů. Na základě zvoleného multidimenzionálního přístupu Adea Kearnse a Raye Forresta byla sestavena robustní baterie čítající 31 položek, které byly dotazovány v rámci dotazníkového šetření na jednom z pražských gymnázií (n = 465).
This article deals with the topic of mixed mode data collection in quantitative social research. The first part of the article introduces mixed mode data collection in terms of its development, characteristics and terminology. Thereafter, there is a discussion of mixed mode data research design and its usage. In the second part of this paper there is a discussion of important criteria in the effective used of a mixed mode data research design.
Zestručněná zpráva výzkumného týmu sociologie a psychologie v rámci projektu bezpečnostního výzkumu „Problematika kybernetických hrozeb z hlediska bezpečnostních zájmů České republiky“
Kniha se zaměřuje na současná uspořádání partnerství a rodiny a vysvětluje jejich proměny a různorodost. Zároveň se věnuje analýze toho, jak lidé kombinují pracovní a soukromý život, jak se způsoby tohoto kombinování mění v čase a jaká nerovně rozložená rizika z toho vyplývají. Tyto proměny nahlížejí autorky perspektivou výzkumu životních drah.
Předkládaný text analyzuje za použití kvalitativních a kvantitativních výzkumných komunikační kanály a vzorce komunikace mezi tvůrci politik, zainteresovanými stranami (např. společnostmi) a občany v oblasti bezpečnosti a rizika vzhledem ke třem specifickým oblastem - letecké dopravě, veřejné dopravě a národní kritické infrastruktuře v deseti zemích. Analýza se zaměřuje na kompromisy mezi bezpečností, soukromím, zdravím a osobní důstojností.
Předkládaný text popisuje a srovnává analýzu diskursů a zdůvodnění témat bezpečnosti a rizika v novinách deseti zemí v rámci EU (Německo, Itálie, Velká Británie, Španělsko, Česká republika, Slovensko a Polsko) a mimo EU (Mexiko, Spojené státy americké) a ve čtyřech expertních blozích. Analýza se také soustředí na komunikační kanály a vzorce komunikace a prevence rizika pro specifické cílové skupiny.
Text představuje aktivní role-playing jako výzkumnou experimentální metodu v sociálních vědách. Zasazuje role-playing do rámce simulačních výzkumných metod, rozkrývá jeho epistemologii a dosavadní metodologická uchopení zejména v sociální psychologii. Hlavní linií textu je obhajoba epistemologických kvalit metody a experimentu v sociálních vědách obecně.
Cílem příspěvku je nahlédnout z perspektivy sociologa na diferenci mezi divákem (konzumentem filmu a divadla) a hráčem (primárně konzumentem rolových her, larpu), respektive popsat, jak je tato diference (de)konstruována z pozice hráče a jak souvisí s bojem o uznání jeho statusu oproti statusu diváka.
Cenu Milady Paulové ustavilo v roce 2009 Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR a každoročně ji ve spolupráci s Národním kontaktním centrem – ženy a věda Sociologického ústavu Akademie věd ČR, v.v.i., udílí významné české badatelce za celoživotní přínos vybranému vědeckému oboru. Ocenění nese jméno české historičky Milady Paulové, první ženy, která získala právo přednášet na univerzitě a později se stala také první profesorkou na našem území.
Kniha je výstupem týmového etnografického výzkumu, který autorky a autoři prováděli v letech 2011–2013 na pěti katedrách českých vysokých škol, včetně jedné školy soukromé.
Facebook
Twitter