News

31 Aug 2015

Právě vyšlé č. 4 Československé psychologie

přináší nový pohled na afekty z pera I. Poláčkové Šolcové a R. Trnky. Přehledové studie jsou zaměřeny na kriminální myšlení (P. Faridová) a sociální oporu u onkologicky nemocných dětí a dospívajících (T. Blažková a V. Koutná). Výzkumné studie jsou věnovány spokojenosti dětí (L. Hodačová a kol.) a všímavosti (U. Akin a A. Akin). Nedožité sedmdesátiny L. Osecké jsme si připomněli její statí s využitím strukturní analýzy. V nekrologu vzpomněli L. Csémy a J. Kožený na život a dílo předního českého psychologa L. Kubičky.

23 Jun 2015

Mgr. Sylvii Graf, Ph.D.

byla udělena v letošním roce prémie Otto Wichterleho určená pro perspektivní mladé badatele (Detail).

23 Jun 2015

IMPACT FACTOR

Impact factor časopisu Československá psychologie pro rok 2014 je 0,239.

17 Jun 2015

Psychologický ústav AV ČR, v.v.i. vydal knihu "Člověk v kontextech celoživotního vývoje", jejímž editorem je ředitel ústavu M. Blatný.

Kniha shrnuje nejvýznamnější výsledky výzkumu vědeckých pracovníků Psychologického ústavu Akademie věd České republiky, tak jak vznikaly v prvním desetiletí tohoto století.

More news

PsÚ AV ČR  › People & Contacts  › Personal web-pages  › smolik

PhDr. Filip Smolík, PhD.

Institute of Psychology, Academy of Sciences of the Czech Republic, p.r.i.
Hybernská 8, 110 00 Praha 1
Phone +420 221 403 907, fax +420 222 221 652
Email: smolik at praha.psu.cas.cz

 

Areas of interest

  • Language acquisition, the development of grammatical knowledge, tools for assessing grammar and language development
  • Psycholinguistics, processing of grammatical structure
  • Genetics of cognitive abilities
  • Statistical methods for longitudinal research and non-normally distributed data

 

Representative publications

(see also the complete publications list)

Smolík, F. (in press, accepted). Word order and information structure in Czech 3-and 4-year-olds' comprehension. First Language.

Smolík, F. (2014). The Use of Gender Information in Lexical Processing in Czech 23-Month-Olds: An Eyetracking Study. In: Orman, W., Valleau, M. J. (Eds.): Proceedings of the 38th annual Boston University Conference on Language Development. Somerville, MA: Cascadilla Press. 

Smolík, F., Vávrů, P. (2014). Sentence imitation as a marker of SLI in Czech: disproportionate impairment of verbs and clitics. Journal of Speech, Language and Hearning Research, 57, 837-849. DOI: 10.1044/2014_JSLHR-L-12-0384 abstract

Smolík, F. (2014).Noun imageability facilitates the acquisition of plurals: survival analysis of plural emergence in children.Journal of Psycholinguistic Research, 43, 335-350. DOI: 10.1007/s10936-013-9255-5 abstract

Markova, G., Smolík, F. (2014). What Do You Think? The Relationship between Person Reference and Communication About the Mind in Toddlers. Social Development, 23, 61-79. DOI: 10.1111/sode.12044 abstract

Smolík, F., Seidlová Málková, G. (2011). Validity of language sample measures taken from structured elicitation procedures in Czech. Československá psychologie, 55, 451-461.

Smolík, F. (2010). Using multilevel modeling in the analysis of experimental data: cumulative effects of structural priming in children. Studia Psychologica, 52, 229-242.

Rice, M., Smolík, F., Perpich, D., Thompson, T., Rytting, N., Blossom, M. (2010):Mean length of utterance levels in 6-month intervals for children 3-9 years with and without language impairments. Journal of Speech, Language and Hearing Research,53, 333-49.

 

Rice, M., Smolík, F. (2007):Genetic Language Disorders. In Gaskell, G. (Ed.): Oxford Handbook of Psycholinguistics. Oxford, England: Oxford University Press.

 

Smolík, F. (2005). Lexical Growth and Acquisition of Morphological Forms. In: Burgos, A., Clark-Cotton, M. R., Ha, S.: Proceedings of the 29th annual Boston University Conference on Language Development. Somerville, MA: Cascadilla Press.

 

Education

2001-2006 Child Language Program, University of Kansas v Lawrence, KS, USA. PhD. awarded 2006. Dissertation Grammar sensitivity in children: syntactic priming and error detection. Advisor: Mabel Rice. Committee: Susan Kemper, Vicky Peyton, Holly Storkel, Mike Vitevitch.
2000 PhDr. ("small doctorate"), rigorous exam in General Psychology, Faculty of Arts, Charles University, Prague.
1994-1999 Studies in Psychology program, Faculty of Arts, Charles University, Prague, concentration in theory and research. Thesis Psychologické aspekty osvojování jazyka (Psychological aspects of language acquistion).
1993-1994 Studies in Psychology program, Faculty of Arts, Palacky University, Olomouc.

 

Professional experience

2002-2006 Graduate research assistant, Language acquisition studies lab, University of Kansas, Lawrence, KS, USA.
1996-present Institute of Psychology, Academy of Sciences, Czech Republic. Prague branch. Initialy research assistant, currently postdoc.
1997-1998

Research assistant, Laboratory of psychometric studies, Psychiatric center Prague.Participated in the development of the Prague newborn behavior description method.