News

24 Sep 2015

Připravujeme pro Vás Den otevřených dveří

KDY: 3. listopadu 2015 v 10:00 a 14:00 hodin.
KDE: Psychologický ústav AV ČR, Hybernská 8 - Praha 1.
A co Vás čeká? Návštěvníci si prohlédnou laboratoř včetně pomůcek pro vyšetřování dospělých i dětských účastníků výzkumu. Uvidí také přístrojovou techniku používanou v laboratoři (detail).

24 Sep 2015

Co je to psychologický test

V rámci Týdne vědy a techniky pořádané Akademií věd ČR se uskuteční přednáška prof. Urbánka, která srozumitelnou formou vysvětlí, jak psychodiagnostické metody vznikají, jak jsou ověřovány jejich kvality a jak může např. i laik poznat, zda použitá psychodiagnostická metoda je pravděpodobně spíše kvalitní, ověřená, nebo naopak problematická a nebo zcela nevědecká (detail).

22 Sep 2015

Zveme Vás na přednášku a křest knihy "Češi a jejich sousedé" - Brno, 6.11.2015

Jaké jsou vztahy Čechů a obyvatel čtyř sousedních zemí? Co si myslí Češi o svých sousedech a příslušníci sousedních národů o Češích? Jak probíhají kontakty Čechů s lidmi sousedních národností a jak tyto kontakty ovlivňují jejich vzájemnou oblíbenost? Na tyto a další otázky odpoví autorky monografie Češi a jejich sousedé shrnující výsledky několikaletého výzkumu ve středoevropském regionu (Detail).

22 Sep 2015

Americký psycholog prof. Philip G. Zimbardo převzal nejvyšší vyznamenání Akademie věd ČR

Prof. Drahoš na slavnostním ceremoniálu 18. září v sídle Akademie věd ČR v Praze ocenil jeho zásluhy o rozvoj světové psychologie a vědy i jeho spolupráci s českou vědeckou obcí (Detail).

More news

PsÚ AV ČR  › People & Contacts  › Personal web-pages  › smolik

PhDr. Filip Smolík, PhD.

Institute of Psychology, Academy of Sciences of the Czech Republic, p.r.i.
Hybernská 8, 110 00 Praha 1
Phone +420 221 403 907, fax +420 222 221 652
Email: smolik at praha.psu.cas.cz

 

Areas of interest

  • Language acquisition, the development of grammatical knowledge, tools for assessing grammar and language development
  • Psycholinguistics, processing of grammatical structure
  • Genetics of cognitive abilities
  • Statistical methods for longitudinal research and non-normally distributed data

 

Representative publications

(see also the complete publications list)

Smolík, F. (in press, accepted). Word order and information structure in Czech 3-and 4-year-olds' comprehension. First Language.

Smolík, F. (2014). The Use of Gender Information in Lexical Processing in Czech 23-Month-Olds: An Eyetracking Study. In: Orman, W., Valleau, M. J. (Eds.): Proceedings of the 38th annual Boston University Conference on Language Development. Somerville, MA: Cascadilla Press. 

Smolík, F., Vávrů, P. (2014). Sentence imitation as a marker of SLI in Czech: disproportionate impairment of verbs and clitics. Journal of Speech, Language and Hearning Research, 57, 837-849. DOI: 10.1044/2014_JSLHR-L-12-0384 abstract

Smolík, F. (2014).Noun imageability facilitates the acquisition of plurals: survival analysis of plural emergence in children.Journal of Psycholinguistic Research, 43, 335-350. DOI: 10.1007/s10936-013-9255-5 abstract

Markova, G., Smolík, F. (2014). What Do You Think? The Relationship between Person Reference and Communication About the Mind in Toddlers. Social Development, 23, 61-79. DOI: 10.1111/sode.12044 abstract

Smolík, F., Seidlová Málková, G. (2011). Validity of language sample measures taken from structured elicitation procedures in Czech. Československá psychologie, 55, 451-461.

Smolík, F. (2010). Using multilevel modeling in the analysis of experimental data: cumulative effects of structural priming in children. Studia Psychologica, 52, 229-242.

Rice, M., Smolík, F., Perpich, D., Thompson, T., Rytting, N., Blossom, M. (2010):Mean length of utterance levels in 6-month intervals for children 3-9 years with and without language impairments. Journal of Speech, Language and Hearing Research,53, 333-49.

 

Rice, M., Smolík, F. (2007):Genetic Language Disorders. In Gaskell, G. (Ed.): Oxford Handbook of Psycholinguistics. Oxford, England: Oxford University Press.

 

Smolík, F. (2005). Lexical Growth and Acquisition of Morphological Forms. In: Burgos, A., Clark-Cotton, M. R., Ha, S.: Proceedings of the 29th annual Boston University Conference on Language Development. Somerville, MA: Cascadilla Press.

 

Education

2001-2006 Child Language Program, University of Kansas v Lawrence, KS, USA. PhD. awarded 2006. Dissertation Grammar sensitivity in children: syntactic priming and error detection. Advisor: Mabel Rice. Committee: Susan Kemper, Vicky Peyton, Holly Storkel, Mike Vitevitch.
2000 PhDr. ("small doctorate"), rigorous exam in General Psychology, Faculty of Arts, Charles University, Prague.
1994-1999 Studies in Psychology program, Faculty of Arts, Charles University, Prague, concentration in theory and research. Thesis Psychologické aspekty osvojování jazyka (Psychological aspects of language acquistion).
1993-1994 Studies in Psychology program, Faculty of Arts, Palacky University, Olomouc.

 

Professional experience

2002-2006 Graduate research assistant, Language acquisition studies lab, University of Kansas, Lawrence, KS, USA.
1996-present Institute of Psychology, Academy of Sciences, Czech Republic. Prague branch. Initialy research assistant, currently postdoc.
1997-1998

Research assistant, Laboratory of psychometric studies, Psychiatric center Prague.Participated in the development of the Prague newborn behavior description method.