Aktuality

24.9.2015

Připravujeme pro Vás Den otevřených dveří

KDY: 3. listopadu 2015 v 10:00 a 14:00 hodin.
KDE: Psychologický ústav AV ČR, Hybernská 8 - Praha 1.
A co Vás čeká? Návštěvníci si prohlédnou laboratoř včetně pomůcek pro vyšetřování dospělých i dětských účastníků výzkumu. Uvidí také přístrojovou techniku používanou v laboratoři (detail).

24.9.2015

Co je to psychologický test

V rámci Týdne vědy a techniky pořádané Akademií věd ČR se uskuteční přednáška prof. Urbánka, která srozumitelnou formou vysvětlí, jak psychodiagnostické metody vznikají, jak jsou ověřovány jejich kvality a jak může např. i laik poznat, zda použitá psychodiagnostická metoda je pravděpodobně spíše kvalitní, ověřená, nebo naopak problematická a nebo zcela nevědecká (detail).

22.9.2015

Zveme Vás na přednášku a křest knihy "Češi a jejich sousedé" - Brno, 6.11.2015

Jaké jsou vztahy Čechů a obyvatel čtyř sousedních zemí? Co si myslí Češi o svých sousedech a příslušníci sousedních národů o Češích? Jak probíhají kontakty Čechů s lidmi sousedních národností a jak tyto kontakty ovlivňují jejich vzájemnou oblíbenost? Na tyto a další otázky odpoví autorky monografie Češi a jejich sousedé shrnující výsledky několikaletého výzkumu ve středoevropském regionu (Detail).

22.9.2015

Americký psycholog prof. Philip G. Zimbardo převzal nejvyšší vyznamenání Akademie věd ČR

Prof. Drahoš na slavnostním ceremoniálu 18. září v sídle Akademie věd ČR v Praze ocenil jeho zásluhy o rozvoj světové psychologie a vědy i jeho spolupráci s českou vědeckou obcí (Detail).

Více aktualit

PsÚ AV ČR  › Lidé  › cv  › kollerova

PhDr. Lenka Kollerová (rozená Fráňová), Ph.D.

Psychologický ústav Akademie věd České republiky, v.v.i.
Hybernská 8, 110 00 Praha 1
E-mail:
kollerova@praha.psu.cas.cz
Tel: +420 221 403 906

 

Výzkumné zájmy

  • agresivní a prosociální chování

  • vrstevnické vztahy a morální vývoj ve škole

  • depresivní symptomy a školní výkon

 

Vzdělání

2011     Ph.D. , Katedra psychologie, Univerzita Karlova, Praha, Česká republika 
2004     PhDr., Katedra psychologie, Univerzita Karlova, Praha, Česká republika 
2003     Mgr., Katedra psychologie, Univerzita Karlova, Praha, Česká republika
2002     pobyt na Psychology Department, The George Washington University, Washington, D.C., USA

 

Pracovní zkušenosti

2004 – nyní     výzkumná pracovnice (od r. 2012 postdoktorandka), Psychologický ústav, AV ČR

 

Výzkumné projekty a ocenění

2015 – 2017 řešitelka grantu Obrana obětí šikany: Longitudinální role  individuálních a skupinových faktorů financovaného Grantovou agenturou ČR

2012 – 2014 spolupracovnice na grantu Školní šikana jako proces – sociálně kognitivní analýza třídní šikany financovaném Grantovou agenturou ČR( č. P 407/12/2325)

2008 – 2010 spolupracovnice na grantu Eticko-psychologické faktory šikany a jejího zvládání na základní škole financovaném Grantovou agenturou AV ČR (č. IAA 700250801)

2005 – 2007 řešitelka grantu Školní podvýkonnost v kontextu depresivní symptomatiky u dětí ve věku 9-11 let financovaného Grantovou agenturou ČR (č. 406/05/0915)

2015 Most Read article throughout 2014 in the Journal of Moral Education

2006 Best Poster Award, 6th International Neuropsychiatry Congress: Sydney, 10. - 14. 2006

2003 Cena profesora Matějčka za vynikající diplomovou práci v oblasti dětské a vývojové psychologie

 

Členství v profesních organizacích

Society for Research in Child Development (SRCD)

 

Publikace

Kollerová, L.,  Janošová, P., Říčan, P. (2015): Moral motivation in defending classmates victimized by bullying, European Journal of Developmental Psychology, 12(3), 297-309.

Kollerová, L., Janošová, P., Říčan, P. (2014). Good and evil at school: Bullying and moral evaluation in early adolescence. Journal of Moral Education, 43(1), 18-31. Článek ke stažení (počet limitován) zde.

Kollerová, L., Janošová, P., Říčan, P. (2014). Moral disengagement from bullying: The effects of gender and classroom. New Educational Review, 37(3), 280-291. 

Kollerová, L., (2014). Depresivní symptomy souvisejí se školním výkonem už v mladším školním věku. In M. Blatný (Ed.), Člověk v kontextech celoživotního vývoje, s. 117-131, Brno: Psychologický ústav AV ČR, v.v.i.

Janošová, P., Kollerová, L., Zábrodská, K. (2014). Školní šikana v současnosti – její definice a operacionalizace. Československá psychologie, 58(4), 368-377.     

Kollerová, L., Janošová, P. (2011). Výzkum psychologických aspektů šikanování mezi žáky na základních školách v ČR. In A. Šimegová & M. Kováčová (Eds.), Šikanovanie v prostredí školy: možnosti prevencie a zvládani, s. 119-133, Trnava: Pedagogická fakulta, Trnavská univerzita v Trnave.   

Fráňová, L. (2010). Školní šikana z pohledu morální kognice: přehled vybraných poznatků. Československá psychologie, 54(2), 175-185.   

Fráňová, L., Lukavský, J., Preiss, M. (2008). Relationship of Children’s Depression Inventory Factor Structure to School Achievement. Studia Psychologica, 50(4), 383-394.   

Fráňová, L., Preiss, M. (2008). Školní známky ve vztahu k depresivní symptomatice, inteligenci a neuropsychologickým proměnným. Československá psychologie, 52(4), 321-337.  

Fráňová, L., Lukavský, J., Preiss, M. (2006). Školní podvýkonnost a subjektivní míra depresivních symptomů. Československá psychologie, 50(6), 533-542.   

Preiss, M., Fráňová, L. (2006). Depressive symptoms, academic achievement, and intelligence. Studia Psychologica, 48(1), 57-67.   

Fráňová, L., (2004). Depresivní symptomatika ve věku 12-15 let - mezipohlavní rozdíly a další souvislosti. Československá psychologie, 48(6), 510-522.   

Fráňová, L. (2004). Gender Difference in Adolescent Depressive Symptoms: Possible Explanations. Bulletin PsÚ, 10(1), 1-15.

Preiss, M., Motejlková, J., Janů, I., Kolárová, E., Fráňová L., Toman, J. (2004). Neuropsychologická zkouška vizuální paměti. Vodítka pro dětskou klinickou praxi. Psychiatrie, 8(Suppl. n. 3), 64-69.

 

Vybrané konferenční příspěvky

Kollerová, L. (2014, září). The Classroom Collective Moral Disengagement Scale: A Czech validation. 14th Biennial Conference of the European Association for Research on Adolescence, Cesme, Turecko.

Janošová, P., Kollerová, L., Říčan, P. (2013, září). Class matters in moral disengagement. 16th European Conference on Developmental Psychology, Lausanne, Švýcarsko. 

Kollerová, L., Janošová, P., Říčan, P. (2012, říjen). How participants in bullying morally evaluate hypothetical bullies and defenders. Poster prezentovaný na International Conference: Bullying and Cyberbullying: The Interface between Science and Practice, Vídeň, Rakousko.

Kollerová, L., Preiss, M., Janošová, P. (2012, srpen). Relations of neuropsychological functioning and depressive symptoms to school achievement in children, Psychology & Health. Roč. 27, Sup. 1 (2012), s. 250-251. Poster prezentovaný na 26th Conference of European Health Psychology Society, Praha, Česká republika.

Preiss, M., Fráňová, L. (2008, červenec). Academic achievement in relation to depressive symptomology, intelligence, and neuropsychological variables. Poster prezentovaný na 29 th International Congress of Psychology, Berlín, Německo.

Fráňová, L. (2007, červenec). The Children's Depression Inventory in studying the relationship between depressive symptoms and school achievement. In V. Polišenská M. Šolc, & J. Kotrlová (Eds.), 10th European Congress of Psychology, 287 p., Prague, EFPA/UPA. Prezentace na 10th European Congress of Psychology, Praha, Česká republika.

Fráňová, L., Lukavský, J., Preiss, M. (2006, září). Academic underachievement and perceived level of depression. Poster prezentovaný na 6th International Neuropsychiatry Congress, Sydney, Austrálie.