News

5 Jan 2016

Číslo 6 Československé psychologie

je  mj. věnováno problematice finančního rozhodování, genderového stereotypu a jeho vlivu na výkon v matematice a sociální reprezentace stárnutí.

2 Dec 2015

Den s Psychologickým ústavem Akademie věd ČR v Národním muzeu

Ve středu 9. 12. 2015 se v Nové budově Národního muzea dozvíte, jak probíhala simulace letu na Mars a jak jsou pro šikanované školáky důležití spolužáci, kteří se jich zastanou.

2 Dec 2015

Číslo 5 Československé psychologie je věnováno výzkumu

životní spokojenosti, čichové paměti a vybavování snů a nočních můr v souvislosti s alexitymií. V přehledových studiích se objevuje téma resilience, tvořivého psaní a terapie na bázi desenzitizace a zpracování pomocí očních pohybů (EMDR). Historická rubrika se věnuje obecnému faktoru inteligence.

4 Nov 2015

Výstava "V zapomnění: Ženy v naší vědě"

Až do 15. listopadu 2015 v rámci Týdne vědy a techniky je k vidění ve výlohách knihovny našeho ústavu v Husově ul. 4, Praha 1 výstava, která se věnuje vybraným ženským osobnostem našich vědeckých a vysokoškolských institucí dávné i nedávné minulosti (detail)

More news

PsÚ AV ČR  › People & Contacts  › Personal web-pages  › janosova

Doc. Mgr. Pavlína Janošová, Ph.D.

photo_janosova.jpgPsychological Institute of the Academy of Sciences, Prague
Hybernská 8, 110 00 Prague Tel.: +420 224005228

E-mail: janosova@praha.psu.cas.cz

 

RESEARCH INTEREST

  • Spirituality and moral-value orientation of adolescents
  • Gender issues, especially developmental aspects of gender identity in children 
  • Ethical aspects of the school bullying from the social-cognitive perspective

 

EDUCATION & WORK EXPERIENCE

  • 2009 - now: Associated Professor, Department of Education, Charles University, Hussite Theological Faculty, Prague (part-time)
  • 2003 – now: Researcher in Institute of Psychology, (part-time to 2005, full-time from 2006)
  • 2000 – now: Assistant (full-time to 2005, part-time from 2006)
  • September – November 2000: nursemaid in asylum house for children
  • 1997 – 2002: Ph.D. study of Educational psychology, UK PedF
  • 1992 – 1997: M.A. Religion, Philosophy, Education, and Psychosocial Sciences (Charles University, Prague)

 

RESEARCH PROJECTS

  • 2003: „Spirituality as a sub-structure of the personality“, GAUK (314/2003/A-PP/HTF)
  • 2004: „Human relationship as a religiosum: Psychological perspective“, GAAV (IAA 7025301)
  • 2005: „Spiritual foundation of the moral identity in adolescence“, GAUK (379/2005/A-PP/HTF)
  • 2005-2006: „Value-moral orientation of Czech adolescents – cognitive and experiential aspects“, GAČR (406/05/0940)
  • 2005-2006: „Autoregulation of the intersexual and isosexual aggression in adolescence as a function of interiorization of values: Postmodern representation of the problem“, GAAV (IAA 700250502)

 

CURRENT PROJECT

  • 2008-2010: “Ethical-psychological factors of bullying and coping with it in the primary school“, GAAV ČR (IAA 700250801)


TEACHING ACTIVITIES 

  • 2009: Associated Professor at UK HTF, Prague.
  • 2000-2008: Assistant Professor at UK HTF, Prague, courses: Introduction to psychology, Developmental psychology, Educational and Social psychology, Gender from psychological and sociological perspectives, Basic theories of personality, Clinical seminar.

 

AWARD

  • 2008: Otto Wichterle prize for young researcher workers

 

PUBLICATIONS

 

2010

Říčan, P., Janošová, P. Jak na šikanu. [How to deal with bullying] Praha: Grada, 2010.

Říčan, P. Lukavský, J., Janošová, P., Štochl, J. Measurement of spirituality – a cross-cultural feedback. Studia Psychologica, 2010, vol. 52, no. 3.

Říčan, P., Janošová, P. Spirituality as a basic aspect of personality: A cross-cultural verification of Piedmont’s model. International Journal for the Psychology of Religion. In print.

 

2009

Janošová, P., Fifková, H. Nestandardní genderová identita u žáků základní školy. [Nonstandard gender identity in the students of secondary school] Speciální pedagogika, 2009, vol. 19, no. 3, p. 238-252.

Janošová, P., Philippová, L. (2009): Zvládání vzteku u adolescentů v genderovém kontextu. [Coping with anger in adolescents in the gender context] In Heller, Daniel, Charvát, Michal, Sobotková, Irena (Eds.) Psychologické dny: Já, my & oni. Praha: FFUK.

Říčan, P., Janošová, P. (2009): Nové pohledy na šikanu. [New approach to bullying] In Philippová, Lenka, Janošová, Pavlína (Eds.): Šikana jako etický, psychologický a pedagogický problém. Brno: Tribun EU, p. 27-34.

Philippová, L., Janošová, P. (2009): Šikana jako etický, psychologický a pedagogický problém [Bullying as an Ethical, Psychological and Educational problem]. Editing of the conference proceedings, Brno: Tribun EU, 2009. 270 p.

Janošová, P. (2009): Gender context of coping with anger in older adolescents. Poster in the XIV European Conference on Developmental Psychology. Vilnius, 18.8.-22.8.

Janošová, P. (2009): Šikana u dívek a chlapců. [Bullying from gender perspective] Poradce-auditor, 2009, no. 2, CD-ROM.

Janošová, P. (2009): Genderová role jako významný faktor ve školní práci i v adaptaci na školu. [Gender role as the important factor in the school adaptation and effort] Učební text, E-learning, PedF TU, Liberec, 2009 (http://moodle.cdv.tul.cz/course/view.php?id=24).

 

2008

Janošová, P. Dívčí a chlapecká identita. Vývoj a úskalí. [Girl’s and boy’s identity. Development and risk] Praha: Grada, 2008. 286 s.

Říčan, P., Janošová, P. Eticko-spirituální aspekty zvládání vzteku u dospívajících chlapců a dívek. [Ethical-spiritual aspects of the coping with anger in adolescent boys and girls] Československá psychologie, 2008, vol. 52, no. 2, p. 105-118.

Janošová, P. (2008): Vybrané psychologické souvislosti genderu v prostředí školní třídy. [Selected psychological contexts of gender in environment of school] Pedagogika, vol. 58, no. 4, p. 23-35.

Janošová, P., Smolík, F. (2008): Eticko-spirituální prožívání v kvantitativní metodologii. [Ethical-spiritual experience in quantitative methodology] In Kirchner, Jiří (Ed.). Prožitek jako základní element zážitkové pedagogiky. Ústí nad Labem: UJEP, p. 48-56.

Janošová, P. (2008): Muži a ženy – „duše“ pro vědu. [Men and women – „Souls“ in science] Národní 3 - revue AV ČR pro vědu a umění. no. 2, p. 30-31.

 

2007

Říčan, P., Janošová, P., Tyl, J. (2007): Test spirituální citlivosti. [A test of spiritual sensitivity] Československá psychologie, vol. 51, no. 2, p. 153-160.

Janošová, P., Říčan, P. (2007): Dimenze eticko-spirituálního prožívání u adolescentů. [Dimensions of ethico-spiritual experience in adolescence] Psychológia a patopsychológia dieťaťa, vol. 42, no. 4, p. 323-337.

Janošová, P. (2007): Strategie zvládání vzteku ve vztahu ke spirituálním prožitkům – kvantitativní analýza. [Strategies of coping with anger in relation to spiritual experiences – quantitative analysis] In

Heller, Daniel, Mertin, Václav, Sobotková, Irena (Eds.). Psychologické dny: Prožívání sebe a měnícího se světa. Praha: FFUK.

Janošová, P. (2007): Gender identity as a key to therapy of intersexual and transsexual conditions. Poster in the Xth European Congress of Psychology. Prague, 3.-6.7.

Janošová, P. (2007): A test of spiritual sensitivity. Presented in the International Conference on Spirituality. Prague, 21.9.

Janošová, P. (2007): Sociální psychologie pro studenty celoživotního vzdělávání. [Social Psychology for students of the whole life education] E-Learning text, PedF TU, Liberec (http://moodle.cdv.tul.cz/course/view.php?id=24).

 

2006

Janošová, P. (2006): Women’s spirituality in the context of ecological feeling. Poster in the Mid-Year conference Psychology and Religion in Research and Practice. March 3-4, Loyola College in Maryland, Columbia, US.

 

2005

Říčan, P., Janošová, P. (2005): Spirituality: its psychological operationalization via measurement of individual differences: A Czech perspective. Studia Psychologica, vol. 47, p. 157-166.

Janošová, P., Říčan, P. (2005): Psychologické aspekty polarity žena - muž [Psychological aspects of feminine - masculine polarization]. Československá psychologie, vol. 49, no. 6, p. 579-589.

Janošová, P. (2005): Postoje rodiny a školy vůči dívkám a chlapcům - očima dospívajících. [Attitudes of family and school toward girls and boys – in light of adolescents] In: Macek, P., Dalajka, J. (eds.), Vývoj a utváření osobnosti v etnických a sociálních kontextech, Brno, Masarykova univerzita, p. 394-404.

Janošová, P.: Spiritualita existenciální krize u dnešních adolescentů. [Spirituality of existential crisis at contemporary adolescents] Bulletin from conference Psychológia pre život - alebo ako je potrebná metanoia, Bratislava: Slovenská psychologická spoľočnosť pri SAV, 2005, p. 271-274.

Janošová, P., Říčan, P. (2005): Spirituální dimenze vztahu k přírodě u českých vysokoškoláků. [Spiritual dimension of the relation to nature in the Czech University students] Kirchner, J. (ed.), Kontexty prožitku a kvalita života. Ústí nad Labem: UJEP.

Janošová, P. (2005): Současná spirituální orientace mužů a žen – empirická studie [Contemporary spiritual orientation of men and women – empirical study]. Olomouc, 9.-11.9. In: Heller, D.,

Procházková, J., Sobotková I. (Eds.), Psychologické dny 2004: Svět žen a svět mužů: Polarita a vzájemné obohacování. UP Olomouc.

Janošová, P.: Problem of Coercion in the Relationship to Some Sexual Minorities in the Czech Society. Presented at conference Living together: Discovering the other, countering coercion, following common aims. 22.-25.9. 2005  Kraków.

 

2004

Říčan, P., Janošová, P. (2004): Spiritualita českých vysokoškoláků – faktorově analytická sonda [Spirituality of the Czech university students – a factor analysis pilot study]. Československá psychologie, vol. 48, no. 2, p. 97-106.

 

2003

Janošová, P. (2003): Pomoc dětí mladšího a středního školního věku otci a matce v domácnosti - porovnání chlapců a dívek a jednotlivých věkových skupin  [Aid of children of the early and middle school age to father and mother in household – a comparison of boys and girls and particular age groups]. Psychológia a patopsychológia dieťaťa, vol. 38, no. 2, p. 111-127.

Janošová, P.(2003): Vývoj rodové identity u chlapců a dívek mladšího a středního školního věku v oblasti hry, kresby, volby kamarádů a budoucího povolání [Development of gender identity in boys and girls of the early and middle school age in area of the play, drawing, choice of friends and future occupation] Psychológia a patopsychológia dieťaťa, vol. 38, no. 3, p. 216-235.

 

2000

Janošová, P. (2000): Homosexualita v názorech současné společnosti  [Homosexuality in the view of the contemporary society]. Karolinum, Praha, 213 p.

 

1999

Janošová, P. (1998): Anotace k článku K. G. Andersonové: Pohlaví a jeho význam při rozhodování o zařazení žáků do speciálních vyučovacích programů [Annotation to an article of K. G. Anderson: Gender and its significance in the decision about the assignment of pupils to special school programs]. In: Kucharská, A. (Ed.), Specifické poruchy učení, Praha, Portál, p. 55-59.