Aktuality

2.3.2016

První letošní číslo Československé psychologie

je tematicky velmi pestré, empirické studie se zabývají jedinci se sklony k psychosomatickým onemocněním, subklinickou paranoiou ve vztahu k citové vazbě a souvislostmi závazku k organizaci. Analyzován je vztah autismu a poruch příjmu potravy, možnosti využití TAT při diagnostice sociální kognice u osob trpících schizofrenií.

5.1.2016

Číslo 6 Československé psychologie

je  mj. věnováno problematice finančního rozhodování, genderového stereotypu a jeho vlivu na výkon v matematice a sociální reprezentace stárnutí.

2.12.2015

Den s Psychologickým ústavem Akademie věd ČR v Národním muzeu

Ve středu 9. 12. 2015 se v Nové budově Národního muzea dozvíte, jak probíhala simulace letu na Mars a jak jsou pro šikanované školáky důležití spolužáci, kteří se jich zastanou.

2.12.2015

Číslo 5 Československé psychologie je věnováno výzkumu

životní spokojenosti, čichové paměti a vybavování snů a nočních můr v souvislosti s alexitymií. V přehledových studiích se objevuje téma resilience, tvořivého psaní a terapie na bázi desenzitizace a zpracování pomocí očních pohybů (EMDR). Historická rubrika se věnuje obecnému faktoru inteligence.

Více aktualit

Oddělení psychologie osobnosti a sociální psychologie

Vědecké studium osobnosti zahrnuje úsilí o popis a objasňování zákonitostí v myšlení, cítění a chování lidí v jejich každodenním životě. Současný psychologický výzkum osobnosti v PsÚ AV ČR, v.v.i., se zabývá poznáním osobnosti jako integrovaného celku psychologických jednotek (rysových, kognitivních, motivačních), který se utváří a vyvíjí v časovém a sociálním kontextu. Tento obecný cíl je uskutečňován výzkumnými studiemi v následujících tematických okruzích:
a) podmínky úspěšného vývoje osobnosti v dospělosti,
b) odolnost (resilience) člověka vůči stresu, sociálně a osobnostně podmíněné zdroje stresu,
c) osobnostně a sociálně zakotvené faktory optimálních meziskupinových vztahů a psychologické předpoklady demokratičnosti,
d) neetické a antisociální chování v osobnostním a sociálním kontextu.
Výzkumná témata a s nimi související konkrétní projekty jsou volena s ohledem na jejich význam ve světovém kontextu, tradice ústavu a osobní zaměření badatelů. Jednotlivá témata jsou vzájemně propojena a řada z nich je řešena ve spolupráci s dalšími odděleními ústavu. Výsledky výzkumu mají i své praktické využití, např. v oblasti zlepšování kvality života, prevence rizikového chování dospívajících, nebo optimalizace meziskupinových vztahů. 

 

Pracovníci oddělení

Doc. PhDr. Martina Hřebíčková, Dr., DSc. (vedoucí) www
Prof. PhDr. Marek Blatný, DrSc. www
Mgr. Sylvie Graf, Ph.D. www
PhDr. Lenka Kollerová, Ph.D. www
Doc. Mgr. Pavlína Janošová, Ph.D. www
PhDr. Martina Klicperová-Baker, CSc. www
PhDr. Katarína Millová, Ph.D. www
Mgr. Terezie Pilátová Osecká, Ph.D.  
PhDr. Iva Poláčková Šolcová, Ph.D. www
PhDr. Veronika Polišenská, Ph.D.  www
Prof. PhDr. Pavel Říčan, CSc. www
PhDr. Iva Šolcová, Ph.D. www
Mgr. Tibor Žingora  

 

Výzkumné oblasti

Celoživotní vývoj člověka
Kvalita života dětí po léčbě nádorových onemocnění
Sociální a kulturní aspekty adaptace kosmických posádek v extrémním prostředí
Neetické a antisociální chování
Meziskupinové postoje a kontakt, psychologie demokracie

 

Aktuální grantové projekty

Marek Blatný: Prediktory generativity ve střední dospělosti: longitudinální studie (2015-2017), RIV
Martina Klicperová: Psychosociální analýza nedemokratického charakteru v postkomunistické společnosti: Empirické hodnocení negativní pasivity a tzv. "blbé nálady" (2015-2017), RIV
Iva Poláčková Šolcová: Rozdíly v emoční habituaci u mužů a u žen (2014-2016), RIV
Sylvie Graf: Determinanty vztahů mezi skupinami: Integrovaný model meziskupinových postojů, kontaktu, osobnostních a sociálních faktorů (2013-2016), RIV
Marek Blatný: Kvalita života po léčbě nádorového onemocnění v dětském věku: longitudinální studie (2011-2015), RIV
Veronika A. Polišenská: Psychologické aspekty reintegrace a resocializace pachatelů do společnosti (2012-2015), RIV

 

Ukončené grantové projekty

Pavlína Janošová: Školní šikana jako proces – sociálně kognitivní analýza třídní šikany (2012-2014), RIV
Marek Blatný: Longitudinální výzkum optimálního vývoje: potenciál pražské a brněnské studie celoživotního vývoje člověka  (2010-2014), RIV
Iva Šolcová: Dynamika resilience a jejich zdrojů u členů posádky v průběhu simulace dlouhodobého kosmického letu (2011-2013), RIV
Martina Hřebíčková: Meziskupinové postoje a meziskupinový kontakt v pěti středoevropských zemích (2010-2012), RIV
Gabriela Marková: Raná komunikace: Fyziologické koreláty sdílení emocí s ostatními během prvního roku života (2010-2012), RIV
Marek Blatný: Psychosociální potřeby a kvalita života zdravých sourozenců onkologicky nemocných dětí (2009-2012), RIV
Martina Klicperová: EUROSPHERE (2007-2012), www
František Baumgartner: Emoční inteligence a její role v copingu (2009-2011), RIV
Pavlína Janošová: Eticko-psychologické faktory šikany a jejího zvládání na základní škole (2008-2010), RIV
Marek Blatný: Kvalita života dětí s nádorovým onemocněním: vývojový přístup (2007-2010), RIV
Veronika A. Polišenská: Zkušenost pachatelů trestných činů a její vliv na chování a prevenci (2007-2009), RIV
Martina Hřebíčková: Posuzování národních stereotypů v kontextu pětifaktorového modelu osobnosti (2007-2009), RIV
Iva Šolcová: Pojetí psychické odolnosti - srovnávací studie (2007-2009), RIV
Marek Blatný: Integrování životní zkušenosti v dospělosti: emoční dispozice, osobní historie a životní perspektivy (2006-2008), RIV