Archiv zpráv
- 2016 (15)
- Květen (5)
- Duben (3)
- Březen (3)
- Únor (3)
- Leden (1)
- 2015 (32)
- Listopad (4)
- Říjen (4)
- Září (4)
- Srpen (1)
- Červenec (2)
- Červen (2)
- Květen (3)
- Duben (5)
- Březen (2)
- Únor (5)
- 2014 (12)
- Prosinec (1)
- Září (1)
- Srpen (1)
- Červenec (1)
- Červen (2)
- Květen (3)
- Březen (3)
- 2013 (17)
- Prosinec (3)
- Listopad (2)
- Říjen (2)
- Září (1)
- Červen (1)
- Květen (3)
- Duben (2)
- Březen (1)
- Únor (1)
- Leden (1)
- 2012 (12)
- Prosinec (1)
- Listopad (1)
- Říjen (1)
- Září (2)
- Srpen (1)
- Červen (1)
- Květen (1)
- Duben (1)
- Březen (1)
- Únor (2)
- 2011 (9)
- Prosinec (1)
- Říjen (1)
- Srpen (1)
- Červenec (2)
- Květen (2)
- Duben (1)
- Únor (1)
Zprávy
Zdanění vysokých příjmů
Nová studie IDEA autorů Libora Duška a Jiřího Šatavy zkoumá zdanění vysokých příjmů v České republice. Autoři přicházejí s celou řadou zjištění. Zde prezentujeme vybrané. Celou studiji je možné získat ZDE.
- Efektivní daňové sazby uvalené na poplatníky s vysokými příjmy se v posledních letech opakovaně měnily z roku na rok a to výrazně v řádu desítek procentních bodů.
- Další změny pro léta 2015 a 2016 jsou již schváleny. Zaměstnancům s příjmy nad 1.2 milionu Kč ročně (úhrn hrubých mezd) se mají zvýšit daně až o statisíce korun. Naopak živnostníkům se srovnatelnými příjmy se daně o obdobné částky sníží.
- V konečném výsledku mají být příjmy nejlépe placených zaměstnanců zdaněny efektivní mezní sazbou 38.6 procent, zatímco příjmy srovnatelných živnostníků sazbou 19.0 procent.
- K problematickým rysům schválených změn patří tzv. odvod z úhrnu mezd, který má nahradit dnešní pojistné placené zaměstnavatelem ze mzdy zaměstnance. Reálně se tím zruší stropy na sociální a zdravotní pojištění.
- V přístupu ke zdanění osob s vysokými příjmy je velmi žádoucí se dobrat dlouhodobějšího konsensu a daňová pravidla stabilizovat. Stabilita a předvídatelnost daní jsou v řadě ohledů totiž přinejmenším stejně důležité jako výše daňových sazeb.
- Optimální mezní sazba zdanění uvalená na osoby s nejvyššími příjmy se pohybuje v rozsahu 32-38 procent. Vhodnějším nástrojem k optimalizaci není progresivní sazba daně z příjmů, ale přeměna dočasnosti nedávno zavedeného solidárního příplatku na jeho zachování.