Aktuality

28.4.2016

V novém čísle Československé psychologie (2), které právě vychází, jsou dvě stati, jež těsně souvisí s problematikou migrace:

S. Graf a S. Kováčová se věnují předsudkům a účinným způsobům jejich snižování na bázi teorie meziskupinového kontaktu. B. Lášticová se věnuje psychologickému zkoumání obrazů, jež si vytváříme o příslušnících jiných národů, a představuje v této souvislosti mezinárodní teorii obrazů.

12.4.2016

Předseda AV ČR jmenoval za celoživotní úspěšnou práci

a zásluhy o rozvoj vědního oboru prof. PhDr. Pavla Říčana, CSc., emeritním vědeckým pracovníkem AV ČR.

2.3.2016

První letošní číslo Československé psychologie

je tematicky velmi pestré, empirické studie se zabývají jedinci se sklony k psychosomatickým onemocněním, subklinickou paranoiou ve vztahu k citové vazbě a souvislostmi závazku k organizaci. Analyzován je vztah autismu a poruch příjmu potravy, možnosti využití TAT při diagnostice sociální kognice u osob trpících schizofrenií.

5.1.2016

Číslo 6 Československé psychologie

je  mj. věnováno problematice finančního rozhodování, genderového stereotypu a jeho vlivu na výkon v matematice a sociální reprezentace stárnutí.

Více aktualit

PsÚ AV ČR  › Lidé  › cv  › kollerova

PhDr. Lenka Kollerová (rozená Fráňová), Ph.D.

Psychologický ústav Akademie věd České republiky, v.v.i.
Hybernská 8, 110 00 Praha 1
E-mail:
kollerova@praha.psu.cas.cz
Tel: +420 221 403 906

 

Výzkumné zájmy

  • agresivní a prosociální chování

  • vrstevnické vztahy a morální vývoj ve škole

  • depresivní symptomy a školní výkon

 

Vzdělání

2011     Ph.D. , Katedra psychologie, Univerzita Karlova, Praha, Česká republika 
2004     PhDr., Katedra psychologie, Univerzita Karlova, Praha, Česká republika 
2003     Mgr., Katedra psychologie, Univerzita Karlova, Praha, Česká republika
2002     pobyt na Psychology Department, The George Washington University, Washington, D.C., USA

 

Pracovní zkušenosti

2004 – nyní     výzkumná pracovnice (od r. 2012 postdoktorandka), Psychologický ústav, AV ČR

 

Výzkumné projekty a ocenění

2015 – 2017 řešitelka grantu Obrana obětí šikany: Longitudinální role  individuálních a skupinových faktorů financovaného Grantovou agenturou ČR

2012 – 2014 spolupracovnice na grantu Školní šikana jako proces – sociálně kognitivní analýza třídní šikany financovaném Grantovou agenturou ČR( č. P 407/12/2325)

2008 – 2010 spolupracovnice na grantu Eticko-psychologické faktory šikany a jejího zvládání na základní škole financovaném Grantovou agenturou AV ČR (č. IAA 700250801)

2005 – 2007 řešitelka grantu Školní podvýkonnost v kontextu depresivní symptomatiky u dětí ve věku 9-11 let financovaného Grantovou agenturou ČR (č. 406/05/0915)

2015 Most Read article throughout 2014 in the Journal of Moral Education

2006 Best Poster Award, 6th International Neuropsychiatry Congress: Sydney, 10. - 14. 2006

2003 Cena profesora Matějčka za vynikající diplomovou práci v oblasti dětské a vývojové psychologie

 

Členství v profesních organizacích

Society for Research in Child Development (SRCD)

 

Publikace

Kollerová, L.,  Janošová, P., Říčan, P. (2015): Moral motivation in defending classmates victimized by bullying, European Journal of Developmental Psychology, 12(3), 297-309.

Kollerová, L., Janošová, P., Říčan, P. (2014). Good and evil at school: Bullying and moral evaluation in early adolescence. Journal of Moral Education, 43(1), 18-31. Článek ke stažení (počet limitován) zde.

Kollerová, L., Janošová, P., Říčan, P. (2014). Moral disengagement from bullying: The effects of gender and classroom. New Educational Review, 37(3), 280-291. 

Kollerová, L., (2014). Depresivní symptomy souvisejí se školním výkonem už v mladším školním věku. In M. Blatný (Ed.), Člověk v kontextech celoživotního vývoje, s. 117-131, Brno: Psychologický ústav AV ČR, v.v.i.

Janošová, P., Kollerová, L., Zábrodská, K. (2014). Školní šikana v současnosti – její definice a operacionalizace. Československá psychologie, 58(4), 368-377.     

Kollerová, L., Janošová, P. (2011). Výzkum psychologických aspektů šikanování mezi žáky na základních školách v ČR. In A. Šimegová & M. Kováčová (Eds.), Šikanovanie v prostredí školy: možnosti prevencie a zvládani, s. 119-133, Trnava: Pedagogická fakulta, Trnavská univerzita v Trnave.   

Fráňová, L. (2010). Školní šikana z pohledu morální kognice: přehled vybraných poznatků. Československá psychologie, 54(2), 175-185.   

Fráňová, L., Lukavský, J., Preiss, M. (2008). Relationship of Children’s Depression Inventory Factor Structure to School Achievement. Studia Psychologica, 50(4), 383-394.   

Fráňová, L., Preiss, M. (2008). Školní známky ve vztahu k depresivní symptomatice, inteligenci a neuropsychologickým proměnným. Československá psychologie, 52(4), 321-337.  

Fráňová, L., Lukavský, J., Preiss, M. (2006). Školní podvýkonnost a subjektivní míra depresivních symptomů. Československá psychologie, 50(6), 533-542.   

Preiss, M., Fráňová, L. (2006). Depressive symptoms, academic achievement, and intelligence. Studia Psychologica, 48(1), 57-67.   

Fráňová, L., (2004). Depresivní symptomatika ve věku 12-15 let - mezipohlavní rozdíly a další souvislosti. Československá psychologie, 48(6), 510-522.   

Fráňová, L. (2004). Gender Difference in Adolescent Depressive Symptoms: Possible Explanations. Bulletin PsÚ, 10(1), 1-15.

Preiss, M., Motejlková, J., Janů, I., Kolárová, E., Fráňová L., Toman, J. (2004). Neuropsychologická zkouška vizuální paměti. Vodítka pro dětskou klinickou praxi. Psychiatrie, 8(Suppl. n. 3), 64-69.

 

Vybrané konferenční příspěvky

Kollerová, L. (2014, září). The Classroom Collective Moral Disengagement Scale: A Czech validation. 14th Biennial Conference of the European Association for Research on Adolescence, Cesme, Turecko.

Janošová, P., Kollerová, L., Říčan, P. (2013, září). Class matters in moral disengagement. 16th European Conference on Developmental Psychology, Lausanne, Švýcarsko. 

Kollerová, L., Janošová, P., Říčan, P. (2012, říjen). How participants in bullying morally evaluate hypothetical bullies and defenders. Poster prezentovaný na International Conference: Bullying and Cyberbullying: The Interface between Science and Practice, Vídeň, Rakousko.

Kollerová, L., Preiss, M., Janošová, P. (2012, srpen). Relations of neuropsychological functioning and depressive symptoms to school achievement in children, Psychology & Health. Roč. 27, Sup. 1 (2012), s. 250-251. Poster prezentovaný na 26th Conference of European Health Psychology Society, Praha, Česká republika.

Preiss, M., Fráňová, L. (2008, červenec). Academic achievement in relation to depressive symptomology, intelligence, and neuropsychological variables. Poster prezentovaný na 29 th International Congress of Psychology, Berlín, Německo.

Fráňová, L. (2007, červenec). The Children's Depression Inventory in studying the relationship between depressive symptoms and school achievement. In V. Polišenská M. Šolc, & J. Kotrlová (Eds.), 10th European Congress of Psychology, 287 p., Prague, EFPA/UPA. Prezentace na 10th European Congress of Psychology, Praha, Česká republika.

Fráňová, L., Lukavský, J., Preiss, M. (2006, září). Academic underachievement and perceived level of depression. Poster prezentovaný na 6th International Neuropsychiatry Congress, Sydney, Austrálie.