Cíl projektu
Cílem projektu je zejména odhalit a kvantifikovat regionální disparity ve finanční a fyzické dostupnosti bydlení, jejich vývoj, analyzovat vybrané důsledky těchto disparit a navrhnout opatření, která povedou ke snížení disparit a zvýšení finanční a fyzické dostupnosti bydlení.
Očekávané přínosy projektu
Přínosem projektu by mělo být zejména odhalení a kvantifikace vývoje i aktuálních regionálních disparit mezi kraji NUTS 3 ve finanční i fyzické dostupnosti bydlení a komplexní analýza vybraných důsledků těchto regionálních disparit. Přínosem by rovněž mělo být definování přesnějších metod pro měření regionálních disparit ve finanční a fyzické dostupnosti bydlení mezi jednotlivými českými kraji. Smyslem projektu je následně též identifikovat jevy ovlivňující fyzickou i finanční dostupnost bydlení a regionální disparity ve finanční a fyzické dostupnosti bydlení, které je možno efektivně ovlivnit regulačními zásahy, a navrhnout taková konkrétní opatření, která by vedla ke:
- zvýšení finanční dostupnosti vlastnického i nájemního bydlení;
- snížení regionálních disparit ve finanční dostupnosti mezi kraji NUTS 3;
- snížení negativních důsledků nízké finanční dostupnosti bydlení nebo vysokých regionálních disparit ve finanční dostupnosti bydlení – a to zejména na demografické chování mladých lidí, prostorovou mobilitu domácností za pracovními příležitostmi a nebezpečí sociálního vyloučení domácností ohrožených finanční nedostupností bydlení;
- zvýšení fyzické dostupnosti bydlení, zejména tam, kde existuje nepoměr mezi nabídkou bydlení a potřebou (poptávkou) po bydlení;
- zvýšení fyzické dostupnosti bydlení pomocí nástrojů určených na rehabilitaci (modernizaci) bytového fondu;
- zvýšení fyzické dostupnosti nájemního bydlení pomocí rozvoje nových forem nájemního bydlení.
Tato opatření by měla být upravena tak, aby odpovídala lokálním specifikům a byla zejména vhodná k realizaci ve čtyřech vybraných českých krajích Moravskoslezském, Jihomoravském, Středočeském kraji a Hl.m. Praha. Opatření budou rozdělena na opatření týkající se regionální působnosti, působnosti obcí, ale též působnosti státu. Jelikož bytová politika je zejména v působnosti státu a obcí, není možné zacílit navrhovaná opatření pouze na regionální úroveň a některá opatření budou nutně zacílena na úroveň centrální. Předpokládaným uživatelem výstupů budou tak jak orgány státní správy na celorepublikové úrovni (ministerstva), tak orgány státní správy na regionální a lokální úrovni (krajské úřady, magistráty, obecní úřady) a neziskové obecně prospěšné organizace působící v oblasti zajišťování sociálních služeb pro osoby ohrožené sociálním vyloučením.
Publikace vydané v rámci projektu (celkem 35, zobrazeno 1 - 10)
Kniha je vědeckou monografií i studijním textem pro vysokoškolské studenty oboru sociální politika či přímo kursu bytová politika. Je členěna do pěti hlavních kapitol, které čtenáře postupně seznamují s jednotlivými tematickými okruhy. První část knihy pojednává o smyslu a obecných principech bytové politiky. Autoři popisují vazby mezi bydlením, trhem a státem.
Kapitola představuje bydlení jako součást tržní ekonomiky. Seznamuje se základními tezemi obecné mikroekonomie, věnuje se specifikům trhu bydlení, která mimo jiné zapříčiňují, že trh je v oblasti bydlení sice konkurenční, ale rigidní a inherentně neefektivní. Popsány jsou způsoby sledování vývoje cen bydlení v čase. V neposlední řadě objasňuje, jak lze vysvětlit změny v cenách bydlení, proč ceny bytů někdy rostou a jindy klesají, co je a jak vzniká cenová bublina.
Kniha Bytová politika : teorie a inovace pro praxi, jejímž autory jsou Martin Lux a Tomáš Kostelecký je rozdělena do dvou částí. První část knihy pojednává o smyslu a obecných principech bytové politiky. Autoři popisují vazby mezi bydlením, trhem a státem.
Jádrem kapitoly je návrh systému sociálního a garantovaného bydlení. Zahrnuje definici cílových skupin domácností pro tento typ nástroje bytové politiky. Ačkoliv cílové skupiny domácností mají nárok na pomoc formou příspěvku na bydlení, mnohé z nich jsou v situaci, kdy je tato pomoc nedostatečná.
Jádrem kapitoly je představení nových nástrojů bytové politiky v souvislosti s ekonomickou krizí. Prvním je „dočasný překlenovací úvěr pro vlastníky bydlení zatížené hypotečními úvěry“, kteří se v důsledku krize dostali do problémů se splácením. Zdůvodněna je efektivnost použití nástroje, definována cílová skupina a popsány základní principy realizace.
Předkládaná monografie „Regionální rozdíly v dostupnosti bydlení v České republice“ se snaží, a to za využití nových metodických přístupů, alternativních datových zdrojů a nových pohledů na tuto problematiku, postihnout vývoj regionálních rozdílů ve finanční a fyzické dostupnosti bydlení v naší zemi, a to zejména mezi roky 2000 a 2006.
Cílem kapitoly bylo popsat vývoj regionálních rozdílů ve finanční dostupnosti nájemního bydlení v ČR mezi roky 2000 a 2006 pro různé typy a shluky domácností a následně vyvodit základní socioekonomické důsledky tohoto vývoje.
Kraje v České republice se značně liší v dostupnosti vlastnického bydlení, protože regionální rozdíly v cenách vlastnického bydlení jsou větší než regionální rozdíly v příjmech domácností. Nejhorší dostupnost vlastnického bydlení je v Praze a v Jihomoravském kraji. Nejdostupnější je vlastnické bydlení v Ústeckém a Moravskoslezském kraji. Analýza údajů o dostupnosti bydlení v období 2000 až 2006 ukázala, že finanční dostupnost vlastnického bydlení se rychle mění v čase.
Cílem kapitoly je prezentace závěrů statistických analýz souvislosti mezi vývojem regionálních rozdílů ve finanční dostupnosti bydlení a vývojem ekonomické výkonnosti regionů v ČR.
Stránky
- 1
- 2
- 3
- 4
- další ›
- poslední »
Facebook
Twitter