official magazine of CAS

 


Important links

International cooperation

 

ESO

EUSCEA

AlphaGalileo

WFSJ

 

afest_en_small.png

Books

English books prepared for publication by Academy bulletin

 

Akademie věd České republiky / The Czech Academy of Sciences 2014 a 2015

rocenka_obalka_en.jpg
The Czech Academy of Sciences has issued a report accounting selected research results achieved by its scientific institutes in all research areas in 2014 and in early 2015.
Full version you can find here.

 

kniha
VILLA LANNA IN PRAGUE
The new english expanded edition 

 

kniha
SAYING IT ...ON PAPER


Archive

Stopy AB v jiných titulech

Stopa AB v dalších médiích a knižních titulech

EUSJA General Assembly

eusja.jpg EUSJA General Assembly
& EUSJA Study Trip

Prague, Czech Republic
March 14–17, 2013

Abicko  > 2015  > květen  > Z Bruselu

Evropský investiční plán a EFSI – máme se bát o Horizont 2020?

Plán předsedy Evropské komise Jeana-Claude Junckera, jak mobilizovat a podpořit investice v Evropě (tzv. Junckerův investiční plán), dostal konkrétní obrysy již na sklonku roku 2014, kdy Evropská rada schválila jeho podobu, a podpořila tak vznik Evropského fondu pro strategické investice (EFSI). Investiční plán má za cíl pozvednout veřejné i soukromé investice do evropské ekonomiky, a to ve výši minimálně 315 miliard eur na období 2015–2017.

27_1.jpg
Foto: Archiv EU
Předseda Evropské komise Jean-Claude Juncker


Nově vytvořený fond EFSI, který bude spravován v rámci Evropské investiční banky (EIB) na základě dohody s EK, poskytne finanční prostředky na investice v široké škále odvětví včetně výzkumu, inovací, podpory malých a středních podniků, evropské infrastruktury a dalších. Za přípravu plánu je odpovědný místopředseda EK a komisař pro zaměstnanost, růst, investice a konkurenceschopnost Jyrki Katainen. Paralelně k otázkám kolem EFSI se diskutuje, jakým způsobem a ze kterých zdrojů zajistit finanční prostředky do fondu, a to v čase, kdy rozpočtová situace EU nedává příliš mnoho možností. Kromě zdrojů samotné EIB a rozpočtových marží EU je již nyní téměř jisté, že část prostředků do EFSI půjde z programu Horizont 2020, který se musí vyrovnat s krácením již tak napjatého rozpočtu. Další ze stávajících programů, kterého se EFSI dotkne, je Connecting European Facility (CEF).

Jednání, jaké bude mít vytvoření fondu EFSI reálné dopady na rozpočty H2020 a CEF, se odehrávají již od podzimu 2014. Čerpat z H2020 a CEF se zdá logickým krokem i proto, že mají oba programy stejné zaměření jako fond EFSI a cílí na stejné aspekty evropské ekonomiky. Nabízí se otázka, proč odebírat finanční prostředky z rozpočtu H2020, na jehož finální rovnovážné podobě se členské státy, EK a Evropský parlament dohadovaly dlouhé měsíce? Argumentem je odlišný přístup k financování z EFSI, kdy se mohou realizovat také investice na podporu konkurenceschopnosti vyžadující vyšší krytí rizika.

Krácení rozpočtu H2020 pro účel EFSI vyvolalo mnohé nesouhlasné reakce nejen výzkumné komunity, ale i národních autorit. Návrh, který představila EK, počítá nikoli s plošným krácením ve všech oblastech programu, ale s dohodnutými částkami, které půjdou do EFSI z jednotlivých oblastí H2020. Největší část bude podle dosavadního plánu odkrojena z rozpočtu pro Evropský inovační a technologický institut (EIT), naopak se nepočítá s krácením nástrojů na sdílení rizik v druhém pilíři (Risk Finance). Menší škrty se dotknou rozpočtu ERC a akcí Marie Curie, více se odčerpá z jednotlivých společenských výzev ve třetím pilíři, rozpočtu pro LEIT (Industrial Leadership), programu FET a dalších. Celkové snížení rozpočtu H2020 se očekává v řádu jednotek procent, které ale i tak představují významný zásah do struktury programu a plnění jeho ambiciózních cílů.

Evropská rada na březnovém zasedání schválila návrh na zřízení EFSI, čímž zahájila další kolo vyjednávání o podobě textu s EP. Politickým cílem je dospět k dohodě do června 2015, aby realizace investičního plánu a první aktivity mohly být spuštěny již ve druhé polovině roku 2015. Jen stěží však lze předvídat reálnou časovou náročnost vyjednávání. K EFSI a investičnímu plánu jako takovému již nyní existují výhrady; například Evropský účetní dvůr (EÚD) vyjádřil pochybnosti nejen k nastavení řízení fondu jako takového, ale také k režimům řízení a sdílení rizik, které bude EFSI uplatňovat, pravidlům, jimiž se bude řídit, a kontrolním pravomocím EÚD.

Nespokojenost s krácením rozpočtu H2020 kvůli EFSI vyjadřují i nejrůznější asociace a sdružení univerzit a výzkumných ústavů (například CESAER, EUA, EARTO, LERU a Science Europe). Existují totiž oprávněné obavy z nedostatku finančních prostředků v H2020 na projekty výzkumné spolupráce a skutečnosti, že možnost využít EFSI bude mimo záběr univerzit a výzkumných ústavů. V podobném duchu se vyjádřili rovněž zástupci Výboru pro záležitosti Evropské unie Senátu PČR ve svém usnesení ze dne 11. února 2015.

Aktuální informace k Evropskému investičnímu plánu a EFSI jsou k dispozici na http://ec.europa.eu/priorities/jobs-growth-investment/plan/index_en.htm.

KATEŘINA SLAVÍKOVÁ,
CZELO – Česká styčná kancelář pro VaVaI, Brusel,
Technologické centrum AV ČR