Window Gallery of IAH
30 Years Without Josef Krása
Exhibition, opened on 11th March 2015, commemorates the 30th anniversary of death of one of the most important Czech art historians, the medievalist Josef Krása (9th August 1933–20th February 1985). His activities in the fields of art history were closely linked with the former Institute of History and Theory of Art of the Czechoslovac Academy of Sciences (CSAS). Here he activelly worked since 1957. As its academic secretary, a chief redactor of the journal Umění, a member of the Academic Collegium of Art Sciences of the CSAS, of the international committe CIHA and of many others academic and editor boards as well he was fundamentally responsible for retainment and further development of the art history in the extremely complicated situation in the times of normalization. In those times he bodly defended the necessity of acceptance and deep rumination of the international methodology. The Academy of Sciences of the Czech Republic appreciated the extraordinary contribution of Josef Krása while awarding him in April 2003 with the honorary plaque of František Palacký in memoriam.
An Unfinished Story: Listing of the Art Monuments, A Project of the Archaeological Committee of Czech Academy of Sciences and Arts 1894–1945
The exhibition, opened on 12th November 2014, deals with the most successful project to be published of the Czech Academy of Sciences and Arts - Listing of the monumental objects of history and art of the Czech kingdom (later of the Republic of Czechoslovakia) from pre-history till the beginning of the 19th century. Issued books divided into volumes according the political districts provided a survey of the artistic heritage preserved at the end of 19th and in the first half of the 20th centuries. Herewith the basis for the art history and monument care in Czech Republic were established.
A Benefactor and Romanticist: Count Jiří Jan Jindřich Buquoy (1814–1882)
Broumov Region: A Land of Baroque Churches
Art in An Unsettled Time: Bohemian book painting before Gutenbergem (c. 1380-1450)
Na konci 14. století byla Praha jedním z nejvýznamnějších evropských center knižní malby. Sesazení Václava IV. z trůnu římského krále v roce 1400 a vypuknutí husitských válek vedlo ke ztrátě jejího dřívějšího politického významu, uměleckou tvorbu však tyto události zcela neochromily. Výzdoba rukopisů zůstávala dlouho na vysoké úrovni a pražské dílny ovlivňovaly až do poloviny 15. století podobu iluminace v celé střední Evropě.
Český a římský král Václav IV. Lucemburský (1361–1419) patřil, vedle francouzských králů a burgundských či milánských vévodů, k nejvýznamnějším bibliofilům své doby. Z rozsáhlé knihovny se do dnešních dnů dochovalo jen nepatrné torzo. Všechny rukopisy jsou uloženy ve sbírkách mimo území Čech. Rakouská národní knihovna ve Vídni uchovává rukopisy Václavovy bible a Zlaté buly, jejichž faksimile vydalo rakouské nakladatelství Adeva.
Rozsahem textu i výzdoby je největším projektem králova bible, napsaná podle druhého nejstaršího úplného překladu Vulgáty do němčiny, vytvořeného v Praze kolem r. 1380 na objednávku mincmistra Martina Rotleva. Podle prologu byla kniha určena pro krále Václava a jeho královnu, s největší pravděpodobností Johanu Bavorskou († 1386), případně pro druhou ženu Žofii Bavorskou, s níž se Václav oženil roku 1389. Rukopis nebyl dokončen; práce se zastavily po 2428 stranách, Nový zákon zcela chybí. Z původně plánovaného, mimořádně bohatého obrazového doprovodu byly provedeny 654 miniatury, na kterých pracovalo devět iluminátorů, pro dalších 600 vyobrazení byla vynechána místa v textu a připsány pokyny pro malíře. Vedle starozákonních scén nalezneme v rukopise podobizny krále a královny, erby římské říše a českého království a záhadné motivy na okrajích stránek: do kruhu svázaný pruh látky, zv. točenice, doprovázený ledňáčkem, písmena e a W, lazebnici, divého muže a česky psanou devizu thoho bzde thoho, jejíž smysl se zatím nepodařilo uspokojivě vysvětlit. Točenice byla odznakem dvorského řádu českého krále, založeného Václavem IV. V heraldické podobě ji najdeme na řadě památek, např. na Staroměstské mostecké věži. Jednotlivé motivy měly více významových rovin (christologickou, astrologickou, alchymistickou), které se navzájem doplňovaly. Hlubší, utajený smysl byl určen pouze pro zasvěcené a jeho odkrývání bylo patrně „dvorskou intelektuální hrou“, podobnou luštění hádanky.
6 Decades of the Institute of Art History
V letošním roce slaví Ústav dějin umění AV ČR, v. v. i. šedesát let své existence, a proto jsme se rozhodli toto jubileum připomenout speciální expozicí 6 dekád ÚDU. Výstava v pěti tematických sekcích, tedy v pěti výlohách představuje široké spektrum aktuální činnosti zaměstnankyň a zaměstnanců Ústavu, které kromě vlastních badatelských aktivit, pořádání odborných konferencí a kulturních projektů zahrnuje také rozsáhlý ediční program (nakladatelství Artefactum, časopis Umění/Art), správu uměleckých sbírek (Sbírka fotografií, Sbírka plánů, Sbírka grafiky) anebo práci fotografického oddělení.
Grafický design OKOLO (Matěj Činčera, Jan Kloss)
Josef Sudek: Masks of Blacks
Vystavené snímky Josefa Sudka jsou novotisky z negativů v majetku Ústavu dějin umění AV ČR, v. v. i.
Soubor vznikl v roce 1932. Zachycuje africké masky Danů a Ngereů z Pobřeží slonoviny a Libérie. Tyto dřevořezby vlastnil sochař Bedřich Stefan, jenž je koupil v roce 1924 v Paříži. O šest let později je půjčil na výstavu Poesie 1932. Fotografie objednal u Sudka Spolek výtvarných umělců Mánes, který přehlídku uspořádal.
Novotisky ze Sudkových negativů vytvořil fotograf Vlado Bohdan pro výstavu Palmy na Vltavě: Primitivismus, mimoevropské kultury a české výtvarné umění 1850–1950, která probíhá v současné době v Západočeské galerii v Plzni. Připravil ji Tomáš Winter, autor stejnojmenné publikace, vydané k výstavě nakladatelstvím Arbor vitae, Západočeskou galerií a Ústavem dějin umění AV ČR, v. v. i.
Grafický design OKOLO (Matěj Činčera, Jan Kloss)
Foto©Vlado Bohdan
"Naprej!" Czech Sports Architecture
Pro historika architektury může být zajímavé zaměřit se na nějaký důležitý druh lidské činnosti, který potřebuje stavby, a sledovat, jak se s proměnami takové činnosti mění její architektura. Dopad proměn průmyslové výroby na architektonickou tvorbu dnes například studují historikové „industriálu“. Kniha Naprej! zkoumá, jak se v české architektuře od 16. do 21. století zrcadlí historie sportu. Sporty, které ve své době měly vysoký společenský status, anebo si získaly masovou oblibu, si pro sebe objednávaly stavby nejrůznějších typů: míčovny, jízdárny, střelnice, plovárny, tělocvičny sokolů a turnerů, turistické chaty a rozhledny, veslařské a golfové kluby, stadiony, kryté haly, fitnesscentra… Příběhy šedesáti takových staveb v knize Naprej! vyprávějí o tom, kudy se ve svých dějinách ubíral český sport a jak se jeho potřeby potkávaly s proměnami architektonických konceptů a stylů.
Rostislav Švácha (ed.), Martin Horáček, Marcela Horáčková, Jiří Křížek, Martina Mertová, Martin Strakoš, Markéta Svobodová, Robert Šrek (Prostor – architektura, interiér, design, o. p., Praha / Prague 2012)
Grafický design OKOLO (Matěj Činčera, Jan Kloss)