Archiv zpráv
- 2016 (31)
- Prosinec (1)
- Listopad (2)
- Říjen (3)
- Září (1)
- Srpen (2)
- Červenec (3)
- Červen (1)
- Květen (8)
- Oborová publikační výkonnost výzkumných pracovišť v ČR
- Speciální akce: 2016 OECD Survey on the Czech Republic
- Public lecture: The Overeducation Crisis in the Middle East
- Konference "Celoživotní ekonomické dopady mateřství"
- Public lecture: The Knowledge Capital of Nations
- Podpora rodin s dětmi prostřednictvím daňově dávkového systému
- Dopad daní a dávek na příjmovou nerovnost a relativní chudobu v ČR
- Podpora školek je výhodná pro všechny
- Duben (3)
- Březen (3)
- Únor (3)
- Leden (1)
- 2015 (32)
- Listopad (4)
- Říjen (4)
- Září (4)
- Srpen (1)
- Červenec (2)
- Červen (2)
- Květen (3)
- Duben (5)
- Březen (2)
- Únor (5)
- 2014 (12)
- Prosinec (1)
- Září (1)
- Srpen (1)
- Červenec (1)
- Červen (2)
- Květen (3)
- Březen (3)
- 2013 (17)
- Prosinec (3)
- Listopad (2)
- Říjen (2)
- Září (1)
- Červen (1)
- Květen (3)
- Duben (2)
- Březen (1)
- Únor (1)
- Leden (1)
- 2012 (12)
- Prosinec (1)
- Listopad (1)
- Říjen (1)
- Září (2)
- Srpen (1)
- Červen (1)
- Květen (1)
- Duben (1)
- Březen (1)
- Únor (2)
- 2011 (9)
- Prosinec (1)
- Říjen (1)
- Srpen (1)
- Červenec (2)
- Květen (2)
- Duben (1)
- Únor (1)
Zprávy
Bodový systém a jeho vliv na počet smrtelných nehod v ČR
IDEA při CERGE-EI vydala novou studii mapující vliv dopravního zákona, který zavedl tzv. bodový systém, zvýšil částky pokut za dopravní přestupky a rozšířil pravomoci policistů, na počty smrtelných dopravních nehod v České republice. Studie Josefa Montaga a Lucie Zapletalové identifikuje dopad, který tento zákon měl na počet smrtelných dopravních nehod z krátkodobého a dlouhodobého hlediska.
Ukazuje se, že během prvních tří měsíců od zavedení zákona, došlo k prudkému poklesu smrtelných dopravních nehod, a to o celou třetinu. Postupem času se ovšem vliv nového zákona začal snižovat a v delším horizontu prakticky neměl na chování řidičů na silnicích žádný vliv.
Výrazný krátkodobý propad počtu smrtelných nehod byl zřejmě dáno čekáváním řidičů, kteří přeceňovali možné sankce plynoucí z nových pravidel a v prvních týdnech řídili opatrněji. Tato očekávání byla podpořena i rozsáhlou mediální a politickou kampaní.
Jedním z důvodů, proč nová pravidla v dlouhodobém horizontu nijak neovlivnila počty smrtelných nehod, může být pokles policejní aktivity, vynucující jejich dodržování. Z údajů české dopravní policie v letech 2006 a 2007 vyplývá, že počet dopravních policistů sice rostl, ale zároveň klesal počet pracovních hodin věnovaných dopravním kontrolám a počet hodin použití rychlostních radarů. Zdá se, že policie se více věnovala obecnému prosazování práva, než sledování a dodržování dopravních předpisů. Čeští řidiči tak časem své chování přizpůsobili reálně nízké a snižující se míře monitorování a vynucování dodržování dopravních pravidel. Počet smrtelných nehod se tak poměrně rychle opět zvýšil.
Celou studii naleznete zde.