Archiv zpráv
- 2016 (31)
- Prosinec (1)
- Listopad (2)
- Říjen (3)
- Září (1)
- Srpen (2)
- Červenec (3)
- Červen (1)
- Květen (8)
- Oborová publikační výkonnost výzkumných pracovišť v ČR
- Speciální akce: 2016 OECD Survey on the Czech Republic
- Public lecture: The Overeducation Crisis in the Middle East
- Konference "Celoživotní ekonomické dopady mateřství"
- Public lecture: The Knowledge Capital of Nations
- Podpora rodin s dětmi prostřednictvím daňově dávkového systému
- Dopad daní a dávek na příjmovou nerovnost a relativní chudobu v ČR
- Podpora školek je výhodná pro všechny
- Duben (3)
- Březen (3)
- Únor (3)
- Leden (1)
- 2015 (32)
- Listopad (4)
- Říjen (4)
- Září (4)
- Srpen (1)
- Červenec (2)
- Červen (2)
- Květen (3)
- Duben (5)
- Březen (2)
- Únor (5)
- 2014 (12)
- Prosinec (1)
- Září (1)
- Srpen (1)
- Červenec (1)
- Červen (2)
- Květen (3)
- Březen (3)
- 2013 (17)
- Prosinec (3)
- Listopad (2)
- Říjen (2)
- Září (1)
- Červen (1)
- Květen (3)
- Duben (2)
- Březen (1)
- Únor (1)
- Leden (1)
- 2012 (12)
- Prosinec (1)
- Listopad (1)
- Říjen (1)
- Září (2)
- Srpen (1)
- Červen (1)
- Květen (1)
- Duben (1)
- Březen (1)
- Únor (2)
- 2011 (9)
- Prosinec (1)
- Říjen (1)
- Srpen (1)
- Červenec (2)
- Květen (2)
- Duben (1)
- Únor (1)
Zprávy
Podpora rodin s dětmi prostřednictvím daňově dávkového systému
Praha, 12. 5. 2016 Česká republika patří ke státům s nejštědřejším systémem daňové podpory rodin s malými dětmi. Jeden příklad za všechny: od 1. května se opět zvýšilo daňové zvýhodnění na 2. a 3. dítě. Diskuse o zavedení dalších nástrojů - nejen v podobě daňových úlev, ale i podpory v rámci důchodového pojištění či sociálních dávek – přitom zdaleka nekončí. Jak efektivní vlastně všechny tyto nástroje jsou? A dosáhnou na ně všechny české rodiny s malými dětmi?
Další z letošních studií think tanku IDEA při CERGE-EI podrobně analyzuje finanční nástroje, jakými stát podporuje české domácnosti s nezaopatřenými dětmi, zejména pak nástroje zdanění práce. Jejím cílem je přesně analyzovat přínos jednotlivých nástrojů, konkrétně vyčíslit jejich dopad a tím podpořit návrh takových změn, které vedou k nejefektivnější podpoře rodin s dětmi.
„Český systém daňové podpory rodin s dětmi je v mezinárodním srovnání velmi štědrý. Jeho nástroje jsou pro rodiny s dětmi nemalým zdrojem příjmů,“ říká autor studie Jiří Šatava, výzkumník think tanku IDEA při CERGE-EI. „Ale má i podstatné nedostatky: udomácností s nezaopatřenými dětmi zvýhodnění plně využije přibližně polovina domácností, u rodin s nejmladším dítětem do 3 let dokonce jen jedna třetina. Navíc by systém měl být nastaven tak, aby více podporoval ženy k návratu k výdělečné činnosti,“ komentuje situaci Jiří Šatava.
Tři základní typy podpory
Stručně řečeno, finanční pobídka rodin s dětmi se děje skrze tři základní typy podpory: daňové, pojistné a dávkové.
Rozdíly v daňovém zatížení tvoří především tři formy zvýhodnění: 1) zvýhodnění za nezaopatřené dítě,což jeu daně z příjmu hlavní plošný nástroj podpory domácností s nezaopatřenými dětmi, 2) sleva za umístění dítěte -- pokud dítě navštěvuje mateřskou školu nebo zařízení předškolní péče, a konečně 3) sleva na nepracující manželku, která rovněž znamená významnou daňovou úlevu.
Co se týče pojistných a dávkových podpor, tvoří je například zbavení povinnosti osoby na mateřské/rodičovské dovolené platit zdravotní a sociální pojištění, peněžitá pomoc v mateřství, rodičovský příspěvek, příspěvek na dítě, porodnéa další dávky.
Jen jedna třetina aneb Zlepšit pomoc neznamená plošně zvyšovat daňové slevy
Ačkoliv je český systém finanční podpory rodin s dětmi složen z různých nástrojů, hlavní úspora těchto rodin pochází především z daňových úspor, konkrétně z daňových slev a zvýhodnění. Ty však až dvě třetiny domácností s nejmladším dítětem do 3 let nejsou s to využít plně. Podíl domácností, které je plně využijí, roste u všech typů domácností spolu s příjmem. Jinými slovy: příjem až dvou třetin domácností s malými dětmi do tří let je natolik nízký, že všechny daňové odečty prostě nevyčerpají a nepřetaví ve zvýšení čistého příjmu. Tato opatření tedy pro velkou část domácností nefungují jako nástroj na podporu rodin s dětmi, ač se za ně vydávají.
Nárůst daňového zvýhodnění na 2., 3. a další dítě, platný od letošního 1. května, není posledním připravovaným zvýhodněním: například v oblasti důchodového pojištění se připravuje diferenciace sazeb pojistného podle počtu nezaopatřených dětí, v oblasti sociálních dávek se rovněž diskutuje o navýšení. Aby diskutované nástroje lépe fungovaly jako podpora rodin s dětmi, nemělo by jít pouze o prosté zvyšování úlev a dávek nebo snižování pojistného. „Systém by například také měl podporovat zejména matky k dřívějšímu návratu k výdělečné činnosti. To sníží riziko jejich nezaměstnanosti v budoucnu, přispěje ke zvýšení jejich příjmů a tím i životní úrovně celé jejich rodiny,“ uzavírá Šatava.
Studie je dostupná volně ke čtení nebo stažení
Podpora rodin s dětmi prostřednictvím daňově dávkového systému
Mediální ohlas na studii:
Více rodin nebude platit daně, za půl roku přijde další růst slev na děti. Výhodnější by bylo zajistit jesle, tvrdí ale odborníci Hospodářské noviny (titulní strana), Autorka: Markéta Hronová (12.5.2016)
Podpora rodin je v Česku nedostatečná, slevy pomáhají jen majetnějším Mladá fronta Dnes a iDnes, Autorka: Jitka Vlková (12.5.2016)
Daňová podpora rodin prý v Česku není plně využívána E15 (12.5.2016)
Většině rodin jsou daňové slevy na děti k ničemu. Mají moc malé příjmy, tvrdí studie Lidovky.cz, ČTK (12.5.2016)
Daňová podpora rodin v ČR není plněě využívána, systém je přitom štědrý EuroZprávy.cz, ČTK (12.5.2016)