Archiv zpráv
2017 (7)
Březen (1)
Únor (2)
Leden (4)
2016 (33)
Prosinec (3)
Listopad (2)
Říjen (3)
Září (1)
Srpen (2)
Červenec (3)
Červen (1)
Květen (8)
- Oborová publikační výkonnost výzkumných pracovišť v ČR
- Speciální akce: 2016 OECD Survey on the Czech Republic
- Public lecture: The Overeducation Crisis in the Middle East
- Konference "Celoživotní ekonomické dopady mateřství"
- Public lecture: The Knowledge Capital of Nations
- Podpora rodin s dětmi prostřednictvím daňově dávkového systému
- Dopad daní a dávek na příjmovou nerovnost a relativní chudobu v ČR
- Podpora školek je výhodná pro všechny
Duben (3)
Březen (3)
Únor (3)
Leden (1)
2015 (32)
Listopad (4)
Říjen (4)
Září (4)
Srpen (1)
Červenec (2)
Červen (2)
Květen (3)
Duben (5)
Březen (2)
Únor (5)
2014 (12)
Prosinec (1)
Září (1)
Srpen (1)
Červenec (1)
Červen (2)
Květen (3)
Březen (3)
2013 (17)
Prosinec (3)
Listopad (2)
Říjen (2)
Září (1)
Červen (1)
Květen (3)
Duben (2)
Březen (1)
Únor (1)
Leden (1)
2012 (12)
Prosinec (1)
Listopad (1)
Říjen (1)
Září (2)
Srpen (1)
Červen (1)
Květen (1)
Duben (1)
Březen (1)
Únor (2)
2011 (9)
Prosinec (1)
Říjen (1)
Srpen (1)
Červenec (2)
Květen (2)
Duben (1)
Únor (1)
Zprávy
K čemu vede (ne)transparentnost veřejných zakázek
Praha, 5. dubna 2016 V měsíci březnu Poslanecká sněmovna schválila novelu zákona o veřejných zakázkách. Tento týden o návrhu jedná Senát. Jaké dopady s sebou nový zákon přinese? Na to odpovídá nejnovější ekonomická studie z dílny IDEA při CERGE-EI.
V roce 2006 byl zaveden zjednodušený režim zadávání veřejných zakázek cestou podlimitních řízení. Cílem bylo umožnit flexibilnější a jednodušší způsob zadávání menších zakázek. Takto pojatý zákon však očekávání nenaplnil.
Zavedení limitů mimo jiné vedlo k manipulacím s odhadovanými hodnotami zakázek a k umělému „nafukování“ cen zakázek směrem k cenovému limitu.
Od chystané novely zákona se očekává hodně. Vždyť stát na veřejné zakázky ročně vydá až 14,4 % HDP! „Na základě našich výzkumů změn limitů z let 2006 a 2012 se naše nejnovější studie snaží předpovědět, jaké mohou být dopady nově přijaté novely v praxi“, vysvětluje cíl studie její spoluautor Filip Pertold, výzkumník IDEA při CERGE-EI.
Vlastní databáze státních zakázek
Studie se spoléhá na databázi ověřených dat, sebraných z Věstníku veřejných zakázek. Tato IDEA databáze obsahuje výhradně informace z období od ledna 2005 do konce roku 2013, neboť dřívější data nebyla zveřejňována ve spolehlivé kvalitě.
Data jsou prověřena a roztříděna do několika kategorií: podle typu řízení (otevřené, užší, zjednodušené podlimitní a konečně s výzvou k účasti či bez ní), podle předmětu zakázky (např. stavební zakázka) a podle zadavatele (celostátní vs. regionální). Celkem bylo v analýze použito 78 tisíc veřejných zakázek o celkovém objemu zakázek obsažených v souboru 1, 750 bilionu Kč.
„Zvedněte tu laťku výš“
Stejně jako v minulosti se významná navrhovaná změna zákona týká opět výše limitu, který určuje podlimitní zakázky. Byl-li v minulosti, konkrétně v roce 2012, limit snížen u stavebních prací z 20 milionů Kč na polovinu, současná novela limit naopak zvyšuje, a to hned pětinásobně (!) na 50 milionu Kč.
„Po analýze sebraných dat vyšlo najevo, že podlimitní veřejné zakázky jsou pro veřejný rozpočet v mnohých ohledech méně výhodné. Tento způsob zakázek sice vede k úspoře časových a administrativních nákladů, nicméně potom už následují v podstatě jen negativa, například to, že vzhledem k omezené konkurenci mezi soutěžícími dodavateli v průběhu zadávacího procesu dochází často k výběru neoptimálního vítěze,“ vysvětluje Ján Palguta, výzkumník IDEA a druhý autor studie.
Výzkum prokázal, že existuje vztah mezi limity a cenou zakázek. Pomocí statistické analýzy bylo doloženo, že limity pro zjednodušené řízení vedou k manipulování odhadovaných hodnot zakázek a k vyšším cenám zakázek. Konkrétně vyšlo najevo, že zakázky, jejichž odhadovaná cena je těsně pod limitem, vykazují výrazně nižší úsporu ze soutěže, a to až o 10%.
Vládou navrhované zvýšení limitu s největší pravděpodobností zvýší podíl zakázek s manipulovanou odhadovanou hodnotou a přispěje k „nafukování“ vysoutěžených cen zakázek. Vyvolaný nárůst neefektivnosti tak sníží rozsah administrativních úspor plynoucí ze zamýšlených zjednodušení v zadávání zakázek.
Novela pod časovým stresem
Nový zákon však musí platit co nejdřív, protože poslední datum stanovené Evropskou komisí se blíží. A v případě nepřijetí může proti České republice zahájit žalobní řízení. „Novelizovat zákon tím, že je určen nový limit, se nevyplatilo v roce 2006. A je více než pravděpodobné, že tato strategie zklame i nyní,“ uzavírá debatu Filip Pertold.
V květnu letošního roku oba autoři přednesou svou studii na Hardvardské universitě. Studii si můžete přečíst online K čemu vede (ne)transparentnost veřejných zakázek?