Archiv zpráv
2017 (7)
Březen (1)
Únor (2)
Leden (4)
2016 (33)
Prosinec (3)
Listopad (2)
Říjen (3)
Září (1)
Srpen (2)
Červenec (3)
Červen (1)
Květen (8)
- Oborová publikační výkonnost výzkumných pracovišť v ČR
- Speciální akce: 2016 OECD Survey on the Czech Republic
- Public lecture: The Overeducation Crisis in the Middle East
- Konference "Celoživotní ekonomické dopady mateřství"
- Public lecture: The Knowledge Capital of Nations
- Podpora rodin s dětmi prostřednictvím daňově dávkového systému
- Dopad daní a dávek na příjmovou nerovnost a relativní chudobu v ČR
- Podpora školek je výhodná pro všechny
Duben (3)
Březen (3)
Únor (3)
Leden (1)
2015 (32)
Listopad (4)
Říjen (4)
Září (4)
Srpen (1)
Červenec (2)
Červen (2)
Květen (3)
Duben (5)
Březen (2)
Únor (5)
2014 (12)
Prosinec (1)
Září (1)
Srpen (1)
Červenec (1)
Červen (2)
Květen (3)
Březen (3)
2013 (17)
Prosinec (3)
Listopad (2)
Říjen (2)
Září (1)
Červen (1)
Květen (3)
Duben (2)
Březen (1)
Únor (1)
Leden (1)
2012 (12)
Prosinec (1)
Listopad (1)
Říjen (1)
Září (2)
Srpen (1)
Červen (1)
Květen (1)
Duben (1)
Březen (1)
Únor (2)
2011 (9)
Prosinec (1)
Říjen (1)
Srpen (1)
Červenec (2)
Květen (2)
Duben (1)
Únor (1)
Zprávy
Dárci politických stran a veřejné zakázky: Nezanedbatelné propojení
Praha, 13. července 2016 České veřejné rozpočty ročně na veřejných zakázkách vydají kolem 14,4 % HDP. Takový objem finančních prostředků rozhodně táhne. Rozhodování o těchto zakázkách ovšem probíhá ve složitém politicko–administrativním prostoru. Jak si v tomto prostoru vedou právnické osoby, které jsou zároveň dárci politických stran a hnutí?
Věstník veřejných zakázekv období od ledna 2007 do konce roku 2013, tedy v období vlád vzešlých z parlamentních voleb v letech 2006 a 2010, obsahuje informace o více než 56 tisících ukončených veřejných zakázek zadaných veřejnými zadavateli. Finanční objem těchto zakázek je přibližně 1 385 miliard Kč. Samotný objem veřejných prostředků vydaných ve veřejných zakázkách je ovšem minimálně dvojnásobný, protože proběhly v režimu legislativních výjimek nebo v režimu zakázek malého rozsahu, které ve Věstníku veřejných zakázek povinně zveřejněny nejsou.
Jak zjistila nejnovější studie think-tanku IDEA při CERGE-EI, situace na poli veřejných zakázek je značně nepřehledná. O to víc, když se hledá spojení mezi příjemci veřejných zakázek a dárci, kteří věnovali finanční prostředky některé z politických stran. „Dostupná data jsme analyzovali ve světle třech základních otázek: jak velký je trh zakázek dárců politických stran, jaký charakter mají zakázky získávané stranickými dárci a konečně jak lze charakterizovat dodavatele zakázek z řad dárců stran. A došli jsme k závěru, že dárci politických uskupení z řad podnikatelských subjektů se v České republice podílí na realizaci veřejných zakázek v nezanedbatelně míře,“říká autor studie a výzkumínk IDEA při CERGE-EI Ján Palguta.
Nejde o malé peníze
Česko se řadí v mezinárodním porovnání krajin OECD mezi země s jedním z nejvyšších podílů veřejných zakázek na HDP: každoročně to dělá okolo 14,4 %.Co se týče reálných čísel,dárci stran vyhráli ve sledovaném období více než 9 250 zakázek, tedy v součtu z celkového počtu zakázek v souboru 16,3 %. Celková finanční hodnota těchto zakázek činila 16.6 % hodnoty všech zakázek v souboru, což představuje cca 230 miliard Kč, v průměru na rok 32,8 miliard Kč.
Podlimitně a úzce. Zkrátka neotevřeně
Co do analýzy typu zadávacího řízení zakázek, které získaly subjekty z řady dárců politických stran, studie prokázala, že právnické osoby sponzorující politické strany a hnutí vyhráli pouze 29,5 % veřejných zakázek v otevřeném řízení, ačkoliv u ne-dárců jich touto formou bylo soutěženo 39,0 %. Podobný rozdíl je vidět v podílech na finančních objemech zakázek (53,5 vs. 60,8 %). To dokazuje, že dárci politických subjektů vyhrávali zakázky mnohem častěji v méně transparentních typech zadávacích řízení, jako například v užším řízení (10,7 vs. 19,3 %)nebo v zjednodušeném podlimitním řízení (9,6 vs. 17,4%).
Co se týče hlavního předmětu zakázek, dárci politických stran mají víc než dvojnásobný podíl na stavebních zakázkách (78,1 %)než činí podíl stavebních zakázek u zakázek ne-dárců (35,2 %). Tento rozdíl se ještě zvýrazní, pokud je poměřován nikoliv počtem, ale objemem zakázek (86,1 % vs. 48,1 %).
Srovnání zakázek dárců a ne-dárců podle typu zadávacího řízení
„Právě z analýzy typů zadávacího řízení zakázek vyplývá asi nejzávažnější zjištění: dárci politických subjektů vyhrávali zakázky mnohem častěji v méně transparentních typech řízení, a to i když srovnáme dodavatele se stejnou právní formou, počtem zaměstnanců, ve stejném institucionálním sektoru a segmentu zakázek,“ říká Ján Palguta. „Zadavatelé takto měli větší volnost ve výběru firem a podlimitní režim zadávání je procesně jednodušší, nicméně neotevřené řízení je mnohem méně transparentní,“ uzavírá Ján Palguta.
Celou studii si můžete zdarma stáhnout zde
Dárci politických stran a hnutí na trhu veřejných zakázek