Archiv zpráv
- 2017 (7)
- Březen (1)
- Únor (2)
- Leden (4)
- 2016 (33)
- Prosinec (3)
- Listopad (2)
- Říjen (3)
- Září (1)
- Srpen (2)
- Červenec (3)
- Červen (1)
- Květen (8)
- Oborová publikační výkonnost výzkumných pracovišť v ČR
- Speciální akce: 2016 OECD Survey on the Czech Republic
- Public lecture: The Overeducation Crisis in the Middle East
- Konference "Celoživotní ekonomické dopady mateřství"
- Public lecture: The Knowledge Capital of Nations
- Podpora rodin s dětmi prostřednictvím daňově dávkového systému
- Dopad daní a dávek na příjmovou nerovnost a relativní chudobu v ČR
- Podpora školek je výhodná pro všechny
- Duben (3)
- Březen (3)
- Únor (3)
- Leden (1)
- 2015 (32)
- Listopad (4)
- Říjen (4)
- Září (4)
- Srpen (1)
- Červenec (2)
- Červen (2)
- Květen (3)
- Duben (5)
- Březen (2)
- Únor (5)
- 2014 (12)
- Prosinec (1)
- Září (1)
- Srpen (1)
- Červenec (1)
- Červen (2)
- Květen (3)
- Březen (3)
- 2013 (17)
- Prosinec (3)
- Listopad (2)
- Říjen (2)
- Září (1)
- Červen (1)
- Květen (3)
- Duben (2)
- Březen (1)
- Únor (1)
- Leden (1)
- 2012 (12)
- Prosinec (1)
- Listopad (1)
- Říjen (1)
- Září (2)
- Srpen (1)
- Červen (1)
- Květen (1)
- Duben (1)
- Březen (1)
- Únor (2)
- 2011 (9)
- Prosinec (1)
- Říjen (1)
- Srpen (1)
- Červenec (2)
- Květen (2)
- Duben (1)
- Únor (1)
Zprávy
Zachrání Čína český export?
13. prosince 2012 - Měla by se Česká republika více zaměřit na export do Číny? A jak by ho měla podporovat? Odpovědi na tyto otázky přinesla nová studie Viléma Semeráka představená na diskusním fóru IDEA. Podle ní se současná role Číny v českém zahraničním obchodu i přes chladnější politické vztahy nezdá být (v reálných datech) nijak výjimečná.
Po započtení nepřímých obchodních toků je záporné saldo obchodu s Čínou nižší a současně je zřejmé, že i úspěšné české vývozy na trhy západní Evropy jsou často navázány na dovozy z Číny.
Pokusy řešit současnou závislost na EU přeorientováním obchodu na Čínu (a další podobné ekonomiky) jsou tak v současné situaci v podstatě snahou vnutit ekonomice méně přirozenou teritoriální strukturu obchodu – což je úkol náročný, potenciálně nákladný a dlouhodobý. S výjimkou velmi nepravděpodobných scénářů se tak čínský trh nestane řešením aktuálních problémů ČR s růstem či závislostí na EMU, přestože Čína bude v budoucnu zajímavým (a možná nezbytným) strategickým partnerem.
Při podpoře českých firem v aktivitách na čínském trhu je tedy nutné vycházet z dlouhodobého horizontu: (i) začít podporou v oblasti spolupráce ve vzdělávání, což českým firmám usnadní získávání zaměstnanců s dostatečnou znalostí čínského trhu, (ii) zaměřit se na nepřímé obchodní vztahy a hledat i v těchto vztazích dosud nevyužité možnosti (vertikální integrace od zdola), (iii) hledat příležitosti skryté v dlouhodobých trendech vývoje čínské ekonomiky a společnosti. Velmi může v této souvislosti pomoci současná iniciativa ČLR ve vztahu k zemím střední a východní Evropy (tzv. dvanáctibodový plán) a také podpora výzkumu zaměřená na oblasti, které Čína hodnotí jako prioritní.