Archiv zpráv
2017 (7)
Březen (1)
Únor (2)
Leden (4)
2016 (33)
Prosinec (3)
Listopad (2)
Říjen (3)
Září (1)
Srpen (2)
Červenec (3)
Červen (1)
Květen (8)
- Oborová publikační výkonnost výzkumných pracovišť v ČR
- Speciální akce: 2016 OECD Survey on the Czech Republic
- Public lecture: The Overeducation Crisis in the Middle East
- Konference "Celoživotní ekonomické dopady mateřství"
- Public lecture: The Knowledge Capital of Nations
- Podpora rodin s dětmi prostřednictvím daňově dávkového systému
- Dopad daní a dávek na příjmovou nerovnost a relativní chudobu v ČR
- Podpora školek je výhodná pro všechny
Duben (3)
Březen (3)
Únor (3)
Leden (1)
2015 (32)
Listopad (4)
Říjen (4)
Září (4)
Srpen (1)
Červenec (2)
Červen (2)
Květen (3)
Duben (5)
Březen (2)
Únor (5)
2014 (12)
Prosinec (1)
Září (1)
Srpen (1)
Červenec (1)
Červen (2)
Květen (3)
Březen (3)
2013 (17)
Prosinec (3)
Listopad (2)
Říjen (2)
Září (1)
Červen (1)
Květen (3)
Duben (2)
Březen (1)
Únor (1)
Leden (1)
2012 (12)
Prosinec (1)
Listopad (1)
Říjen (1)
Září (2)
Srpen (1)
Červen (1)
Květen (1)
Duben (1)
Březen (1)
Únor (2)
2011 (9)
Prosinec (1)
Říjen (1)
Srpen (1)
Červenec (2)
Květen (2)
Duben (1)
Únor (1)
Zprávy
Podpora rodin s dětmi prostřednictvím daňově dávkového systému
Praha, 12. 5. 2016 Česká republika patří ke státům s nejštědřejším systémem daňové podpory rodin s malými dětmi. Jeden příklad za všechny: od 1. května se opět zvýšilo daňové zvýhodnění na 2. a 3. dítě. Diskuse o zavedení dalších nástrojů - nejen v podobě daňových úlev, ale i podpory v rámci důchodového pojištění či sociálních dávek – přitom zdaleka nekončí. Jak efektivní vlastně všechny tyto nástroje jsou? A dosáhnou na ně všechny české rodiny s malými dětmi?
Další z letošních studií think tanku IDEA při CERGE-EI podrobně analyzuje finanční nástroje, jakými stát podporuje české domácnosti s nezaopatřenými dětmi, zejména pak nástroje zdanění práce. Jejím cílem je přesně analyzovat přínos jednotlivých nástrojů, konkrétně vyčíslit jejich dopad a tím podpořit návrh takových změn, které vedou k nejefektivnější podpoře rodin s dětmi.
„Český systém daňové podpory rodin s dětmi je v mezinárodním srovnání velmi štědrý. Jeho nástroje jsou pro rodiny s dětmi nemalým zdrojem příjmů,“ říká autor studie Jiří Šatava, výzkumník think tanku IDEA při CERGE-EI. „Ale má i podstatné nedostatky: udomácností s nezaopatřenými dětmi zvýhodnění plně využije přibližně polovina domácností, u rodin s nejmladším dítětem do 3 let dokonce jen jedna třetina. Navíc by systém měl být nastaven tak, aby více podporoval ženy k návratu k výdělečné činnosti,“ komentuje situaci Jiří Šatava.
Tři základní typy podpory
Stručně řečeno, finanční pobídka rodin s dětmi se děje skrze tři základní typy podpory: daňové, pojistné a dávkové.
Rozdíly v daňovém zatížení tvoří především tři formy zvýhodnění: 1) zvýhodnění za nezaopatřené dítě,což jeu daně z příjmu hlavní plošný nástroj podpory domácností s nezaopatřenými dětmi, 2) sleva za umístění dítěte -- pokud dítě navštěvuje mateřskou školu nebo zařízení předškolní péče, a konečně 3) sleva na nepracující manželku, která rovněž znamená významnou daňovou úlevu.
Co se týče pojistných a dávkových podpor, tvoří je například zbavení povinnosti osoby na mateřské/rodičovské dovolené platit zdravotní a sociální pojištění, peněžitá pomoc v mateřství, rodičovský příspěvek, příspěvek na dítě, porodnéa další dávky.
Jen jedna třetina aneb Zlepšit pomoc neznamená plošně zvyšovat daňové slevy
Ačkoliv je český systém finanční podpory rodin s dětmi složen z různých nástrojů, hlavní úspora těchto rodin pochází především z daňových úspor, konkrétně z daňových slev a zvýhodnění. Ty však až dvě třetiny domácností s nejmladším dítětem do 3 let nejsou s to využít plně. Podíl domácností, které je plně využijí, roste u všech typů domácností spolu s příjmem. Jinými slovy: příjem až dvou třetin domácností s malými dětmi do tří let je natolik nízký, že všechny daňové odečty prostě nevyčerpají a nepřetaví ve zvýšení čistého příjmu. Tato opatření tedy pro velkou část domácností nefungují jako nástroj na podporu rodin s dětmi, ač se za ně vydávají.
Nárůst daňového zvýhodnění na 2., 3. a další dítě, platný od letošního 1. května, není posledním připravovaným zvýhodněním: například v oblasti důchodového pojištění se připravuje diferenciace sazeb pojistného podle počtu nezaopatřených dětí, v oblasti sociálních dávek se rovněž diskutuje o navýšení. Aby diskutované nástroje lépe fungovaly jako podpora rodin s dětmi, nemělo by jít pouze o prosté zvyšování úlev a dávek nebo snižování pojistného. „Systém by například také měl podporovat zejména matky k dřívějšímu návratu k výdělečné činnosti. To sníží riziko jejich nezaměstnanosti v budoucnu, přispěje ke zvýšení jejich příjmů a tím i životní úrovně celé jejich rodiny,“ uzavírá Šatava.
Studie je dostupná volně ke čtení nebo stažení
Podpora rodin s dětmi prostřednictvím daňově dávkového systému
Mediální ohlas na studii:
Více rodin nebude platit daně, za půl roku přijde další růst slev na děti. Výhodnější by bylo zajistit jesle, tvrdí ale odborníci Hospodářské noviny (titulní strana), Autorka: Markéta Hronová (12.5.2016)
Podpora rodin je v Česku nedostatečná, slevy pomáhají jen majetnějším Mladá fronta Dnes a iDnes, Autorka: Jitka Vlková (12.5.2016)
Daňová podpora rodin prý v Česku není plně využívána E15 (12.5.2016)
Většině rodin jsou daňové slevy na děti k ničemu. Mají moc malé příjmy, tvrdí studie Lidovky.cz, ČTK (12.5.2016)
Daňová podpora rodin v ČR není plněě využívána, systém je přitom štědrý EuroZprávy.cz, ČTK (12.5.2016)